Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal koordinator NBO Norge/NBO-trener/ helsesøster

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal koordinator NBO Norge/NBO-trener/ helsesøster"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal koordinator NBO Norge/NBO-trener/ helsesøster
Se, barnet snakker til deg gjennom kroppen. NBO som modell for å forstå barnet Unni Tranaas Vannebo Nasjonal koordinator NBO Norge/NBO-trener/ helsesøster

2 Nasjonalt kompetansenettverk for sped- og småbarns psykiske helse, R
Nasjonalt kompetansenettverk for sped- og småbarns psykiske helse, R.BUP Øst og Sør (opprettet 2006) Hovedmålsetting: tidlig og effektiv hjelp til sårbare spedbarn og foreldre Hovedmålsettingen i tråd med kampanjen «the critical 1001 days» Forskere og klinikere jobber tett sammen i tverrfaglige team Vi er brobyggere mellom praksisfelt, undervisning og forskning, mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten, og barnevern innen området utsatte sped- og småbarn Utstrakt undervisning og etterutdanning Driver egen forskning i tett samarbeid med praksisfeltet Søker opp andres forskning på relevante og lovende intervensjoner og prøver ut i norske settinger, eks, NBO og COS- deretter norske studier på metodene

3 Kort bakgrunn for NBO i Norge
Forankret i Nasjonalt kompetansenettverk for sped-og småbarns psykiske helse, RBUP Øst og Sør Målsetting å styrke tidlig intervensjon rettet mot sped-og småbarn i risiko, finne frem til gode, velutprøvede metoder og implementere disse i norske kontekster Satsing på relasjonsbyggende metoder- foreldrene er barnets viktigste kilde til god utvikling NBO: relasjonsbyggende metode rettet mot familier i nyfødtperioden Bygger på en lang tradisjon fra sentrale pediatere; Berry Brazelton og Heidelise Als, relativt overkommelig å lære sammenlignet med NBAS og NIDCAP,- og her er foreldre i førersetet!! aim is to identify strengths, improve on weaknesses, best utilise opportunities and minimize weaknesses. Results based on the SWOT-analysis will be presented and discussed in light of further improvements and adaptations of the NBO to vulnerable infants and families.

4 Newborn behavior observation system, NBO
NBO er utviklet av en tverrfaglig gruppe forskere og klinikere tilknyttet Brazelton Institute i Boston USA. ( Kevin Nugent og Berry Brazelton m fl) NBO integrerer kunnskap, både teori og empiri om spedbarnspsykologi og nyere utviklingspsykologi samt familie-og systemteori En klinisk variant av NBAS, «Brazeltonmetoden» som ble utviklet på 1970 tallet, men først anerkjent og viden kjent på 90-tallet (særlig anvendt i forskning)

5 NBAS og NBO NBO er basert på NBAS og over 30 års forskning og klinisk arbeid med nyfødte Et fokusskifte fra utredning og diagnostisering til relasjonsbygging Kan lett integreres i den daglige kliniske praksis Utviklingen av NBO er basert på over 25års forskning og klinisk praksis med NBAS The NBO comes from this tradition and grew from our desire to provide clinicians with a scale that retained the conceptual richness of the NBAS but shifted the focus from assessment and diagnosis to observation and relationship-building and, above all, could easily be integrated by practitioners into their everyday clinical practice with parents.

6 Hva er NBO Beregnet på barn 0-3 mndr Mer et holdningssett
Fleksibel, relasjonsbasert, strukturert og ressursorientert observasjon Som bidrar til å: identifisere styrker og sårbare aspekter hos barnet å fortolke spedbarnets atferd overfor familien slik at de blir kjent med barnet sitt Sensitivisere foreldrene til barnets språk og deres unike baby - Gjøre barnet til en person fra første stund «La oss se på barnet ditt sammen prøve å forstå hva hun forteller oss» «The only teacher in this room is the child»

7 Mål for samspillsveiledning
Se og anerkjenne foreldres uro og bekymring,-gi omsorg Redusere stress og frustrasjon hos foreldre Fremme foreldrenes undring og begeistring for barnet Foreldrerollen: Tapet av morsrollen er den erfaringen som oppleves mest stressende for foreldre på NI ( Pearson & Anderson, 2001) Foreldre må få omsorg og støttes til å lære sitt barn å kjenne. Sykepleiernes oppgave er å skape et "holding environment" ( Winnicott) og å være gode rollemodeller i omsorg og pleie av barnet, vise dyp respekt for barnets individualitet og de signaler det til enhver tid gir.

