Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting."— Utskrift av presentasjonen:

1 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting i Norge 2015 Offisielle lyttertall fra Radioundersøkelsen

2 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Sammendrag 2 Radiolytting er stabilt i Norge. 69 prosent av befolkningen lyttet til radio en gjennomsnittsdag i 2015, og vi brukte i snitt 89 minutter på radiolytting daglig. Dette er et minutt mindre enn 2014. NRKs radiokanaler sto for 58 minutter samlet og største enkeltkanal var NRK P1 med 40 minutter lyttertid. Vi lyttet til kommersiell radio 31 minutter daglig i 2015. P4 var største kommersielle radiokanal med 17 minutter mens Radio Norge var nest største kanal med 9 minutter daglig lyttertid. Den daglige lyttertiden holder seg stabil i aldersgruppen 12-29. For aldersgruppen 30-44 var det en økning i radiolytting fra 74 minutter i 2014 til 77 minutter i 2015. For aldersgruppen 45-59 var det et fall i radiolytting fra 99 minutter i 2014 til 96 minutter i 2015, mens for 60 år+ var det et fall fra 135 minutter i 2014 til 133 minutter i 2015. Vi lytter mer på radio på hverdager enn i helger og søndagene har det laveste nivået. 47% av radiolyttingen skjer utenfor eget hjem. NRK P1 har redusert sin andel fra 46.1% til 44.6%. P4 har redusert sin andel fra 18.9% til 18.4%, mens Radio Norge har redusert sin andel fra 10.7% til 9.6%. NRKs radiokanaler hadde en markedsandel på 65.4% av lyttingen, mens de kommersielle kanalene hadde en markedsandel på 34.6%. Blant radiosamkjøringene er NRK Andre størst etterfulgt av, Storbyradioen, P4 Andre og P5. P1+ er den største kanalen innenfor samkjøringen NRK Andre og står for nesten halvparten av lyttertiden til NRK Andre. De totale lyttertallene vil kun reflektere kanaler som er målt i radioundersøkelsen.

3 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS 3 PPM-panelet rapporterer de offisielle lyttertallene for nasjonale radiokanaler og samkjøringer. I 2015 omfattet undersøkelsen NRK P1, NRK P2, NRK P3, P4, NRJ, Radio Norge og samkjøringene NRK Andre, Storbyradioen, P5 og P4 Andre. Kanaler i NRK Andre og Storbyradioen ble skilt ut som egne kanaler januar 2015, men er samlet i denne rapporten som samkjøringer. Dokumentasjon av hvilke radiokanaler som inngår i samkjøringene ligger bakerst i denne rapporten. Målingene foregår elektronisk og er basert på et representativt utvalg av 1000 personer 12 år og eldre. Personene bærer en PPM (Portable Peoplemeter), kalt Mediemeter, som registrerer all enkodet radio som de blir eksponert for. Lytting til lokalradio blir målt gjennom telefondelen av Radioundersøkelsen og er ikke en del av denne rapporten. Man kan lese mer om Radioundersøkelsen på http://www.tns-gallup.no/medier/radio Om Radioundersøkelsen

4 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS 1 Daglig dekning

5 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Gjennomsnittlig daglig dekning etter kanal (prosent) 5 Kilde: TNS Gallup PPM-panel *NRJ ble i 2014 målt som en samkjøring sammen med P6 Rock og P7 Klem. Disse inngår i 2015 i P4 Andre

6 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Daglig dekning nasjonale kanaler per måned 2015 6

7 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS 2 Lyttertid

8 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Daglig lyttertid etter kanal (minutter) 8 Kilde: TNS Gallup PPM-panel *NRJ ble i 2014 målt som en samkjøring sammen med P6 Rock og P7 Klem. Disse inngår i 2015 i P4 Andre

9 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Daglig lyttertid etter kjønn og alder (minutter) 9 Kilde: TNS Gallup PPM-panel

10 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Daglig lyttertid per uke 2014 og 2015 10 Kilde: TNS Gallup PPM-panel

11 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Daglig lyttertid etter ukedag (minutter) 11 Kilde: TNS Gallup PPM-panel

12 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Daglig lyttertid nasjonale kanaler per måned 2015 12

13 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS 3 Markedsandeler

14 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Markedsandeler av målte kanaler 2014 og 2015 14 20142015Endring NRK P146.144.6-1.5 NRK P24.64.2-0.4 NRK P37.27.1-0.1 NRK Andre8.29.5+1.3 P418.918.5-0.4 P4 Andre0.01.6+1.6 Radio Norge10.79.6-1.1 Storbyradioen1.52.4+0.1 P51.11.2+0.1 NRJ*1.71.3-0.4 NRK Total66.165.4-0.7 Kommersiell Radio Total33.934.6+0.7

15 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Markedsandeler nasjonale kanaler per måned 2015 15

16 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS 4 Radiolytting gjennom døgnet

17 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Radiolytting gjennom døgnet etter oppholdssted 17 Kilde: TNS Gallup PPM-panel 47% av lyttingen utenfor hjemmet

18 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Radiolytting gjennom døgnet etter hverdag/helg 18 Kilde: TNS Gallup PPM-panel

19 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS 5 Vedlegg

20 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Målte kanaler i samkjøringene 20 NRK Andre NRK P1+ NRK Nyheter FM NRK Nyheter Digital NRK mP3 FM NRK mP3 Digital NRK Sport NRK Klassisk NRK P13 P5 P5 Trondheim P5 Stavanger P5 Oslo P5 Bergen *Kanaler i NRK Andre og Storbyradioen ble skilt ut som egne kanaler i januar 2014, men er samlet i denne rapporten som samkjøringer. Se hjemmesidene våre for mer informasjon om samkjøringene: http://tv-research.tns-gallup.no/Encodere/index.asp Storbyradioen Radio 1 Oslo/Romerike Radio 1 Bergen Radio 1 Stavanger Radio 1 Trondheim Voice Trondheim Voice Stavanger Radio Rock Oslo Radio Rock Trondheim Radio Rock Bergen Rock Klassiker Radio Norge Soft

21 3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS For mer informasjon: www.tns-gallup.no/medier E-post: anders.mausethagen@tns-gallup.no


Laste ned ppt "3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP 11.90 LEFT MARGIN 11.90 RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google