Innledning om kirkevalg, demokrati, og Åpen folkekirke i kirkevalget 2015 Fagforbundet teoLOgene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Advertisements

Kurs for lokale valgteam i Agder og Telemark 2011 Bispedømmets valgmedarbeider Tom Martin Berntsen er tilgjengelig i og utenfor kontortid:
Kurs for valgfunksjonærer
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kurs for nye menighetsråd MENIGHETSRÅDET SOM STYRINGSORGAN Valgt til å lede Menighetsrådets oppgaver og ansvar.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Et valg mellom visjoner? En analyse av ulike kirkesyn i kirkevalgkampen Tron Fagermoen.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Valg i Parat 2009 På valgmøtene skal det velges representanter til Parats representantskap, og til Regionpolitiske utvalg, RPU. - en arbeidstakerorganisasjon.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Oppslag senest : KUNNGJØRING nr 2
Kick Off bøsseaksjonen
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
PRAKTISKE OPPGAVER.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Informasjon til FAU
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
DÅP.
Samarbeid og medbestemmelse
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Gang.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Gjennomgang av rapport om Virksomhetsgjennomgang
Den lovgivende makten i Norge
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
HMS © Caritas Norge..
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Status lærlingordning
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Stortings- og idrettsvalget 2017
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Nå er vi spente!.
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Gjennomføring
Hvem kan inngå ekteskap?
Enkel brukerveiledning
Seniorråd og ny Kommunelov
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Innledning om kirkevalg, demokrati, og Åpen folkekirke i kirkevalget 2015 Fagforbundet teoLOgene

Kirkevalget 2015 Hvorfor er Kirkevalget 2015 viktig? Noen av sakene vi vet kommer i neste KM periode: Veivalg for fremtidig kirkeordning Fordeling av arbeidsgiverfunksjoner og fastsettelse av bispedømmerådenes myndighet Tjenesteordning Nærmere bestemmelser om gudstjenester og prestetjeneste på Svalbard Budsjettreglement for Kirkemøtet Regler om Kirkebokføring og medlemsregisterføringer. Sak om pensjonsspørsmålet Nye henstillinger til departementet om lovendring Kirken – på vei mot en felles visjon Regler om kontrollutvalg Den norske kirkes lærenemnd Avtale med arbeidsgiverorganisasjon

Kirkevalget 2015 º Regler om nominasjon og tilsetting av biskoper Reglement for Bispemøtet Evaluering av Kirkevalget 2015 – Overordnede føringer Fremtidig intern kirkeordning Den norske kirkes grunnlag Kirkeordning for Dnk Endringer for de kirkelige valg 2019 Føringer for det øvrige, mer underordnede, regelverk Høringsuttalelse i lovsaken om rammelov Prøveordning med sammenslått menighetsråd Den norske kirkes grunnlag Kirkeordning for Dnk Øvrig kirkelig regelverk

Kirkevalget 2015 for ikke å snakke om fordeling av det statlige rammetilskuddet på vel 1,7 milliarder kroner. fordeling av goder og byrder...politikk er noe det kirkelige demokratiet må forholde seg til

Kirkevalget 2015 Hvorfor Åpen folkekirke? Kirkemøtet 2014, 52 stemmer for vigsel, 54 for forbønn – 58 stemmer er nødvendig for flertall Fortvilelse, sinne og utmeldelser Mobilisering av mange ulike aktører som lenge har vært aktive 11. juni 2014 ble Åpen folkekirke stiftet med Sturla Stålsett som leder Uttalt mål å arbeide for en åpen, inkluderende, ikke-diskriminerende og demokratisk folkekirke

Kirkevalget 2015 Hvem er Åpen folkekirke? Organisasjon innen Den norske kirke En landsdekkende medlemsorganisasjon, som mobiliserer bredt i alle bispedømmer frem mot kirkevalget i september. Vi ønsker en demokratisk kirke hvor medlemmene i Den norske kirke skal kunne vite hva kandidatene de stemmer på står for. Kompliserte valgregler, vi forsøker å si ”Stem på Åpen folkekirke og vit hva du får”. Åpen folkekirke ønsker en kirke som fremmer menneskeverdet og motarbeider diskriminering. En kirke hvor alle skal kunne merke at de er hjertelig velkommen! På Årsmøtet i januar ble det vedtatt en plattform og valgprogram for Åpen folkekirke. De viser at dette ikke er en "en-saks" organisasjon, som mange har hevdet. (se

Kirkevalget 2015 Kirkevalget 1 Det er kompliserte valgregler Kirkemøtet har valgt for Kirkevalget og 2011 – preferansevalg – alfabetisk – for lite informasjon hos velger om kandidater – 10% av stemmer forkastet 2015:  Nominasjonskomite satt sammen fra prostiene,  Prioritert liste på bakgrunn av kriteriene: geografi, kjønn og alder. Listen skal tilstrebe kirkepolitisk bredde.  Nominasjonskomiteens liste kommer til å bestå av svært mange ulike kandidater.  Personkryss avgjør hvor du ender på listen  Mulighet for forholdstallsvalg (listevalg) ved at en gruppe av andre forslagsstillere fremmer ei annen liste, eks. Åpen folkekirke.  Antall representanter som kommer inn avhenger av antall stemmer til listen

