Utvalgte emner i arbeidsmiljøloven 1Utvalgte emner i arbeidsmiljøloven – Juridisk rådgiver Olav Myklebust 11.11.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
Aktuelle lover og forskrifter
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
ARBEIDSMILJØLOVEN Målsetting Internkontroll Arbeidstid
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Arbeidsmiljø 2008.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Jeg er verneombud i HFK.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
§ 1-1. Lovens formål å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Vernetjenesten i Kirstiansund
Arbeidsmiljøet for ansatte
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
VERNETJENESTEN Kristiansund 1.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
IA-skole n - pilot Samling november IA, Side 2 IA-skolen – Pilot 2014 Mål for IA-skolen:  Bidra til økt handlingskompetanse og.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
NAV Arbeidslivssenter Oslo IA-avtalen for tillitsvalgt og verneombud bydel Østensjø, 4 des rådgiver Margrethe Herberg.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
HMS i BIR 2014 Oddrun S. Konglevoll. HMS-filosofi Vi tilstreber null skader på mennesker, miljø og materiell Helse, miljø og sikkerhet er lønnsomt Vi.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HMS – Helse, Miljø og Sikkerhet
Innsyn og adgangsbegresning
HTV-konferanse februar
INFORMASJON OM BARNEVERN
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Helse miljø og sikkerhet
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Metoder og situasjoner Pluss situasjoner Minus situasjoner Pluss metoder Metoder for utvikling og forbedring Minus metoder Metoder for å håndtere.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
HMS © Caritas Norge..
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Samlokalisering etter fusjon
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Ymse om regelverksutvikling
Elisabeth Aune Burchardt HMS-rådgiver
Felles ansvar for et godt samarbeid
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

Utvalgte emner i arbeidsmiljøloven 1Utvalgte emner i arbeidsmiljøloven – Juridisk rådgiver Olav Myklebust

Grunnlovens § 110 Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for at ethvert arbeidsdygtigt Menneske kan skaffe sig Udkomme ved sit Arbeide. Nærmere Bestemmelser om Ansattes Medbestemmelsesret paa deres Arbeidsplads, fastsættes ved Lov 2

Hvordan er dette fulgt opp Ulike lover tilbake i tid Bakgrunn for ny arbeidsmiljølov er Arbeidslivslovutvalgets utredning NOU ”Et arbeidsliv for trygghet, inkludering og vekst” Nå: Arbeidsmiljølov (aml) med forskrifter det er ca. 70 forskrifter til loven 3

Hvorfor egen lov om arbeidsforhold Viktige å regulere balansen mellom partene Sammenligning med husleieloven. Den sterke part? Hvem trenger særskilt beskyttelse gjennom lov Løses gjennom ufravikelighet (aml § 1-9) –Loven kan ikke fravikes til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt. –Forbudet gjelder alle typer avtaler, både muntlige, skriftlige –”Ufravikelighet henger sammen med de vernehensyn loven bygger på”, hentet fra Rt

Hva handler dette om? Ulykker kan og skal forebygges. Våre analyser viser at mange av ulykkene kunne vært unngått, og at mange virksomheter ikke forebygger godt nok. Ofte er det enkle grep som skal til for å unngå at folk blir syke, skadet eller mister livet på jobb, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet. Gjennomgående funn når Arbeidstilsynet går bak dødsulykkene er at det ikke var satt inn gode nok tiltak for å ivareta sikkerheten. Ofte er det ikke gjort risikovurderinger, eller risikovurderingene er ikke gode nok. Risikovurdering handler enkelt sagt om at arbeidsgiver må skaffe seg oversikt over hva som kan være farlig på arbeidsplassen, iverksette tiltak for å hindre at farlige situasjoner oppstår og begrense skadeomfanget hvis ulykker likevel skjer, sier Finboe Svendsen. Hvert år dør mellom 40 og 50 mennesker på jobb. Det er ingen nedgang i antall årlige dødsulykker siden årtusenskiftet, men nesten alle ulykkene kunne vært unngått. Det viser ny rapport fra Arbeidstilsynet. Bygg og anlegg er en av bransjene med flest dødsulykker. -Byggfakta

