Bildebøker – en sjanger i utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?

Når tekst og bilde forteller sammen
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Litterære virkemidler
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Hvordan intervjue en forsker?
DIKT virkemidler.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Å skrive en god innledning
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Spøken som gir deg lykke!
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvem er Jesus?.
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Roman- og novelleanalyse
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.

Kulturteori
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
Et møte med Gud og andre troende
Litterære virkemidler
Og.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Fortelling Novelle Roman
“Disippel-høring”.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Trollkrittet av Zinken Hopp
Litterære samtaler i barnehagen - hvorfor er det så viktig?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
DIDAKTISK ELLER ANTIDIDAKTISK? BARNELITTERATUR. TRADISJONELL DIDAKTISKE BARNEBØKER Følger mønsteret Hjem – borte - hjem Barnet gjør opprør, rømmer eller.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Bokdykk for born og førskolelærarar – Kva skal vi lese?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utskrift av presentasjonen:

Bildebøker – en sjanger i utvikling

Noen viktige begreper i barnelitteraturteori Reisemotiv – hjemme ute hjemme, forsonet slutt Å skrive inn en barnlig leser Adaptasjon Redundans Den impliserte leser Den doble stemmen i barnelitteraturen Den ambivalente teksten Enkelt språk? Åpne og lukkede tekster Intertekstualitet Den impliserte forfatteren Verkets norm

En bildebok er en bok med ett eller flere bilder på hvert oppslag, der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp. (Heidi Bakkeli Amundsen)

Bildebokas særpreg er at både tekst og bilde sammen framstiller et handlingsforløp. Illustratøren Inger Lise Belsvik, sier dette om forholdet mellom tekst og bilde i bildebøker: ”Jeg kunne si at hvis teksten er en fisk, så er illustrasjonen vannet. Eller hvis illustrasjonen er å finne en tusenlapp, så er teksten planen for hva du skal bruke den til. Eller hvis teksten er noen du liker, så er illustrasjonen at han smiler til deg for første gang”(Belsvik 2001).

Ikonotekst er satt sammen av ikon som betyr bilde, og tekst som egentlig betyr vev. Vi kan kanskje si at produktet av samarbeidet mellom tekst og bilde er en slags bildevev av fortelling og mening. Det blir interessant å se på hvordan denne bildeveven oppstår når bilde og tekst er i interaksjon som i bildeboka. Det blir videre interessant å se hvordan tekst og bilde samspiller, hva slags rolle teksten og bildene har og hva slag type bildevev samspillet utvikler.

Fire typer visuelle fortellerfunksjoner A Gjenfortellende fortellerfunksjon En type samspill mellom tekst og bilde blir beskrevet som gjenfortellende. Bildet formidler da i stor grad det samme som teksten. Bildet fungerer mest som dekorasjon til teksten.

B Fortolkende fortellerfunksjon I andre sammenhenger kan vi oppleve at bildene utdyper og fortolker teksten i stor grad. Vi kan si at de gir oss som betraktere nye og flere assosiasjoner enn teksten alene ville gitt. Illustrasjonene utvider teksten og tekstens mening øker, og illustrasjonen spiller en viktig rolle for å oppnå den økte meningsfylden. Når illustrasjonene er fortolkende drar de veksler på betrakterens kunnskaper om litteratur og om verden.

C Selvstendig fortellerfunksjon Eva Eriksson 2003: Malla syklar

D Kontrapunktisk fortellerfunksjon I kontrapunktisk fortellerfunksjon ”går” bildene mot teksten, eller overskrider teksten. Bildet kan stå i motsetning til teksten – eller i et spenningsforhold til teksten for å skape humor og ironi. Illustrasjon neste side er hentet fra Bringsværds ”Vår gamle gudelære 11” Illustratør er: Arne Samuelsen 1994: Loke

