Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Møteplass for etisk refleksjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Stenrød Barnehage i Halden
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan i Loen mars 2006
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
BARNAS BARNEVERN 2020.
Førskolelærerkompetanse i den nye barnehagen Brit Nordbrønd, Hive 2007.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Hva lærer jenter og gutter i barnehagen? Eik
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Fortellinger som metode.
Likestilling og likeverd i barnehagen
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
NEA sept 2008 Hilde Dehnæs Hogsnes
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
T EMA 4 - ROM Ida Gulbrandsen Miriam Thonhaugen Sande Sylvi Nilsen Gunn Iren Jørgensen.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Hilde Dehnæs Hogsnes HiV aug09 Hva kan barn fortelle? - intervju som metode Forberedelser til grunnskolepraksis
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Observasjon og kartlegging av barns språk
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Informasjon om BULL 1 (Barns utvikling, lek og læring)
Pedagogisk dokumentasjon
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne

Litteratur Bae B (2005) ” Å se barnet som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage” i Klar ferdig gå. Tyngre satsing på de små. Rapport fra arbeidsgruppe om kvalitet i barnehagesktoren BFD.   Bae. B (1996) ”Observasjon i barnehagesammenheng – en problematisering” i Det interessante i det alminnelige: en artikkelsamling. Pedagogisk Forum Birkeland L (1998) Pedagogiske erobringer. Pedagogisk Forum Dahlberg G., Moss P., Pence A (2002) Fra kvalitet til meningsskaping – morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget kap.1-5 og 7 Eide B, og Winger N (2003) Fra barns synsvinkel: intervju med barn - metodiske og etiske refleksjoner. Oslo: Cappelen akademisk forlag, kap1-4 Kennedy, B. (2000) Glassfugler i skyene. Temaarbeid sett fra praktikerens perspektiv . Oslo: Universitetsforlaget Kvistad,K og Søbstad,F. (2005) Kvalitetsarbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen akademisk forlag Klausen S og Grangård H (2000) Vis hva vi gør! En bok om dokumentasjon og rummets betydning i pædagogisk arbejde. Forlaget Børn og Unge Løkken G (2005) ”Økende andel småbarn i barnehagen ” i Klar ferdig gå. Tyngre satsing på de små. Rapport fra arbeidsgruppe om kvalitet i barnehagesktoren BFD. Løkken, G. og Søbstad. F (1999) Observasjon og intervju i barnehagen . Oslo, Tano Tiller, T.(1999) Aksjonslæring. Forskende partnerskap i skolen. Kristiansand: Høyskoleforlaget Taguchi, H. og Åberg, A. (2005) Lyssnades pedagogikk- etikk och demokrati i pedaogisk arbete . Stockholm. Liber

Hvilke metoder finnes: Praksisfortellingen (Birkeland) Praksis og refleksjon over praksis Praksisfortellinger fra barn og voksne Skriv ned – la de voksne skrive selv eller skriv ned for dem. La barna fortelle om det tema du er opptatt: Eks. Hva de gjør i de ulike rommene- hva de har lyst til å gjøre i de ulike rommene. Konfronter de voksene med fortellingene

Ekspriment De minste barna Ulike fokus på barn og bevegelse inne og ute. Hvordan de bruker rommene? Ansiktsarbeid inntrykk og uttrykk Sanse den andre Åberg og Taguschi – Møteplasser Eks. sett opp et speil på veggen i barnas høyde. Hva skjer? Dans – bruk musikk – se hva som skjer. Aking-basing i snøen- hva gjør barna og hvordan møter den voksne barnet som et subjekt. Hva betyr det i praksis?

Å se barnet som et subjekt Nordin- Hultman og Bae Styrke blikket vårt Se på organiseringen av tid og rom Miljøet bør være preget av flere og varierte handlings og arbeidsmuligheter Handlingsrom: Handlingene er avhengig av tingene (Heidegger) Relasjoner – å inngå i eksprimentelle aktiviteter med materialet. Subjektskaping- Barnet skaper seg selv i relasjon til andre subjekter.

Kvalitetsarbeid Meningsskapende prosesser. Hva er kvalitet ut fra et barns perspektiv? Mitt prosjekt: Barn -4-5år fikk et engangskamera. 4 barn på 2 avdelinger. Målet med prosjektet: Barna skulle få ta bilder av det de ville. Vi skulle snakke om bildene etterpå. De skulle forske på sin egen hverdag. Hva som er kvalitet er et verdispørsmål. Verdier skifter utfra hvor barna er, hvem de er sammen med og hvordan de har det. (i likhet med voksne) Vi skrev en kontrakt med barna.

KLARER DE VOKSNE Å LYTTE OG SE BARNAS ØNSKER? Forskeren som en guide Å myndiggjøre barnet – hva betyr det? Vi la bildene ut på gulvet – 2 og 2 kunne komme inn og plukke ut hvilke bilder de ville henge opp på veggen. Vi var 2 voksne- kontroll- vi bestemte??? Hvem sitt prosjekt var dette egentlig sitt? KLARER DE VOKSNE Å LYTTE OG SE BARNAS ØNSKER?

Tvang eller lyst eller noe annet Adult: Do you want to be in this Ali? Ali: Hm Adult: Don’t you want to be in it (take some photos) Boy: No Adult: Don’t you want to talk about the pictures and look at them? Boy: Yes Adult: Ok Girl: After you have written your name …(looking at Ali).

Maktrelasjoner Mellom voksne og barn. Vi spurte: Hvilke maktrelasjoner utøvde vi som voksne? Hvilke følelser utvikles hos Ali? Der det er makt er det motmakt (Foucault)

Kropp og kjønn Kroppslig regulering og femininitet Hvilke diskurser gir mening? Normalisering gjennom kroppen som kjønn – se paper s.8 Diskursen om femininitet blir utfordret av jenters og gutters egne diskurser.

DELEUZE OG FOUCAULT Deleuze: Lyst Foucault: Kontroll Lysten til å bruke kroppen- kontroll over kroppen og våre bevegelser Hva skjer i barnehagen Spør, se og spør om igjen, barna og den voksne