Masterutdanning av anestesisykepleiere – en visjon som har blitt en realitet ved UiA ALNSF Arendal 31. august 2013 Ellen Benestad Moi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Avansert klinisk sykepleie
Masterstudiet i Farmasi
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Masterprogram i sykepleie
Mulighetene for en videreutdanning
Arbeidet med prosjektskissen
Opptakskrav til master i pedagogikk
Studieveien.
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Kvalifisert til ph.d.-opptak?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Utdanningskomiteen 19. mai
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Statssekretær Jens Revold
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Forskning og innovasjon
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Master i faglitterær skriving
Balansert omstilling for utvikling
Opptak av studenter Studieåret
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Master i regnskap og revisjon
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Om opprykk til førstelektor
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Om førstelektorprogrammet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Masterutdanning av anestesisykepleiere – en visjon som har blitt en realitet ved UiA ALNSF Arendal 31. august 2013 Ellen Benestad Moi

Videreutdanninger i anestesi-, intensiv-, operasjons- og barnesykepleie (AIOB) Master i spesialsykepleie, spesialisering anestesi-, barne-, intensiv- eller operasjonssykepleie (ABIO) Høsten 2012

Langvarig prosess 1999 Bolognaprosessen Fokus på gradssystemet i Norge 2003 Kvalitetsreformen Studiepoeng og ECTS-modell Opprettelse av NOKUT i Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, UiA Systematisk arbeid med master 2006 ALNSF + NSFLIS Nedfelt i Prinsipprogrammet

Fakultet for helse- og idrettsvitenskap Før 2006 Master i idrettsvitenskap Høst 2008 Master i psykisk helsearbeid (120 sp) Høst 2009 Master i helsefag (120 sp) Fordypning klinisk sykepleievitenskap og eldre Høst 2010 Master i folkehelsevitenskap (120 sp) Master helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert (90sp), deltid Høst 2011 PhD-program, Helsevitenskap (180 sp) Høst 2012 Master i spesialsykepleie, spesialisering anestesi-, barne-, intensiv- eller operasjonssykepleie (ABIO) (120 sp)

Historikk ift utvikling av master i spesialsykepleie v/ UiA 1. omgang (2006 – 2008) Mandat Utrede master i helsefag med fordypninger i sykepleie m/ AIOB(K), eldre, folkehelse, vernepleie/habilitering/rehabilitering Resultat Utarbeidet studieplaner, emnebeskrivelser, nye pensumlister, oversikt over kliniske studier, kompetanse, ressursbehov, økonomi etc. Store vanskeligheter med å innpasse AIOB i mal for masterprogram i fakultetet AIOB skrinlagt på ubestemt tid…

Historikk ift utvikling av master i spesialsykepleie v/ UiA 2. omgang (2010 – 2012) Nytt mandat Videreutdanninger i AIOB-sykepleie, overgang til masternivå, type master, mulighet for implementering i eksisterende masterprogram ved fakultetet, kompetanse, økonomiske implikasjoner Frist 1. februar 2011 pga lang prosess for å få godkjent nye masterprogram Arbeidsgruppe (UiA + SSHF) Fire måneder intens jobbing om rammer og organisering Type masterprogram, rammer og organisering (arbeidsgruppe) Informasjonsmøte SSHF (UiA og arbeidsgruppe) Utarbeidelse av studieplaner og emnebeskrivelser (UiA) Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'6

Historikk ift utvikling av master i spesialsykepleie v/ UiA 2. omgang 2011 (1. februar – 19. oktober) Sak til fakultetsstyret om å søke universitetsstyret om å etablere Masterprogram i spesialsykepleie, 120 studiepoeng Etableringssøknad til Universitetsstyret Sakkyndig komite (frist 1. september) Universitetsstyret vedtok enstemmig etablering av Master i spesialsykepleie 2012 Fakultetsstyret godkjente endelige studieplaner, emnebeskrivelser og pensumlister (februar) Opptaksprosess 16. august – oppstart Prosess om godkjenning av tidligere utdanning for masterstudentene

Opptakskriterier og -prosess UiA Lov om universiteter og høgskoler (2005) Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder (2005) – revidert 2011 Forskrift om opptak til masterprogram og videreutdanningsstudier ved Universitetet i Agder (2005) – revidert 2011 Opptakskrav 2 års ansiennitet som autorisert sykepleier (100 % stilling) Karakter C Emner på samme nivå kan godkjennes etter individuell søknad og vurdering! SSHF Får lister over studenter som får tilbud om studieplass Gir stipend til enkelte studenter som har et etablert arbeidsforhold ved sykehuset Studenter skriver personlig kontrakt med SSHF om stipend og bindingstid (1 år)

Momenter for suksess? 1. Vilje og handlekraft fra instituttleder og dekan om etablering av master i spesialsykepleie 2. SSHF vært med i prosessen fra starten av 3. Godt samarbeid mellom UiA og SSHF i hele prosessen 4. Studiekonsulent med i arbeidsgruppe 5. Koordinator, lang erfaring ift videreutdanningene 6. Tett samarbeid mellom studiekonsulent og koordinator gjennom hele prosessen 7. Ekstern sakkyndig komité 8. Våget å tenke på tvers av rammeplan ift emneinndeling