Intertekstualitet – et viktig virkemiddel i moderne barnelitteratur Intertekstualitet forklares som teori om hvordan tekster forholder seg til allerede eksisterende tekster i et dialogisk forhold. I intertekstuell teori får teksten mening ikke bare gjennom seg selv, men også i dialog med andre tekster. Derfor må leseren oppfatte den eller de relasjoner teksten oppretter i forhold til andre tekster. Intertekstuelle analyser vil bero på leserens akkumulerte tekstkorpus, den sum av bevisste og underbevisste tekster leseren sitter inne med, Vil ha avgjørende betydning for hvorvidt teksten henger sammen og utgjør en meningsbærende helhet.

Ikkje gløym å klappe katten – en barnebok som smelter sammen gamle og nye litterære idealer Reisemotiv - det gamle dannelsesidealet, den forsona slutten Den ambivalente teksten Intertekstualitet Solidarisk med barnet/klart barneperspektiv

Tydelig barneperspektiv Boka er solidarisk med barnet Skildrer Annas aggresjon, sinne, ødeleggelsestrang, sjalusi, ”ulovlige” følelser Anna kjemper for morskjærligheten hun er avhengig av Opplever et morstap Kjenner seg fremmed og uelsket Gjennom dette tematiserer Kleiva eksilet ved å bruke hittebarnmotivet, Lurvehette Barnet har demoniske trekk, Anna tror hun er adoptert - Stadfesting av fremmedfølelse

Katten representerer Annas følelser, og ambivalensen i forholdet til mora, kattedrapet symboliserer modermordet – nødvendig for selvstendiggjøring. Anna blir synlig foran portrettmaleren Speiler seg i en annens blikk Gjennom maleriet oppdager mammaen barnet Englemaleriet har en allegorisk funksjon Engelen på veggen bidrar til ny mening – til det som har blitt meningsløst – forholdet mellom mor og datter Belsvik avdramatiserer verbalteksten Totalikonoteksten blir en reise i Annas sinn – mental reise Interteksten spiller hele tida på bibelske allusjoner – vi må hente ut vår forståelse av disse bibelsek hentydningene for å forstå tekstens meningspotensial

Intertekstualitet i Arkimedes og brødskiva Kattens navn peker tilbake på Antikkens største matematiker. Arkimedes oppfant blant annet katapulten og vektstenger som kunne brukes for å gjøre tunge løft. Naturloven om legemers oppdrift i væske – Arkimedes lov. Oppdriften av et legeme i vann er lik vekten til den fortrengte væskemengden. ”eureka!” – Jeg har funnet det! Det aktverdige er trukket ned på et dyrisk plan – det er katten som heter Arkimedes. Pappa som er oppfinner, roper til stadighet på Eureka, men har ikke funnet på noe. Eureka lykkes med sine oppfinnelser, og Arkimedes trosser Arkimedes lov så vel som tyngdeloven.

Arkimedes går på gelévann og trosser væskeoppdriften Jesus gikk på vannet til disiplenes store forferdelse Pappa skriker ”Milde Jesus!” Pappa frelses slik at han får rett syn igjen. Eureka og Arkimedes får sentrale funksjoner i forhold til pappas helbred – her oppstår en subversiv kobling mellom et jentebarn, en okkult svart katt på den ene siden og Faderen og Sønnen på den andre

Grotesk realisme eller karnevalisme Karnevalisme kjennetegnes av at hierarkier, privilegier, normer, og forbud oppheves. Regler for anstendighet var satt ut av spill. Dette fordrer dynamiske, foranderlige og lekne uttrykksformer som inneholder bevissthet om det relative i all herskende sannhet og makt. Den groteske realismen er karnevalets estetikk. Et fremtredende trekk ved grotesk realisme er degradering. Alt som er opphøyet, åndelig og abstrakt tas ned til det materielt kroppslige nivået. Fokus flyttes fra det himmelske til det verdslige – fra hodet og ansiktet til mage, rumpa og kjønnsorganene