Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Barnehagar og psykisk helse Kirsten H. Flaten Dosent, HiSF.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Folkehelsearbeid – medaljens bakside Forebygging Fagforbundet 25. September 2013.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
Skolestarter 2017 Foreldremøte Skolestarter 2017 Foreldremøte
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Familieråd En for alle, alle for en
Utvalg År Besvarte / Inviterte Prikket Sist oppdatert
Barnehagens egensart – hva må til?
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Foreldrenettverk Kristine Hasund
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
Klar ferdig gå….part two!
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
HMS © Caritas Norge..
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til foreldremøte
Avdeling for helse og ulikhet, Folkehelseinstituttet
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Klar ferdig gå….part three!
Velkommen til foreldremøte
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Voldsforebyggende opplæring
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Samfunnets bekymring for barns inaktivitet – et måleproblem!?
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka

 Omsorg, lek og læring  Barnehager skal bl. a. fremme:  kognitiv og språklig utvikling  sosial kompetanse (bygge gode relasjoner)  positiv atferd  forebygge problemer  utjevne sosiale ulikheter Forventninger til barnehager

 Barnehager av god kvalitet (voksentetthet, stabilt personal, kompetanse, gruppestørrelse) fremmer kognitiv utvikling, språk og sosial kompetanse  Barnehager av dårlig kvalitet, tidlig oppstart og mye tid i barnehager kan føre til utvikling av aggresjon og problematferd (USA)  I Norge – lite forskning, unik situasjon, til barnas beste? Tidligere forskning

Samarbeidsprosjekt mellom NTNU Samfunnsforskning, NTNU, og Trondheim Kommune En langsiktig studie med fokus på barns psykiske helse og utvikling Oppstart i 2008, utvalg på 1250 barn. Fulgt opp annethvert år: 1. måling: ca fireåringer 2. måling: ca. 800 seksåringer 3. måling: begynte i vår Studie: Tidlig trygg i Trondheim

Effekter av struktur og tid i barnehage?  Har oppstart i barnehage, mengde tid tilbrakt i barnehage, gruppestørrelse, type barnehage (base eller avdeling) noe å si for utvikling av problematferd og sosial kompetanse?  Og hva ville det bety? Effekt av barnehage:

 Kvalitet : målt som forholdet mellom barnehagens ansatt (primær kontakt) og barnet  Relasjon i bhg  barns utvikling i skolealder  Kan forhold av god kvalitet bidra til økt sosial kompetanse? Hva med kvalitet?

Relasjon i bhg  vansker i skolealder  Relasjon av dårlig kvalitet (konfliktfull, lite nærhet) fører til økt atferdsvansker i 6 års alder (aggresjon, engstelighet).  God relasjon kan derimot virke forebyggende og minke utvikling av problemvansker. Resultater

Atferdsvansker i bhg  mer konflikt med skolelærer Samspill: Enda sterkere i basebarnehager enn i avdelinger

Kjønnsforskjeller Barnehage slår ut forskjellig for kjønn: hos barn som har startet tidlig i barnehage, så har jenter tendens til mere internaliserende vansker (engstelighet, tilbaketrukkenhet) enn gutter

 Kvalitet er avgjørende  God relasjon virker positivt for barns utvikling  Men relasjon av dårlig kvalitet kan bidra til økning av barnets vansker i skolealder  Viktig å øke kompetanse om forholdet mellom barn og voksne i barnehage  Selv om vi ikke finner direkte effekter av bhg (start og type) på barns utvikling, så kan bhg påvirke utviklingsprosesser hos enkelte grupper barn i samspill med andre faktorer  Vi trenger mer nyansert kunnskap – for hvilke barn og i hvilken omfang er barnehage bra Konklusjon

 Hvordan kan man best tilrettelegge og forebygge for barn, som har vansker?  Hva betyr vår kunnskap for foreldre, for politikk og arbeid (permisjonsordninger) og for barnehagens virksomhet - med tanke på hvert barn sine individuelle behov? Noen spørsmål

Takk for oppmerksomheten