Nesten bare menn som dør i ulykker på jobben I 2014 ble det rapportert om lag arbeidsulykker til NAV. 60 prosent av ulykkene medførte fravær på tre dager eller mindre, og 40 prosent medførte fravær på mer enn tre dager. Det ble rapportert om 61 dødsulykker, der 58 av de omkomne var menn. Kilde: SSB – publisert

Lovens formål, aml § 1-1 Lovens formål er: a)å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, b)å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, c)å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon, d)å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet, e)å bidra til et inkluderende arbeidsliv. Lønnsomhetshensyn? Hensynet til HMS må være overordnet. 7

Partenes plikter, aml kap 2. –Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at bestemmelsene i loven blir overholdt Ansvaret knytter seg til: –innrettelse og vedlikehold av virksomheten som sådan og –hvordan den enkelte arbeidsoppgave skal planlegges, organiseres og utføres. –de fysiske forholdene (lokaler, tekniske innretninger osv.) –de driftsmessige forholdene (bedriftshelsetjeneste, arbeidsmiljøutvalg, arbeidskontrakter, systematisk oppfølging ved sykefravær og internkontroll) Varsling: Arbeidstakers rett – forbud mot arbeidsgivers gjengjeldelse, se AML § 3-6. –Arbeidstaker skal: medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens HMS-arbeid delta i det organiserte verne og miljøarbeidet aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. –Straffebestemmelser AML § 19-2: –Uaktsom overtredelse, bøter –Grovt uaktsom/forsettlig, bøter el. fengsel i inntil 3 måneder. –Særdeles skjerpende omstendigheter, fengsel inntil ett år. 8

Virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet, aml kap 3 Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, aml § 3-1 –Bestemmelsen skal sikre at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt: Arbeidsgiver skal sørge for utøvelse av systematisk hms-arbeid på alle plan i virksomheten Gjøres i samarbeid mellom arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. –Internkontrollforskriften er gitt med hjemmel i bl.a. aml § 3-1 og gjelder i tillegg til aml’s regler. Særskilte forholdsregler for å ivareta sikkerheten, aml § 3-2 –Arbeidsgivers ansvar å gjennomføre –Arbeidstaker skal: Gjøres kjent med ulykkes- og helsefarer og gis nødvendig opplæring, øvelse og instruksjon Sikre nødvendig kompetanse hos ledere eller kontrollører til å kontrollere på en helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Gis tilstrekkelig verneutstyr dersom det ikke på annen måte kan oppnås tilstrekkelig vern om liv og helse. Nødvendig opplæring skal gis og bruken kontrolleres. Arbeidsgiver skal utarbeide arbeidsinstruks med utførelse og hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes ved arbeid som medfører særlig fare for liv eller helse. 9

Virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet, aml kap 3, forts Bedriftshelsetjeneste, aml § 3-3 –Dersom risikoforholdene tilsier det. Vurdering av tiltak for fysisk aktivitet, aml § 3-4 –Vurdere tiltak til fremme av fysisk aktivitet. –Arbeidsgiver må kunne dokumentere at dette har vært vurdert i det systematiske HMS-arbeidet. Plikt for arbeidsgiver til å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, aml § 3-5 –Plikten gjelder virksomhetens øverste leder og kan ikke delegeres. Plikt til å legge forholdene til rette for varsling, aml § 3-6 –Arbeidsgiver skal utarbeide rutiner eller sette i verk andre tiltak som legger forholdene til rette for intern varsling. 10

