Innføring i spesialpedagogikk-04

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Likestilling mellom kjønnene
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Fra grunnskole til videregående.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Læreplanen Historie Vg2.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Inkludering og tilpasset opplæring
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Veiledning og rådgiving
Innføring i spesialpedagogikk
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Undervisning og barnehage
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i spesialpedagogikk-04 Forelesning med Rakel K.R. Næss Trinn allmenn 23.08.04 Kilder: Befring , E og Tangen R: Spesialpedagogikk. Asmervik, S, Ogden, T, Rygvold, A-L.: Innføring i spesialpedagogikk. Grøholt, B: Lærebok i barnepsykiatri. Foredrag av Edvard Befring på Bakkenteigen 20/09/02. Haug , P: Spesialundervisning i grunnskolen.

Hva er spesialpedagogikk? Spesialpedagogikken tar for seg alle de problemer som, knytter seg til arbeidet med å oppdra og undervise barn og unge som på grunn av funksjonshemninger - eller andre årsaker - har så store vansker med å lære at de får behov for særlig tilrettelagt (individualisert) opplæring for kortere eller lengre perioder. Retter seg mot minoritetsgrupper Spesialpedagogikken er et fag, men kan vanskelig ses på bare teoretisk

Hva er spesialpedagogikk? Faget er handlingsorientert omhandler både vanskene, årsakene, tiltak Realisere et lovverk Mange ulike vansker: Forhold ved barnet selv-ulike funksjonshemninger Forhold i barnets oppvekstmiljø

Spesialpedagogikkens historie og Idè grunnlag 1825: Norges første spesialskole: en skole for døve i Trondheim 1861: Den første blindeskolen: i Oslo/Kristiania  1858: I Drammen ble det gjort vedtak om å opprette egne klasser for ”forsømte og forsømmelige barn”. 1850-årene: Barneasyl for fattige barn vokste fram 1855: Landets første sinnssykehus. Gaustad statsasyl 1886/90: Lov om ”forsømte Børns Behandling” eller ”Vergerådsloven” 1860: Allmueskoleloven 1874: Den første skolen for mentalt retarderte: Vestheim skole for åndssvake piker, Oslo 1881: ”Loven om abnorme Børns undervisning 1889: Folkeskolelov

Spesialpedagogikkens historie og idè grunnlag 1903: Igangsatt kurs for blindelærere 1907: Igangsatt kurs for døvelærere 1956: Igangsatt halvårlig utdanningstilbud for lærere i skoler for evneveike 1915: Revisjon av ”Abnormskoleloven”. 1939: Normalplanen (læreplan) 1945: Samordninga for skoleverket 1951: ”Lov om spesialskoler” 1961: Statens spesiallærerskole 1969: Lovrevisjon som presiserte retten til 9-årig utdanning for elever i spesialskoler 1960: Kursplaner

Spesialpedagogikkens historie og idè grunnlag Spesialundervisning i disse tidsepokene handlet først og fremst om definerte funksjonshemninger Sprik mellom intensjoner og virkelighet Mangel på fagfolk Spesialskolemiljøene ganske lukket. Skoletiltakene provisoriske og spredte Få som talte barnas sak. Ulike grupper av funksjonshemmede hadde forskjellige vilkår

Mot dagens samfunn Førskolebarna få rettigheter før 1970 1975 fikk førskolebarn rett til spes.ped hjelp. 1980-årene: desentralisering 1990-årene: omstrukturering og reformering Senket skolestart-L-97 10-årig grunnskole Krav på videregående utdanning med en Oppfølgingstjeneste som styrker det sosialdemokratiske prinsipp.

Ulike nivå Kommunalt nivå: 1.linje tjenesten sosialkontor, PPT, Barnevern, helsestasjon Fylkes nivå: 2. linje tjenesten Habiliteringstjenesten (Solvang, Glenne), BUPA Statlig nivå: 3. linje tjenesten kompetansesenter, sykehus. (Staten har med virkning fra 1. Januar 2004 overtatt ansvaret for barne- og familievernet samt rusomsorgen.)

Dagens lovverk Rettighetspørsmål (Opplæringsloven av 1998, kapittel 5): §5.1- Rett til spesialundervisning: Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning (…) §5.2- voksnes rettigheter §5.7- Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder

Kriterier for spes.underv./spes.pedagogisk hjelp Må være foretatt en sakkyndig vurdering av PPT- skjønn Barnets behov ikke årsaken til behovet Barnets funksjonsnivå det avgjørende Det fattes et enkeltvedtak som kan påklages. Flere instanser kan samarbeide om utredningsarbeidet

Tester Problem med tester: Stressfaktorer Standarisert for hvem? hva måles? Hvordan brukes informasjonen testen gir? Kommunikasjon Ser vi etter det som misslykkes? Minoritetsgrupper

Dagens dilemmaer Ulike dilemma presenteres i forelesningen (jamf. Thomas Nordal) Er enhetsskolen det beste tilbudet for funksjonshemmede? Diagnosesamfunn? Hvilke briller tar man på? Økt fokus på ”normalitet” ? Mange nivå i systemet, ”viskeleken” ?

Fra individ til systemfokus ønske om å begrense enkeltvedtak Økt fokus på tilpasset opplæring økt fokus på system og kontekst Målet er «full deltaking og likestilling», og «eit tilgjengeleg samfunn» Et samfunn for alle – en skole for alle

St.meld. nr. 30, (2003-2004) ”Kultur for læring” Kvalitetsutvalgets forslag vedr. å fjerne spesialundervisning ikke tatt til følge Økt fokus på tilpasset opplæring Moduler- også for flinke elever Økt fokus på matematikk og lese og skriveopplæringen.

Kultur for læring ? Departementet mener at de mest sentrale grunnleggende ferdighetene er: å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy