Grunnleggende verdier for oss:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Rolighetsmoen barnehage
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet:
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Samarbeid mellom skole og hjem
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Barnehagens samfunnsmandat
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Fra Gås/And til Kråke/Svane/Spurv En plan for overgangen ----
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
TLF: –
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Aktivitetsskolen Skøyen
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Velkommen til foreldremøte på SFO
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende verdier for oss: Barnehagens formål Lov om barnehager ”Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier.” Vi er forpliktet i forhold til følgende lover og vedtekter: Rammeplan for barnehager Vedtekter for kommunale barnehager Forvaltningsloven Forskrifter for miljørettet helsevern Arbeidsmiljøloven Hovedavtalen og hovedtariffavtalen Foreldreråd Alle foreldre/foresatte til barn i barnehagen er med i barnehagens foreldreråd. Ledere er foreldrerepresentantene som velges på første foreldremøte om høsten. Disse er også med i SAU (Samarbeidsutvalget) Samarbeidsutvalg Hver barnehage har et samarbeidsutvalg (SAU), der foreldre, ansatte og barnehagens eier er representert. Samarbeidsutvalget fastsetter barnehagens årsplan, tar opp saker som angår barnehagens økonomi, pedagogiske innhold og barn og foreldres trivsel i barnehagen. De kommunale barnehagene i Songdalen Bjørnungen barnehage: Enhetsleder/styrer: Unni Olsen Tlf. 38 18 29 15 E-post: unni.olsen@songdalen.kommune.no Adresse:Birkenesveien 26e Hjemmeside: www.minbarnehage.no/bjornungenbhg Eventyrheia barnehage: Enhetsleder/styrer: Monica W. Ommundsen Tlf. 38 18 37 40 E-post: monica.ommundsen@songdalen.kommune.no Adresse: Hjemmeside: www.minbarnehage.no/eventyrheia Tunballen enhet: Enhetsleder: Gry Eike Tlf. 38 18 15 85 E-post: gry.eike@songdalen.kommune.no Tunballen barnehage: 5 avdelinger, 0-6 år Styrer: Gry Eike Adresse: Tunballveien 19, Nodeland Hjemmeside: www.minbarnehage.no/tunballenbhg Finsland barnehage: 3 avdelinger, 0-6 år Styrer: Ragnhild Aasen Thomsen Tlf. 38 18 03 50 E-post:: ragnhild.aasen.thomsen@songdalen.kommune.no Adresse: Fjeldsgård, Finsland Hjemmeside: www.minbarnehage.no/finslandbhg Betaling: Satsene følger sentrale retningslinjer. Når det gjelder søskenmoderasjon betyr det 30% for 2.barn og 50% for 3.barn. Planleggingsdager Vi har 5 planleggingsdager i året. Da er barnehagen stengt. Åpningstid: 7.00-16.30 Ferie: Alle barn skal ha minst 4 uker ferie i løpet av året. 3 av dem tas i ukene 28, 29 og 30. Da er barnehagene stengt. Grunnleggende verdier for oss: Visjon: Alle barn skal oppleve å lykkes hver dag SERVICEERKLÆRING FOR KOMMUNENS BARNEHAGER Trygghet Trivsel Respekt Åpenhet Glede og humor Omsorg Tillit Læring og utvikling

Serviceerklæring for barn og foresatte i Songdalen kommunes barnehager Dette kan du forvente på vegne av ditt barn: *Barnet blir sett, hørt, møtt og tatt på alvor. *Barnet blir stimulert og får utfordringer i forhold til modenhet, evner og interesser, slik at det opplever mestring, læring og utvikling. *De voksne stimulerer barnets nysgjerrighet og legger til rette for utforskning. *Barnet skal få varierte opplevelser og erfaringer. *Barnet skal oppleve samhold, fellesskap og vennskap. *Barnet skal oppleve å ha medbestemmelse over egen hverdag, lære å ta ansvar og hensyn. *Lek er en viktig aktivitet i barnehagen *De voksne gir barna positive og konstruktive tilbakemeldinger. *De voksne er tydelige og setter klare grenser. Vi har felles grenser i barnehagen der det er mulig. *Barnehagen har kompetent personale som er opptatt av å holde seg faglig oppdatert og være i utvikling. *Personale er engasjerte og kreative, og ser muligheter heller enn begrensninger. *Personalet tar sykdom, smitte og hygiene på alvor. *Personalet har førstehjelpskurs. *Barnehagen har gode, gjennomtenkte rutiner i forhold til kriser som kan oppstå. *Barnehagens inne- og uteområde er i forskriftsmessig stand. *Barna er forsikret i barnehagen. Forsikringen dekker ikke briller, klær og utstyr. Som foresatt kan du forvente: *Du blir møtt av åpne og imøtekommende personale, som har tid til å fortelle. *Personalet lytter til deg, og innspill blir fulgt opp. *Du får tilbud om foreldresamtale 2 ganger i året. *Det er åpen dialog mellom personalet og dere foreldre om barnets utvikling. *Personalet har fagkompetanse og kan gi råd og veiledning. *Du kan få daglig informasjon om hvordan ditt barn har det i barnehagen. *Du finne informasjon om innholdet i barnehagetilbudet på barnehagens hjemmeside. Her finner du pedagogiske planer som årsplan og periodeplaner/ månedsplaner, rapporter, bilder og informasjonsbrev. *Du blir invitert til foreldremøte 1-2 ganger i året. *Personalet leverer aldri barnet til andre enn avtalt. Vi forventer av deg som foresatt: *Du følger alltid barnet inn om morgenen. *Du tar kontakt med personalet ved levering og henting. *Du gir beskjed hvis barnet er syk eller tar fri. *Du gir beskjed hvis barnet skal hentes av andre. *Du informerer barnehagen om viktige ting/hendelser i barnets liv, som flytting, sykdom, død, skilsmisse etc. -Slik at personalet kan forstå og hjelpe barnet bedre. *Du søker informasjon om barnet ditt. *Du holder deg oppdatert i forhold til informasjon som blir lagt ut på barnehagens hjemmeside eller henger på oppslagstavla, -og følger denne opp. *Du sørger for at barnet har klær, sko og utstyr i forhold til vær, føre og aktivitet, og at dette er merket. *Du sørger for at barnet har skift og du tar med hjem det som må tørkes/vaskes. *Du leser og følger barnehagens reglement. *Du respekterer barnehagens retningslinjer ved sykdom. *Du gir tilbakemeldinger, både positivt og negativt. *Du spør hvis det er noe du lurer på. *Du deltar på møter og foreldresamtaler. *Du viser forståelse for at barnet er i en gruppe i barnehagen og at det ikke er mulig å ta individuelle hensyn i alle sammenhenger. *Du har forståelse for at barnet kan være våt og skitten etter en dag i barnehagen. *Du overholder barnehagens åpningstid, og personalets arbeidstid respekteres.