Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lederutvikling og skreddersøm
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Veiledet lesing Mørkved skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vurdering for læring på Linderud skole
Rolighetsmoen barnehage
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
FIRST LEGO League i Molde ?
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Læreplanen Historie Vg2.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Regjeringens navn på den nye skolereformen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Solveig Kristensen, Studiedekan
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Strategi for Nord universitet 2020
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
IKT for læring Mattias Øhra.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Integrert profesjonell kompetanse

Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære fagemnene. Vi har brukt en omfattende definisjon av profesjonell kompetanse.

Teknisk kompetanse Skriftlig og muntlig presentasjonskompetanse Kildekritikk og bruk av referanser Planlegging og tidsstyring Prosjektarbeid/ledelse, teamarbeid, HMS, kvalitetsarbeid Digital systemforståelse Bruk av faglige verktøy, f.eks. Journalføring, feltarbeid, LaTeX

Relasjonskompetanse Deling og samarbeid Formidling, mottakerbevissthet Å kunne lede, veilede og delegere Folkeskikk, forstå hvordan man fremstår og virker på andre Forståelse, nysgjerrighet og respekt for andres – Synspunkter – Fagområder – Personlighet – Kultur Legge til rette for trivsel, læring og utvikling Kunne innta ulike roller og være sosialt fleksibel Å kunne gi gode tilbakemeldinger

Personlig utvikling Kjenne seg selv, og sine egne sterke og svake sider bevissthet om egen kompetanse og preferanser Bli den beste versjonen av seg selv Selvstendighet og trygghet Etisk refleksjon

Vitenskapelig tenkning tenke analytisk og gjøre kritiske vurderinger overføre idéer til nye områder, se sammenhenger og sette ting inn i et større perspektiv finne gode problemstillinger og finne ut hvordan de kan utforskes se nye løsninger, innovasjon Kreativitet

Hvorfor? Gi studentene ferdighetene de trenger i arbeidslivet Skape et bedre studiemiljø Øke læringsutbyttet

Hvordan? Ved å bruke forskningsnære/virkelighetsnære problemstillinger og arbeidsmetoder Ved å bruke undervisningsmetoder der studentene deltar aktivt og trener profesjonelle ferdigheter Ved å lære studentene om undervisningsformer – Hvilke kompetanser vi ønsker å utvikle med undervisningsmetoden(e) – Hva som kreves av studentene for at de selv og deres medstudenter skal få best mulig utbytte

Prioriterte hovedmoråder Fagspesifikke profesjonsferdigheter Gjennomføringsevne Kommunikasjon og samarbeid Analyse og refleksjon

Hva skal skje når? 1. studieår: – den faglige samtalen – å skape et trygt og åpent studentmiljø 2. studieår: – Økende vekt på å vurdere eget og andres arbeid og gi gode tilbakemeldinger. – Sjanger- og kommunikasjonsbevissthet. – Et større samarbeidsprosjekt? 3. studieår: – Videreutvikling av tilbakemeldingspraksis. – Større skriftlige og muntlige arbeider. – Prosjektarbeid/prosjektoppgave