In Use Engelsk for unge og voksne Basert på ”Language in Use” fra Cambridge University Press In Use dekker områdene språklæring og kommunikasjon i KL06
3 nivå 3 kurs basert på det europeiske rammeverket for språk: Elementary A1 Pre-intermediate A2 Intermediate B1 Hvert kurs tilsvarer ca. 150 timers intensiv språkundervisning Tusenvis av interaktive oppgaver, lytteøvelser, språklab, video, illustrerende bilder og animasjoner
Plasseringstest Følger med ved bestilling av lisenser Egen veiledning for å tolke elevenes resultat
Struktur Kursene er inndelt i kapitler basert på tydelige læringsmål
Kapittelforside
Oppgavesider Kapitlene består av 12 – 16 oppgavesider Oppgavetyper: Lytting Uttale Skriving Lesing Grammatikk Vokabular
Varierte oppgaver Elevene øver inn et sett med ord, bestemte strukturer og grunnleggende ferdigheter på mange forskjellige måter Eksempel på noen av oppgaver hvor elevene lærer navn på kroppsdeler (A1): 1. Animasjon 2. Innfyllingsoppgave 3. Kryssord 4. Lær å uttale ordene 5. Lytteoppgave
Lytteforståelse Lytteoppgavene er knyttet til tema for hver leksjon og omfatter bla. dialoger, radioprogram, telefonsamtaler og noveller
Uttaletrening Elevene leser inn enkeltord eller setninger fra kapitlet og får tilbakemeldinger på uttalen
Skriveferdigheter Alle skriveoppgavene er selvrettende Fokus på: Setningsbinding Tegnsetting Direkte tale Indirekte tale Rettskriving Konjunksjoner Relative setninger m.m.
Leseforståelse Tekster om ulike emner i flere sjangere Eksempler: E-post Avisartikler Faktatekster Tv-program
Grammatikk Tydelig progresjon Forklaringer i form av animasjoner
Vokabular Oppgaver som gir aktivt ordforråd
Verktøy Det er verktøy nederst til venstre på hver oppgaveside Engelsk-engelsk ordbok: Inneholder de fleste ordene fra kurset og tillater ulike bøyningsformer Grammatikk: Oppsummering av all grammatikken i leksjonene med lydeksempler
Kapitlets siste side Hvert kapittel avsluttes med en resultatside Rapporten viser: Antall feil per oppgave Om eleven har tittet i fasiten Andel av oppgavene utført i prosent Rapportene fungerer som kartlegger og gir underveisvurdering
Hvorfor digitale læremidler? Multimediale Annen tilnærming til læring enn tradisjonelle lærebøker Tar hensyn til ulike læringsstiler Understøtter læringen til elever med lese- og skrivevansker Direkte tilbakemeldinger: Gjør det lettere for elevene å jobbe selvstendig med oppgaver på ulike nivå Sparer læreren for rettearbeid
Hvordan bruke In Use? Arbeidet med språklæring og kommunikasjon skjer med utgangspunkt i In Use Bruk innholdsoversikten som ”kart” og sørg for at kapitler/emner/læringsmål nevnes i årsplanen Plasseringstesten tas ved semesterstart og gjerne underveis – denne er kun veiledende Suppler med lettlestbøker, magasiner og enkle tekster for å dekke området samfunn, kultur og litteratur og at elevene får nok lesetrening
In Use i klasserommet Viktig å introdusere nye tema og å gjennomgå nytt stoff i klassen før elevene får jobbe på data Bruk gjerne animasjoner, lydfiler og video som igangsettere til å presentere nytt lærestoff utgangspunkt for å oppsummere arbeidet etter elevene har vært på datarommet Baser muntlige aktiviteter og skriftlige aktiviteter på In Use: strukturøvinger – strukturene drilles inn muntlig eller skriftlig gjennom stadig repetisjon logg – oppsummering av timen, skriv fire setninger om leksa, velg 5 stikkord fra en tekst og utdyp dem, still et spørsmål og la alle elevene skrive et par setninger før de får snakke etc. rollespill muntlige presentasjoner
In Use på data Anbefalt tidsbruk: 20 – 40% av tiden, ca. en vanlig skoletimer per uke Mange lærere styrer elevenes arbeid med In Use: arbeidsplaner over to uker hvor elevene gjennomfører minst en leksjon ber elevene fokusere og bruke mer tid på visse oppgaver enn andre lar dem gjøre samme oppgave gjentatte ganger ber elevene repetere visse kapitler/oppgaver/emner når nødvendig Studieteknikk i starten kan det lønne seg å lage hyppige tester basert på In Use skriv ut oppgavesider og gjør elevene bevisste på hva de faktisk har lært Kombiner arbeidet med loggskriving
Vurdering Lærere og elever har tilgang til detaljerte rapporter. De viser: hvor stor andel av oppgavene som er gjennomført tidsbruk antall feil per oppgave Rapportene kartlegger elevenes styrker og svakheter: Tekstforståelse Skriving Lytteforståelse Grammatikk Vokabular Gir et godt vurderingsgrunnlag: Underveisvurdering Sluttvurdering Egenvurdering