Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og 44. 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Advertisements

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Bokpresentasjon Oslo.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
«Lese og løse oppgaver»
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Argumenterende tekster
Oppstart av arbeidet med bacheloroppgave Dag Wiese Schartum.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Øving 2 – Markedsplanen I
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Praksis for GLU 5-10, 2010 Camilla Wiig, HIVE. Agenda Individuelt arbeid med skjema for vurdering av praksisopplæringen 2. studieår Oppsummering Informasjon.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Samarbeidsgruppemøte Stjørdal
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Ulike perspektiv på læring
Studentforberedte innlegg uke 5
Ulike perspektiv på læring
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og

Mål for ukene: Studentene skal selvstendig og i fellesskap: – ha kunnskap om og kunne anvende ulike former for vurdering for og av læring – ha kunnskap om ulike vurderingsformer, samt reflektere over utfordringer og dilemmaer med å anvende vurderingsformene i praksis (Fra PEDU Pedagogikk i lærerutdanning for ungdomsstrinnet) Camilla Wiig

Temaer for perioden med Vurdering TemaFokusLitteratur Sentrale begreper innen vurdering Formativ, summativWittek, St. meld. 16, Vurderingsforskriften Vurdering for/av læringModell i kap 6T. Slemmen, R. Engh MappevurderingUngdomsskolenDysthe, M. Øhra Kriterier for vurderingWittek Digitale mapperForskning på feltet.Engelstad, Smith, M. Øhra, B. Bratholm, ITU Camilla Wiig

Mappeoppgave; Vurdering for læring Omfang: 6- 8 sider eks. litteraturliste Innlevering: fredag 4.Nov/mandag 7. nov. Student veileder student: – Deltagerne i praksisgruppene veileder hverandre – Avtale ansvar, fordele oppgaver, idemyldring på faglig innhold og struktur – Veiledning på disposisjon og valg av faglig innhold – Veiledning på første utkast av medstudenter – Veiledning på andre utkast – 4.11 Innlevering innen midnatt eller 7.11 kl Camilla Wiig4

Respons fra medstudenter Når: mandag 31. oktober Hvor: Den første på hver gruppe finner rom/møtested Hvordan: Send siste utkast av deres egen oppgave til hverandre etter avtale. Velg om dere vil bruke tid til å lese på forhånd eller om dere vil begynne med å lese når dere møtes. Line Wittek og Camilla Wiig 20115

Responsregler (basert på Bjørke 2006, s. 100): Forfatteren sier litt om: – Hvordan det var å legge frem dette stoffet – Hva du synes du har fått til og hva du synes er vanskelig – Hva du ønsker tilbakemelding på Tilbakemelding: – Gi tilbakemelding ut ifra det forfatteren har bedt om – Trekk frem det du synes er bra, begrunn hvorfor du synes det er bra (se punkt d) – Bruk jeg form (f. eks. det jeg registrerer er…., det jeg oppfatter er…), eller spørsmålsform (hva mener du når du skriver at…., kan du utdype…?) Line Wittek og Camilla Wiig 20116

Responsregler (forts) – Tilbakemeldingen kan dreie seg om: Er fokus i oppgaven klart presentert? Går det klart frem hvilke begreper som er sentrale og er de presist definert Blir de sentrale begrepene brukt på en analytisk måte? Hvordan er innledning og avslutning? Henger de ulike delene i oppgaven sammen? Line Wittek og Camilla Wiig 20117

Responsregler (forts) Når det blir gitt tilbakemelding forholder forfatteren seg taus, noter de innspillene du får …………………………………………………….. Når alle forfatterne har lagt frem og fått respons, diskuter: – Hvordan var det å ta imot tilbakemelding? – Hva kan eller vil du bruke av de innspillene du fikk? – Hvordan vil du jobbe videre med mappeoppgaven? Line Wittek og Camilla Wiig 20118