YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008
Pensum Arneberg, Per (2008): Pedagogisk dannelse og etikk, Cappelen Akademisk Forlag, kap.1 og 2 (ca.60 sider) Imsen, Gun (2006): Lærerens verden, Innføring i generell didaktikk, Universitetsforlaget, 2006, kap15.
Generell etikk og yrkesetikk Lærere har makt og omgås mennesker av alle kategorier og aldre. Derfor trenger vi en godt utviklet generell etisk kompetanse! Forholdet til elevene: Særlig krevende fordi det fordrer krav til nærhet, omsorg og empati- samtidig som det må tas høyde for en viss profesjonell distanse både av hensyn til en selv og til eleven/foresatte. Betydningen av refleksjonskompetanse Handlingstvang og refleksjon
Yrkesetikk og rettferdighet Er det noe elever forventer av en lærer så er det: RETTFERDIGHET! Har lærere og elever alltid samme oppfatning av hva som er rettferdig? Er lik behandling det samme som likeverdig behandling?
Den profesjonelle skyldfølelsen! Jamf. forholdet mellom etikk og profesjonalitet Det uavsluttede ved arbeidet Resultatorientering vs. TPO og krav til omsorg for den enkelte. Forventning om en perfekt fasade. (Hargreaves 1994)
Grunnsyn og etikk Menneskesyn Elevsyn Kunnskapssyn/læringssyn Samfunnssyn
Fem ulike måter å takle problemsituasjoner på Prøve å overse problemet (ikke konfrontere) Delegere- med anstrøk av ansvarsfraskrivelse. Autoritær- ikke dialogiske avgjørelser (Lektor Tørrdal!) Tar avgjørelsen på vegne av andre Ekte dialogisk tilnærming der eleven involveres (Lektor Brandt) og ansvarliggjøres. (Oser 1989)
Refleksjonsmodellen 1 Forforståelse Presenter dilemmaet fra ulike ståsteder (du selv, elev, foresatte, kolleger etc.) Formuler problemstillingen så klart som mulig. Hvilke normer og verdier er det vi står overfor- åpne og skjulte?
Refleksjonsmodellen 2 Analyse Hvilke handlingsalternativer finnes sett fra ulike aktørposisjoner? Hvilke konsekvenser kan ulike alternativer få? Ranger løsningene ut fra ulike aktørposisjoner. Velg et av alternativene og begrunn det. og så: HANDLE OG EVALUERE.
Etiske grunnmodeller Pliktetikk: Fokus er på universelle regler som gjelder for alle tilsvarende situasjoner. Konsekvensetikk: Handlingen skal medføre best mulig resultat for de impliserte. Sinnelagsetikk: Godt ment- er moral god nok! Oppgave: Drøft et eksempel ut fra modellen ovenfor
Gruppeoppgave om yrkesetikk Drøft med praksislærer betydningen av høy grad av yrkesetisk bevissthet i arbeidet som lærer. Beskriv et yrkesetisk dilemma eller en konkret situasjon som en lærer kan stå overfor i relasjonen til elevene enkeltvis eller som gruppe. Drøft ulike handlingsalternativer ut fra Arneberg, Pedagogisk dannelse og etikk, Imsen, Lærerns verden kap.15 og generell pedagogisk teori slik dere har møtt det i forelesninger og litteraturstudier.
Gjennomføring Drøfting sammen med praksislærer og beskrivelse av aktuelt dilemma eller situasjon gjørs ferdig i løpet av 1. praksisperiode. Første utkast til besvarelse leveres seinest tirsdag 11. november. Veiledning og videre beskjeder om framdrift vil bli gitt i forbindelse med prosjektet ”Student veileder student” i uke 48.
Mappeoppave om yrkesetikk Omfang 3 til 4 tekstsider pluss vedlagt beskrivelse av dilemma/situasjon Læringsmål I besvarelsen skal gruppa reflektere over utfordringer og ansvar som følge av at de som lærere står i en maktposisjon overfor elevene og blant annet drøfte hvilken betydning ulike syn på forholdet mellom elev- og lærerrollen kan ha for den aktuelle situasjonen. Besvarelsen skal drøfte ulike handlingsalternativer i den aktuelle situasjonen blant annet i lys av ulike etiske grunnsyn.
Kriterier for mappeoppgave Er det en rød tråd i oppgaven? Bruk av teori: Er teorien relevant, brukes den godt i oppgaven? Brukes begreper og faguttrykk på en god måte? Kildebruk: Er kildene korrekt referert? Har gruppa vært konsekvent mht. strategi for kildehenvisninger? Bli problemstillingen drøftet og besvart? Er litteraturlisten korrekt satt opp?