Men hvordan ser egentlig masteren ut? Master i spesialsykepleie bygger på Rammeplanen (2005) Emnene inndeles annerledes pga UiA sine maler for studier og emner Innholdet er svært gjenkjennbart Ivaretar funksjonsdyktighet som et viktig læringsutbytte Studiet skal videre bidra til å øke teoretisk, praktisk og forskningsbasert kunnskap innen spesialsykepleien legge grunnlag for at spesialsykepleieren kan benytte relevant forskning og bidra aktivt i direkte pasientkontakt, undervisning, forsknings- og fagutviklingsarbeid kvalifisere spesialsykepleieren i kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming i spesialsykepleiefaget

Innhold – emner – totalt 120 sp Fellesdel Vitenskapsteori, 10 sp Forskningsmetode, design og analyse, 10 sp Den faglige spesialiseringsdel i anestesisykepleie (eksempel) Kliniske studier I - anestesisykepleie, 20 sp Kliniske studier II - anestesisykepleie, 10 sp Kliniske studier III - anestesisykepleie, 15 sp Fellesdel og faglig spesialiseringsdel består av emnene: Anestesiologi og anestesisykepleie I, 15 sp Anestesiologi og anestesisykepleie II, 10 sp Masteroppgave i spesialsykepleie 30 sp med spesialisering anestesisykepleie, intensivsykepleie, operasjonssykepleie eller barnesykepleie

Anestesiologi og anestesisykepleie I, 15 sp Felles tema Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom Kommunikasjon, Helse, stress og mestring, Kompetanse Hygiene, mikrobiologi, Farmakologi, farmakokinetikk og –dynamikk, Kunnskapsbasert praksis, Leiring Medisinske og naturvitenskapelige emner, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi ift Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonsproblemer og hjertesykdommer Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt Nefrologi og urologi Gynekologi, HELLP Metabolismer Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi Syre/base-forstyrrelser Væske- og elektrolyttforstyrrelser Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt Ortopedi Gastrokirurgi Thyreoidea, mammae

Anestesiologi og anestesisykepleie I, 15 sp Fagspesifikke tema Anestesiologi Pre-anestetisk vurdering, utstyr, frie luftveier, ikke fastende pasient, anestesikomplikasjoner Anestesiformer, anestesimidler Innledning, vedlikehold og avslutning av generell anestesi Post-operativ overvåkning, smerte- og kvalmebehandling Anestesisykepleie, ansvar og kompetanseområder Funksjons- og ansvarsområder generelt, forberedelse og mottagelse av pasient til anestesi, omsorg for den våkne operasjonspasient Anestesisykepleie og anestesi til pasienter innen Gynekologi, ortopedi, gastrokirurgi, nefrologi og urologi, endokrinologi

Masteroppgave 30 sp Selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte spesialiseringsområdet Tema og problemstilling må ligge innenfor spesialsykepleierens fagområder, være knyttet til spesialsykepleierens funksjons- og ansvarsområde Individuelt eller i grupper på inntil tre studenter Monografi ( ord) Artikkelbasert masteroppgave Et manuskript i publiserbar form til et anerkjent internasjonalt vitenskapelig tidsskrift med referee-bedømmelse En sammenbinding (5000 – 7000 ord)

Studieplanramme – innhold de ulike semestre År 11. sem. ME-421 Vitenskapsteori 10 sp SYP (4 emner) Kliniske studier I, spesialsykepleie 20 sp (5+15 sp) SY (4 emner) Spesialsykepleie I 15 sp 2. sem. ME-422 Forskningsmetoder, design og analyse 10 sp SY (4 emner) Spesialsykepleie II 10 sp (5+5 sp) År 23. sem. ME-519 (4 emner) Masteroppgave spesialsykepleie med spesialisering anestesi-, intensiv-, operasjons- eller barnesykepleie 30 sp (15+15 sp) SYP (4 emner) Kliniske studier II, spesialsykepleie 10 sp 4. sem. SYP (4 emner) Kliniske studier III– spesialsykepleie 15 sp

dierelatert/studiehaandbok/12- 13/spesialsykepleie_masterprogram Spesialsykepleie, Masterprogram

Føringer Bolognaprosessen KD (2005) Forskrift om krav til mastergrad KD (2006) Forskrift om standarder og kriterier for akkreditering av studier og kriterier for akkreditering av institusjoner i norsk høyere utdanning KD (2005) Lov om universiteter og høyskoler KD (2009) Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning NOKUT (år) Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning, Kap. 4 UiA KD (2005) Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder Årshjul ift etablering av nye studier Universitetsstyret Etableringssøknad (mal, frister) Studiesekretariat Mal for studieplan, emnebeskrivelser, studenters arbeidsomfang, pensum Sakkyndig komite