1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup 2006 www.tns-gallup.no/medier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Rapport av markedsundersøkelse
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
INMA RAPPORTEN 2008.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Om Norsk Finansbarometer 2010
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Sterk tilbakegang for papiravisene
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup

2 Innhold  1. Innledning 3  2. Utviklingen for mobilt medieinnhold 6  3. Bruk av mobile innholdsleverandører 8  4. Hvem bruker mobilt medieinnhold?11  5. Samlet dekning for mediehus14  6. Feilmarginer og publisering21

3 1. Innledning

4 Måling av mobilt medieinnhold i F&M (1)  I februar 2005 startet TNS Gallup opp målingene for mobilt medieinnhold i Forbruker & Media (F&M). Totalt er personer 12 år eller eldre blitt intervjuet per telefon i 3Q 2006 (uke 27 – 39).  Dataene er samlet inn i F&M med rundt intervju (CATI) i året. F&M er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, Internett, tekst-TV, magasiner, fagblader og direkte reklame.  F&M gir mulighet for å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Den er dermed det viktigste arbeidsredskapet for annonsekonsulenter, reklamebyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer.  1% av befolkningen svarer til personer 12 år eller eldre.

5 Måling av mobilt medieinnhold i F&M (2)  TNS Gallup vil hvert kvartal rapportere og distribuere tall for mobile innholdsleverandører som har inngått kontrakt om måling i Forbruker & Media (F&M). Denne rapporten inneholder data som er samlet inn i 3Q/06, og neste rapport vil bli for 4Q/06. TNS Gallup vil lage ulike analyser fra F&M med blant annet multi-medieanalyser for å studere bruk av mobilt medieinnhold i lys av bruk av andre medier. Tallene vil også bli rapportert i Gallup Pulsar Media og lagt inn i Gallup PC. Følgende spørsmål er lagt inn i F&M fra uke :  Har du brukt mobilt Internett, WAP eller andre innholdstjenester i løpet av de siste 7 dagene?  Hvor mange av de siste 7 dagene har du brukt mobilt Internett, WAP eller andre innholdstjenester fra …..?  VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 Nettavisen, Finn, andre leverandører  Brukte du mobilt Internett, WAP eller andre innholdstjenester fra … i går?  VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 Nettavisen, Finn, andre leverandører

6 2. Utviklingen for mobilt medieinnhold

7 Bruk av mobilt medieinnhold % Kilde: Forbruker & Media

3. Bruk av mobile innholdsleverandører

9 Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører  personer eller 9% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en uke.  VG Mobil har ukentlige brukere, NRK Mobil og TV 2 Mobil  Samlet er det som bruker andre innholdsleverandører enn de seks målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media. 3Q

10 Daglig dekning for mobile innholdsleverandører  personer eller 3% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en dag.  VG Mobil har daglige brukere, NRK Mobil og TV 2 Mobil  Samlet er det som bruker andre innholdsleverandør enn de seks målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media. 3Q

11 4. Hvem bruker mobilt medieinnhold

12 Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold  9% bruker mobilt medieinnhold minst en gang i løpet av en uke.  13% av mennene bruker mobilt medieinnhold, mens kun 6% av kvinnene er brukere.  16% av aldersgruppen år og 15% av aldersgruppen år, bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. Kilde: Forbruker & Media. 3Q Prosent

13 Hvem bruker mobilt medieinnhold? Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. NB! Vær oppmerksom på små baser, spesielt for Dagbladet, Aftenposten og Finn. Kilde: Forbruker & Media. 3Q

14 5. Samlet dekning for mediehus

15 Daglig dekning for mediehusene totalt  NRK samler hele 80,2% av befolkningen daglig.  TV 2 gruppen samler 64,9% av befolkningen daglig.  VG samler 46,7% av befolkningen daglig.  Dagbladet samler 30,9% av befolkningen daglig.  Aftenposten samler 23,0% av befolkningen daglig. Kilde: Forbruker & Media. 3Q Prosent

16 Daglig dekning for NRK  NRK samler hele 80,2% av befolkningen daglig.  61,2% ser på NRK TV, 49,5% lytter på NRK Radio, 29,5% bruker NRK Tekst-TV, 5,7% bruker NRK.no og 0,5% bruker NRK Mobil.  Alle ukedager. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q

17 Daglig dekning for TV 2 gruppen  TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nettavisen, Kanal 24, TV 2 Tekst-TV og TV 2 Mobil samler 64,9% av befolkningen daglig.  54,3% ser på TV 2, 23,4% bruker TV 2 Tekst-TV, 11,9% bruker TV2 Nettavisen*, 8,0% lytter på Kanal 24, 5,6% ser på TV 2 Zebra og 0,4% bruker TV2 Mobil. *TV2.no/TV2 Nettavisen/Spraydate/Side2  Alle ukedager. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q

18 Daglig dekning for VG  VG samler 46,7% av befolkningen daglig.  33,0% leser papirutgaven, 26,9% nettutgaven og 1,0% bruker VG Mobil.  Alle ukedager.  For papirutgaven 3Q 2006 gjelder tallene for 2005/2006 (F&M 06/2). Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q

19 Daglig dekning for Dagbladet  Dagbladet samler 30,9% av befolkningen daglig.  19,0% leser papirutgaven, 19,8% nettutgaven og 0,4% bruker Dagbladet Mobil.  Alle ukedager.  For papirutgaven 3Q 2006 gjelder tallene for 2005/2006 (F&M 06/2). Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q

20 Daglig dekning for Aftenposten  Aftenposten samler totalt 23,0% av befolkningen daglig.  18,9% leser Aftenposten Mrg, 10,2% Aften, 9,2% nettutgaven og 0,2% bruker Aftenposten Mobil.  Alle ukedager.  For papirutgaven 3Q 2006 gjelder tallene for 2005/2006 (F&M 06/2). Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q

21 6. Feilmarginer og publisering

22 Feilmarginer Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 10% med observasjoner (intervju), ligge mellom 9,4% - 10,6%. Feilmarginen er her altså +/- 0,6%, som tilsvarer +/ personer. Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i under "antall intervju" og i et prosentresultat på 10%. Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%.  1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør personer Antall intervju 1/99%3/97% 5/95% 10/90 % 20/80 % 30/70 % 40/60 % 50/50 % 1002,03,34,35,97,9 9,0 9,6 9,8 2001,22,43,04,25,56,46,8 6,9 4001,01,72,23,03,94,54,8 4,9 8000,61,21,52,12,83,23,4 3, ,61,11,41,92,52,83,0 3, ,61,01,21,72,32,62,8 2, ,40,60,91,21,61,81,9 2, ,40,60,81,11,51,71,8 1, ,20,30,40,60,80,91,0 1, ,10,10,20,40,40,50,5 0,5

23 Publisering  Ved publisering av resultater fra undersøkelser gjennomført av TNS Gallup, skal navn på oppdragsgiver og institutt alltid oppgis. For øvrig gjelder artikkel 29 i Norsk Markedsanalyse Forenings Etiske Regler som retningslinjer for offentliggjøring av resultater.  Dersom det publiseres feilaktige tall eller villedende utdrag fra resultatene, forbeholder TNS Gallup seg rett til å publisere resultater fra samme undersøkelse for å gi en korrekt og nøytral framstilling.