Kirkevalget 2015 Hvorfor vil Åpen folkekirke stille lister? De er lettere å kommunisere ut ei liste med en tydelig plattform enn enkeltpersoner. Det er lettere og tryggere for den enkelte kandidat å stå på ei liste sammen med andre meningsfeller heller enn å måtte selge seg selv som enkeltperson Ved forfall vil vararepresentant være fra Åpen folkekirke Bruk av nominasjonskomiteens liste kan kandidater som står for Åpen folkekirke sitt syn konkurrere ut hverandre i stede for å sikre at i alle fall noen blir representert grunnet listestemmer Den eneste måten å styrke kirkedemokratiet på er at det kommer opp flere – og tydelige alternativer for velgeren. Ved å stille lister bidrar vi til økt demokrati innenfor Den norske kirke

Kirkevalget 2015 Kirkevalget Valget vil foregå som forholdstallsvalg, avgjørende å få flest mulig til å stemme på Åpen folkekirkes lister. Nominasjonskomiteens liste vs. Åpen folkekirkes liste - dersom ikke andre stiller egne lister (Levende folkekirke har uttalt at deres strategi er å kummulerer "sine" kandidater på nom.kom listene). Gode kandidater på begge. (Men ÅF må kjøre frem sine lister!) 7 leke kandidater skal velges. I fire bispedømmer; Tunsberg, Agder og Telemark, Bjørgvin og Møre velges 4 leke av medlemmene og 3 leke av menighetsrådene. Forholdstallsvalg er ment å sikre mindretallsrepresentasjon

Kirkevalget 2015 REGELVERK

Kirkevalget 2015 Utgangspunkt for Kirkemøtet 2013 Departementet la i Prop. 78L til grunn at Kirkemøtet ville legge til rette for forholdstallsvalg og «alternative lister» (3.2.3) Kirkemøtet fastslo at det ønsket mulighet for flere lister (sak KM 4/13) Dette var viktige holdepunkter da det skulle lages hovedlinjer i nominasjons- og valgordningene (sak KM 10/13)

Kirkevalget 2015 Hovedvalg nominasjonsordning Kirkemøtet 2013 To hovedalternativer ble vurdert 1. Ta utgangspunkt i flere selvstendige lister 2. Ta utgangspunkt i en nominasjonskomité Kirkemøtet valgte alt 2, for å sikre god bredde og en samlende løsning Rett til å fremme alternative lister samt rett til supplerende nominasjon «sikrer de demokratiske rettigheter» Denne logikken ligger bak i reglene

Kirkevalget 2015 Regelutforming – KM 2014 Begrepet «alternative lister» ble byttet ut med «andre grupper av forslagsstillere». Logikken ble i reglene som følger:  Omfattende prosess for å få frem en mest mulig representativ liste gjennom en nominasjonskomité, med frist 1. mars (BDR §2-6)  Lister fra andre grupper av forslagsstillere kan fremmes frem til 1. mai (BDR §2-7)  Stilles det ikke alternative lister kan det fremmes kandidater gjennom supplerende nominasjon frem til primo juni (BDR §2-8)  Likebehandling av lister mht. presentasjon (BDR§2-9)

Kirkevalget 2015 Noen holdepunkter Forholdstallsvalg sikrer i utgangspunktet bedre mindretalls-representasjon enn flertallsvalg Ingen kan stå på to valglister – en valgteknisk umulighet (BDR §2-7). Den enkelte kandidat vil bli gitt valg om hvilken liste den vil stå på dersom kandidaten er oppført på to

Kirkevalget 2015 Lister fra andre grupper av forslagsstillere og supplerende kandidater – praktisk tilrettelegging

Kirkevalget 2015 Presentasjon Tilbud om å benytte samme presentasjonskanaler som nominasjonskomiteens kandidater (BDR §2-8) Skjema som kan benyttes for innhenting av opplysninger blir lagt ut på Tilbud men (selvfølgelig) ikke plikt Det arbeides også med en valgomatløsning for alle kandidater

Kirkevalget 2015 Økonomi Det er ikke lagt inn støtte til grupper som stiller liste i kirkevalgsbudsjettet, jf. komitemerknad 20 fra Kirkerådet har gitt sin støtte til dette. Alle kandidater får benytte seg av kommunikasjonskanalene som nominasjonskomiteens kandidater bruker Bispedømmene får tilskudd som de selv kan vurdere bruken av

Kirkevalget 2015 Opptelling ved forholdstallsvalg

Kirkevalget 2015 Listestemmer En listes listestemmetall beregnes ut fra hvor mange stemmer som er gitt til personer på en gitt liste En urettet liste gir sju listestemmer dersom det skal velges sju kandidater, og fire listestemmer dersom det skal velges fire kandidater Skriver man opp et navn fra en annen liste, svekker man støtte til den listen man stemmer på med 1/7 eller 1/4 og gir tilsvarende støtte til den listen navnet er hentet fra

Kirkevalget 2015 Indirekte valgomgang Opptellingsreglene er i utgangspunktet like, men det blir gjort i to omganger – først fire og så tre personer Utarbeidelse av lister for vararepresentasjon er litt komplisert, fordi både direkte og indirekte valgomgang skal reflekteres Indirekte valgomgang favoriserer i utgangspunktet lister med stor oppslutning

Kirkevalget 2015 Fagforbundets rolle i valgkampen Med all den kunnskapen dere nå besitter; Hva kan og bør Fagforbundets rolle være i valgkampen?