1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
2 Innhold 1. Innledning 3 2. Utviklingen for mobilt medieinnhold 6 3. Bruk av mobile innholdsleverandører 8 4. Hvem bruker mobilt medieinnhold?11 5. Samlet dekning for mediehus14 6. Feilmarginer og publisering21
3 1. Innledning
4 Måling av mobilt medieinnhold i F&M (1) I februar 2005 startet TNS Gallup opp målingene for mobilt medieinnhold i Forbruker & Media (F&M). Totalt er personer 12 år eller eldre blitt intervjuet per telefon i 3Q 2006 (uke 27 – 39). Dataene er samlet inn i F&M med rundt intervju (CATI) i året. F&M er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, Internett, tekst-TV, magasiner, fagblader og direkte reklame. F&M gir mulighet for å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Den er dermed det viktigste arbeidsredskapet for annonsekonsulenter, reklamebyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer. 1% av befolkningen svarer til personer 12 år eller eldre.
5 Måling av mobilt medieinnhold i F&M (2) TNS Gallup vil hvert kvartal rapportere og distribuere tall for mobile innholdsleverandører som har inngått kontrakt om måling i Forbruker & Media (F&M). Denne rapporten inneholder data som er samlet inn i 3Q/06, og neste rapport vil bli for 4Q/06. TNS Gallup vil lage ulike analyser fra F&M med blant annet multi-medieanalyser for å studere bruk av mobilt medieinnhold i lys av bruk av andre medier. Tallene vil også bli rapportert i Gallup Pulsar Media og lagt inn i Gallup PC. Følgende spørsmål er lagt inn i F&M fra uke : Har du brukt mobilt Internett, WAP eller andre innholdstjenester i løpet av de siste 7 dagene? Hvor mange av de siste 7 dagene har du brukt mobilt Internett, WAP eller andre innholdstjenester fra …..? VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 Nettavisen, Finn, andre leverandører Brukte du mobilt Internett, WAP eller andre innholdstjenester fra … i går? VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 Nettavisen, Finn, andre leverandører
6 2. Utviklingen for mobilt medieinnhold
7 Bruk av mobilt medieinnhold % Kilde: Forbruker & Media
3. Bruk av mobile innholdsleverandører
9 Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører personer eller 9% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en uke. VG Mobil har ukentlige brukere, NRK Mobil og TV 2 Mobil Samlet er det som bruker andre innholdsleverandører enn de seks målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media. 3Q
10 Daglig dekning for mobile innholdsleverandører personer eller 3% bruker minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en dag. VG Mobil har daglige brukere, NRK Mobil og TV 2 Mobil Samlet er det som bruker andre innholdsleverandør enn de seks målte. Tall i tusen Kilde: Forbruker & Media. 3Q
11 4. Hvem bruker mobilt medieinnhold
12 Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 9% bruker mobilt medieinnhold minst en gang i løpet av en uke. 13% av mennene bruker mobilt medieinnhold, mens kun 6% av kvinnene er brukere. 16% av aldersgruppen år og 15% av aldersgruppen år, bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. Kilde: Forbruker & Media. 3Q Prosent
13 Hvem bruker mobilt medieinnhold? Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. NB! Vær oppmerksom på små baser, spesielt for Dagbladet, Aftenposten og Finn. Kilde: Forbruker & Media. 3Q
14 5. Samlet dekning for mediehus
15 Daglig dekning for mediehusene totalt NRK samler hele 80,2% av befolkningen daglig. TV 2 gruppen samler 64,9% av befolkningen daglig. VG samler 46,7% av befolkningen daglig. Dagbladet samler 30,9% av befolkningen daglig. Aftenposten samler 23,0% av befolkningen daglig. Kilde: Forbruker & Media. 3Q Prosent
16 Daglig dekning for NRK NRK samler hele 80,2% av befolkningen daglig. 61,2% ser på NRK TV, 49,5% lytter på NRK Radio, 29,5% bruker NRK Tekst-TV, 5,7% bruker NRK.no og 0,5% bruker NRK Mobil. Alle ukedager. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q
17 Daglig dekning for TV 2 gruppen TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nettavisen, Kanal 24, TV 2 Tekst-TV og TV 2 Mobil samler 64,9% av befolkningen daglig. 54,3% ser på TV 2, 23,4% bruker TV 2 Tekst-TV, 11,9% bruker TV2 Nettavisen*, 8,0% lytter på Kanal 24, 5,6% ser på TV 2 Zebra og 0,4% bruker TV2 Mobil. *TV2.no/TV2 Nettavisen/Spraydate/Side2 Alle ukedager. Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q
18 Daglig dekning for VG VG samler 46,7% av befolkningen daglig. 33,0% leser papirutgaven, 26,9% nettutgaven og 1,0% bruker VG Mobil. Alle ukedager. For papirutgaven 3Q 2006 gjelder tallene for 2005/2006 (F&M 06/2). Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q
19 Daglig dekning for Dagbladet Dagbladet samler 30,9% av befolkningen daglig. 19,0% leser papirutgaven, 19,8% nettutgaven og 0,4% bruker Dagbladet Mobil. Alle ukedager. For papirutgaven 3Q 2006 gjelder tallene for 2005/2006 (F&M 06/2). Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q
20 Daglig dekning for Aftenposten Aftenposten samler totalt 23,0% av befolkningen daglig. 18,9% leser Aftenposten Mrg, 10,2% Aften, 9,2% nettutgaven og 0,2% bruker Aftenposten Mobil. Alle ukedager. For papirutgaven 3Q 2006 gjelder tallene for 2005/2006 (F&M 06/2). Prosent Kilde: Forbruker & Media. 3Q
21 6. Feilmarginer og publisering
22 Feilmarginer Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 10% med observasjoner (intervju), ligge mellom 9,4% - 10,6%. Feilmarginen er her altså +/- 0,6%, som tilsvarer +/ personer. Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i under "antall intervju" og i et prosentresultat på 10%. Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør personer Antall intervju 1/99%3/97% 5/95% 10/90 % 20/80 % 30/70 % 40/60 % 50/50 % 1002,03,34,35,97,9 9,0 9,6 9,8 2001,22,43,04,25,56,46,8 6,9 4001,01,72,23,03,94,54,8 4,9 8000,61,21,52,12,83,23,4 3, ,61,11,41,92,52,83,0 3, ,61,01,21,72,32,62,8 2, ,40,60,91,21,61,81,9 2, ,40,60,81,11,51,71,8 1, ,20,30,40,60,80,91,0 1, ,10,10,20,40,40,50,5 0,5
23 Publisering Ved publisering av resultater fra undersøkelser gjennomført av TNS Gallup, skal navn på oppdragsgiver og institutt alltid oppgis. For øvrig gjelder artikkel 29 i Norsk Markedsanalyse Forenings Etiske Regler som retningslinjer for offentliggjøring av resultater. Dersom det publiseres feilaktige tall eller villedende utdrag fra resultatene, forbeholder TNS Gallup seg rett til å publisere resultater fra samme undersøkelse for å gi en korrekt og nøytral framstilling.