Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Advertisements

Normer, verdier og holdninger
Månedsevaluering november 2011
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
De 10 bud 10 måter å elske på.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Min Møtebok Navn: ____________________________________
- roller og forventinger
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni.
Mazar Faizabad Bamian Kabul Herat Ghazni Kandahar.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Forventninger til oss som skole:
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Evaluering av november på Blå avdeling:
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan vi fant det ut... Vi søkte først mye på internett og leste i bøker. Når det ikke var noe mer å lese igjen på skolebibloteket, og ikke noe mer.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
"God bagasje på livets reise."
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
En ulv. En Ulv..
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Hva er viktig for elevers læring?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Kven kjenner kven best?. 1. Kven gir mest lommepengar?
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Foreldremøte for barnehagens foreldre Øvre Slettheia oppvekstsenter
Livsstilsendring Uke 6.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Smak på maten!.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Emilios jobb som assistent
Kommunikasjonens betydning for et godt arbeidsmiljø
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Livsstilsendring Uke 6.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni

Mazar

Uzbekere Kabul Kandahar Tadjikere Turkmenere Pashtoonere Hazara Pashtoonere

Sunni og Shia

KRIGTIDSROM  Sovjetisk innvasjon  Borgerkrig  Taliban  Taliban, Karzai, NATO, USA  80 tallet  90 tallet (beg)  90 tallet (slutten)  2000

Alder ? Personlige konflikter?

Skoleerfaringer  2 ½ til 4 timer daglig  50% frammøte  Ingen bøker  Ikke kjent med gruppearbeid  Lærerstyrt, lærer ansvarlig for læring  Ingen prøver eller lekser  Fysisk avstraffelse  Jobber hardt, men ikke nødvendigvis riktig

Menneskelige behov  Fysiske: Helse, trening, kosthold, hygiene…  Intellektuelle: Interesser, evner, utfordringer.  Sosiale: Venner, familie, turer, opplevelser, ferier, helligdager, bilder…  Estetiske: Naturen, musikk, kunst, farger, dekorasjoner, turer  Åndelige: Bøker, møter, steder, helligdager, snakk om det…

Psykisk helse  Tabo, skam, ikke ”nyttig” i fellesskapet.  Liten selvinnsikt, ”selvet” ikke viktig, ikke vandt med å analysere seg selv.  Mangler ordforråd.  Andre bestemmer. Mor, onkel, far, ektefelle.  Quick fix! Tabletter, sprøyte, flink lege…

Norge Norge Afghanistan Afghanistan  Individet, kjernefamilien  Organisasjoner  Regler  Direkte  Rett & Galt  Rettferdighet  Realistiske svar  Tydelig sinne  Stamme, storfam., folkegruppe  Relasjoner  Forhandlinger  Indirekte  Skam & Ære  Makt  “JA” svar  Beholder fasaden Kulturbeskrivelse

Luksusartikler: Fugler og blomster

Betydning av ordtaket Når vil du bruke det?

Afghanske ordtak  Det finnes en vei fra hjerte til hjerte.  Hvis du har brød og løk er du glad.  En elv blir til dråpe for dråpe.  Først er vi venner, deretter er vi brødre.  Fem fingre er brødre, men er ikke like.  Et sår fra et sverd kan leges, men et vondt ord gjør ikke.  To fjell kan ikke møtes, men to mennesker kan.  Sitter du ved en skitten gryte blir du svart, sitter du ved månen blir du hvit.