8 AMOR Organiseringssystemet over nyfødtes atferd A: Autonome systemet
M: Motoriske systemet O: Organisering av tilstander R: Responsivitet til stimulering (det sosiale samspillet)

9 A: Det autonome nervesystemet
Respirasjons-mønster Farge Fordøyelse Skjelvinger/tremor, “startles”

10 R: det ustabile/umodne barnet/barn med utviklingsmessige utfordringer
Ikke i stand til å følge, lokalisere eller orientere seg til lyd/stemme Ser bort, flakker med blikket, glassaktig blikk lukker øynene eller har de vagt åpne Tolerere begrenset med stimuli Raskt aktivering av andre systemer i AMOR ex. grimaserer, spriker med hender, urolig i kroppen, marmorering. Stenger av (søvn) eller reagerer med disorganisert gråt

11 Trøstbarhet : Når barnet gråter, tiby trøst etter en trinnvis progresjon
Se om barnet viser tegn til selvtrøst Snakk til barnet Vis ansiktet ditt i tillegg til at du snakker til barnet Legg en hånd på barnets mage/bryst Samle barnets hender og evt føtter Gi barnet noe å suge på Ta barnet opp Svøp barnet Vugg/byss barnet

12 Utviklingsmessig agenda for : AMOR

13 Selvkontroll Selvkontroll er barnets egne gryende forsøk på å finne ro og balanse Finne bekvemme stillinger og stenge ute inntrykk som er ubehagelige. Selvkontroll handler både om hva barnet forsøker å gjøre for å roe seg selv, og hva det lykkes med

14 Eksempler på selvkontroll
Lete etter noe å suge på Suge på noe Legge hånden over ansiktet Finne støtte i sin egen kropp Krype sammen Innta favorittleie Vende blikket bort Forandre våkenhetsgrad

15 Toleransevindu-modellen

16 Grønt lys Barnet signaliserer at det er klart, er velorganisert, stabilt, i balanse og ingen tegn til stress Forteller deg at du kan fortsette med det du gjør med ingen eller minimale tilpassninger Vis foreldrene /gi veiledning

17 Gult lys Barnets adferd indikerer at barnet er i ferd med å miste balansen(er noe stresset) Barnet forteller deg at det trenger en pause og at du må observere barnet for å vite hva det forsøker å fortelle deg og dette avgjør hva du nå skal gjøre videre med barnet. For eksempel endre håndtering, justere stemmen din, dempe lyset i rommet, inntrykk i barnets synsfelt Vis foreldrene/gi veiledning

18 Rødt lys Barnets adferd forteller deg at det mister sin balanse(er stresset) Barnet forteller deg at du må stoppe og gi barnet en pause mens du støtter barnet for eksempel ved å holde om det, rede det bedre, gi det noe å suge på før du fortsetter eller avbryter det du skulle gjøre Vis foreldrene/gi veiledning.

19 Opplæring Hittil ca 650 gjennomgått opplæring i Norge
Opplæringen går over ½ år 5 dagers opplæring Veiledning på observasjoner mellom veiledningsdagene + filmopptak Sende inn minst 10 observasjoner 5 sertifiseringsoppgaver For mer info:

20 Takk for at du lyttet! En utfordring med premature barn er for ex at de har kortere stunder hvor de er åpne for samspill og vi må da prikke inn hjemmebesøket i en sådan tid. Samtidigt er de svakere i sine signaler. Det er veldig gøy for oss som jobber med premature å møte terminfødte barn også. Vi ser at de premature egentligen er overkurs. Men vi tenker også at det kan være lite av detsamme som forledrene opplever. Det ER vanskeligere å læse et prematurt barn. De har små subtile signaler og ikke de store skrikene. Derfor tenker vi at NBO er nesten enda viktigere. Det er ikke rart at man som foreldrer til et prematurt barn er litt satt ut. Barnet har fått profesjonell oevrvakning døgnet rundt. Og så skal foreldrene stå på egna bein hjemme. Da trenger de en verktøyskasse de med. Og i hjemmesitasjonen kan det ikke være oss som står for den. Derfor ser vi at NBO kan styrke foreldrene spesielt til premature barn å se hva det er som barnet uttrykker, prøver å fortelle. NBO er utrolig viktig for at få oss ut ur banen og foreldrene inn med trygghet og en følelse av mestring og kompetanse.


Laste ned ppt "Nasjonal koordinator NBO Norge/NBO-trener/ helsesøster"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google