Generelle krav til arbeidsmiljø, aml kap 4 11

Generelle krav til arbeidsmiljø, aml kap 4 12 Inndeling av kap 4: –Generelle krav til arbeidsmiljøet, aml § 4-1 Fullt forsvarlig ut fra en enkelvis og samlet vurdering(rettslig standard, tolkes og anvendes i tråd med samfunnsutviklingen) forebygge skader og sykdommer, likestilling, tilrettelagt for funksjonshemmede. –Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling, aml § 4-2 En vitalisering av samarbeidet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker Arbeidstakerne og deres tillitsvalgte skal holdes løpende informert om systemer som nyttes ved planlegging og gjennomføring av arbeidet. Det skal gis nødvendig opplæring for å sette seg inn i systemene, og de skal medvirke til utformingen av disse. Utforming av den enkeltes arbeidssituasjon: –Tilrettelegge for faglig og personlig utvikling –Org og tilrettelegge ifht arbeidsevne, kyndighet alder og øvrige forutsetninger –Legges vekt på mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar –Så langt som mulig gis mulighet til variasjon og se sammenheng mellom arb. Oppgaver –Informasjon og opplæring for å kunne utføre arb. ved endringer Thorsrud og Emery (1968): 6 ”psykologiske jobbkrav”: Variasjon, læring, selvbestemmelse, sosial kontakt, sammenheng arbeid/omverden, forenelig med ønskverdig fremtid

Generelle krav til arbeidsmiljø, aml kap 4, forts –Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet, aml § 4-3 Legges til rette for ivaretakelse av arbeidstakers integritet og verdighet Arbeidet søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon Ikke trakassering eller annen utilbørlig opptreden Så langt som mulig beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre Bestemmelsen er ment å systematisere og løfte frem arbeidsmiljøkrav av sosial og psykososial art som trakassering, mobbing, sosial isolasjon, vold og trusler om vold med mer. Arbeidsgiver er pliktsubjekt, men arbeidstaker har en aktiv medvirkningsplikt, jf. aml § 2-3 –Krav til det fysiske arbeidsmiljøet, aml § 4-4 Bestemmelsen presiserer det generelle kravet om et ”fullt forsvarlig arbeidsmiljø” i aml § 4-1 når det gjelder det fysiske arbeidsmiljøet. –Særlig om kjemisk og biologisk helsefare, aml § 4-5 –Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne Arbeidsmiljøloven - Agder arbeidsmiljlø IKS Trond S Berg 13

Registrerings- og meldeplikt, produsentkrav mv., aml kap 5 Registrering av skader og sykdommer, aml § 5-1 –Arbeidsgiver skal registrere - personskader oppstått under utførelse av arbeid. Sykdom som antas å ha sin grunn i arbeidet eller forhold på arbeidsplassen (uavhengig av sykefravær, alle skader unntatt skrubbsår og smårifter) –Register må ikke inneholde medisinske opplysninger av personlig karakter uten samtykke –Registeret skal være tilgjengelig for: Arbeidstilsynet Verneombud Bedriftshelsetjeneste, og Arbeidsmiljøutvalg –Arbeidsgiver skal føre statistikk over sykefravær og barns sykdom Arbeidsgiver, og de registeret er tilgjengelig for har taushetsplikt om ”personlige forhold” 14

Aml kap 5, forts Arbeidsgivers varslings- og meldeplikt, aml § 5-2 –Ved død eller alvorlig skade i arbeidsulykke Arbeidsgiver skal varsle arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet straks og på hurtigste måte. Varselet skal bekreftes skriftlig, med kopi til verneombud –Hva er alvorlig skade? Enhver skade som etter arbeidsgivers skjønn medfører varig eller lengre tids arbeidsudyktighet En 9-punktsliste er laget av Arbeidstilsynet Ved tvil om hva som er alvorlig skade kan verneombud spørres eller saken kan forelegges arbeidstilsynet. Gjelder også psykisk skade. –Yrkesskade skal også meldes til Nav. 15

Lykke til og takk for meg ! 16