In Use Engelsk for unge og voksne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Vurdering for læring.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Alt henger sammen her også, gitt!
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tilpasset opplæring i en lærende skole
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
”Morderne” Fra novelle til film.
Signatur 3.
Lærerens ABC på Kunnskap.no
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Utviklet av pedagoger i
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Norsk for nyankomne barn
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

In Use Engelsk for unge og voksne Basert på ”Language in Use” fra Cambridge University Press In Use dekker områdene språklæring og kommunikasjon i KL06

3 nivå 3 kurs basert på det europeiske rammeverket for språk: Elementary A1 Pre-intermediate A2 Intermediate B1 Hvert kurs tilsvarer ca. 150 timers intensiv språkundervisning Tusenvis av interaktive oppgaver, lytteøvelser, språklab, video, illustrerende bilder og animasjoner

Plasseringstest Følger med ved bestilling av lisenser Egen veiledning for å tolke elevenes resultat

Struktur Kursene er inndelt i kapitler basert på tydelige læringsmål

Kapittelforside

Oppgavesider Kapitlene består av 12 – 16 oppgavesider Oppgavetyper: Lytting Uttale Skriving Lesing Grammatikk Vokabular

Varierte oppgaver Elevene øver inn et sett med ord, bestemte strukturer og grunnleggende ferdigheter på mange forskjellige måter Eksempel på noen av oppgaver hvor elevene lærer navn på kroppsdeler (A1): 1. Animasjon 2. Innfyllingsoppgave 3. Kryssord 4. Lær å uttale ordene 5. Lytteoppgave

Lytteforståelse Lytteoppgavene er knyttet til tema for hver leksjon og omfatter bla. dialoger, radioprogram, telefonsamtaler og noveller

Uttaletrening Elevene leser inn enkeltord eller setninger fra kapitlet og får tilbakemeldinger på uttalen

Skriveferdigheter Alle skriveoppgavene er selvrettende Fokus på: Setningsbinding Tegnsetting Direkte tale Indirekte tale Rettskriving Konjunksjoner Relative setninger m.m.

Leseforståelse Tekster om ulike emner i flere sjangere Eksempler: E-post Avisartikler Faktatekster Tv-program

Grammatikk Tydelig progresjon Forklaringer i form av animasjoner

Vokabular Oppgaver som gir aktivt ordforråd

Verktøy Det er verktøy nederst til venstre på hver oppgaveside Engelsk-engelsk ordbok: Inneholder de fleste ordene fra kurset og tillater ulike bøyningsformer Grammatikk: Oppsummering av all grammatikken i leksjonene med lydeksempler

Kapitlets siste side Hvert kapittel avsluttes med en resultatside Rapporten viser: Antall feil per oppgave Om eleven har tittet i fasiten Andel av oppgavene utført i prosent Rapportene fungerer som kartlegger og gir underveisvurdering

Hvorfor digitale læremidler? Multimediale Annen tilnærming til læring enn tradisjonelle lærebøker Tar hensyn til ulike læringsstiler Understøtter læringen til elever med lese- og skrivevansker Direkte tilbakemeldinger: Gjør det lettere for elevene å jobbe selvstendig med oppgaver på ulike nivå Sparer læreren for rettearbeid

Hvordan bruke In Use? Arbeidet med språklæring og kommunikasjon skjer med utgangspunkt i In Use Bruk innholdsoversikten som ”kart” og sørg for at kapitler/emner/læringsmål nevnes i årsplanen Plasseringstesten tas ved semesterstart og gjerne underveis – denne er kun veiledende Suppler med lettlestbøker, magasiner og enkle tekster for å dekke området samfunn, kultur og litteratur og at elevene får nok lesetrening

In Use i klasserommet Viktig å introdusere nye tema og å gjennomgå nytt stoff i klassen før elevene får jobbe på data Bruk gjerne animasjoner, lydfiler og video som igangsettere til å presentere nytt lærestoff utgangspunkt for å oppsummere arbeidet etter elevene har vært på datarommet Baser muntlige aktiviteter og skriftlige aktiviteter på In Use: strukturøvinger – strukturene drilles inn muntlig eller skriftlig gjennom stadig repetisjon logg – oppsummering av timen, skriv fire setninger om leksa, velg 5 stikkord fra en tekst og utdyp dem, still et spørsmål og la alle elevene skrive et par setninger før de får snakke etc. rollespill muntlige presentasjoner

In Use på data Anbefalt tidsbruk: 20 – 40% av tiden, ca. en vanlig skoletimer per uke Mange lærere styrer elevenes arbeid med In Use: arbeidsplaner over to uker hvor elevene gjennomfører minst en leksjon ber elevene fokusere og bruke mer tid på visse oppgaver enn andre lar dem gjøre samme oppgave gjentatte ganger ber elevene repetere visse kapitler/oppgaver/emner når nødvendig Studieteknikk i starten kan det lønne seg å lage hyppige tester basert på In Use skriv ut oppgavesider og gjør elevene bevisste på hva de faktisk har lært Kombiner arbeidet med loggskriving

Vurdering Lærere og elever har tilgang til detaljerte rapporter. De viser: hvor stor andel av oppgavene som er gjennomført tidsbruk antall feil per oppgave Rapportene kartlegger elevenes styrker og svakheter: Tekstforståelse Skriving Lytteforståelse Grammatikk Vokabular Gir et godt vurderingsgrunnlag: Underveisvurdering Sluttvurdering Egenvurdering