1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Møteplass for etisk refleksjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Etiske modeller - hva er det?
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
læringssyn - menneskesyn
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Etikk.
Mangfold og fellesskap
Den gode religions- og livssynslæreren
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Avdeling for sosionomutdanning
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Det flerkulturelle samfunnet
Tekster om tro og livssyn
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Vi vil «være sammen»; for barna…
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
Livssynshumanismen.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Identitet og livstolking
Livssynshumanismen.
Religion i samfunnet.
Livssynshumanismen.
Grunnleggende om veiledning
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Buddhismen Av Victoria, Monica og Martine. Innhold  Livssyn og Religion  livet etter døden  Klesdrakt  Matretter  Musikk og språk.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000

2 Begrepet «livstolkning» ● Tradisjonelt en samlebetegnelse for ikke - religiøse (Sverige) ● Faglig begrunnelse: en ny tilnærming til didaktikken. Allment begrep som inkluderer religion og livssyn ● Forutsetning: Vi har alle behov for å ta stilling til moralske og etiske spørsmål. Vi har behov for noen mønstre å tenker etter (religion og livssyns er slike mønstre).

3 Livstolknig - def ● «Livstolkning innebærer en refleksjon om og tolkning av livet slik som det erfares, med den hensikt å skape en struktur av sammenheng, mening og handlingsmotiv» (Wiedel 1999) ● Et innehold: tolkning av noe som erfares ● En prosess: skape struktur og mening – Oppleve –> formulere –> utvikle –> utprøve –> revidere –> ta stlling ?

4 Livstolkning – en prosess LIVSTOLKNING en prosess oppleve – formulere – utvikle – utprøve – revidere LIVSTYDNING sitt eget valg TROSTOLKNING et innhold tros- og livssyn, tradisjon, symbol

5 Personlighetsutvikling ● Praktisk erfaring -> fornyet forståelse ● Elevens spørsmål -> nytt innhold ● Elevens erfaring innhold i tros- tolkningene/religion ? ● En dynamisk prosess ● > behov for fornyet lærerkompetanse (Hva er spørsmålene, erfaringene – og mulig svar?)

6 Kunnskapsøking - religion ● Noen har spesifikke erfaringer med rel. praksis ● Noen har lite/ingen erfaring med rel. praksis ● Undervisngsprosessen med tre tilnærminger, representasjon (og utviklingsfaser): – Handling – bilde - symbol

7 Holdning lærer – elev/medarbeider ● For i sannhet å kunne hjelpe en annen, må jeg forstå mer enn ham, men dog først og fremst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det, hjelper min merviten ham slett ikke. Vil jeg allikevel gjøre min merforståelse gjeldende, så er det fordi jeg er forferdelig stolt, så jeg i grunnen vil beundres av ham i stedet for å hjelpe ham. (Kirkegård, i B-S, s.47)

8 Sammenheng religion – livet perspektiv, stillingstagen, handling refleksjoner, holdninger lytte, sammenligne, diskutere, analysere liv, død, ansvar, toleranse, forståelse, frihet etc oppleve – formulere – utvikle – utprøve livstolkning LIVSTYDNING trostolkning tros- og livssyn, tradisjon, symbol godt – ondt rett – galt skapelse, frelse, håp etc bibelsyn, historiesyn, solidaritet, gudstjenste etc vurderinger, virkelighetsoppfatning

9 Læreplaner i Sverige ● tallet: Fokus på livsspørsmål og livstolkning. ● 1990-tallet: mer fokus på innhold og trostolkningen