SAMBAND.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
BraWeb Bestilling.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
(Konf+årstall)-QUIZ (dette er en mal som må tilpasses lokalt, la kreativiteten få fritt spillerom! Tilpass etter tema og opplevelser dere hadde i løpet.
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Legge beskjeder på nettsiden som trener eller tillitsvalgt En kort innføring Til nettsiden:
Intelle SMS Mobile Link
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Om å skrive om litterære tekster
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Opplæring: Digital Diktering
Impulsuka 2013 Kristiansand
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Prosjekt og forskningsrapport
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Ta fag fra videregående skole
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Ser du feilen i denne setningen?
Du er skikkelig sliten og frustrert……
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Fjellheim barnehage Førskolegruppen. FØRSKOLEGRUPPEN Siste år før skolestart setter vi av tre formiddager i uken til førskolebarna, der de jobber med.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Hva er den beste måten å trene hund på?
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Prosjekt og forskningsrapport
«Bare bok gjør ingen klok»
Fjellheim barnehage Førskolegruppen.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Registrere økter Driftslogg SjåførApp
Gå til – Klikk på «lag konto».
Emilios jobb som assistent
Lyrikk og poetisk språk
Kom i gang med programmering!
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Quiz gir deg fler kunder!
Utskrift av presentasjonen:

SAMBAND

MÅLSETTING FOR EMNET: Etter endt undervisning skal dere ha fått en enkel innføring i: generelle regler om bruk av samband. korrekt bruk av sambandprosedyrer

”Brannvesenet har et lavt kompetansenivå i bruk av samband”

Fonetiske alfabet Kan være en fordel å kunne da dette letter kommunikasjon med andre (lettere å forklare)

med kunnskap om samband? Hvorfor er det viktig med kunnskap om samband?

SAMBAND Radiosamband er avgjørende for utfallet av de fleste innsatser. Hensikten med å lære ekspedisjonsforskrifter er at vi ønsker å legge vekt på klare og standardiserte sambandsprosedyrer som bør brukes ved all radiokommunikasjon. Riktig prosedyre hjelper til med å eliminere feil og misforståelser Dette letter også samarbeidet med andre redningsetater på sambandet

Hva styrer brannvesenets sambandsbruk? I veiledning til Dimensjoneringsforskriften (§ 4-7) heter det: ’’Nødalarmeringssentralen må utarbeide enkle og effektive sambandsprosedyrer for å sikre best mulig utnyttelse av sambandet” ’’Personell ved nødalarmeringssentralen som har gjennomført NBSK sitt kurs for alarmsentraloperatører, bør bidra til at de sambandsprosedyrer som blir innøvd etter NBSK sin læreplan, blir innført i nødalarmeringssentralen og i de tilknyttede brannvesen’’.

TALETEKNIKK Det er viktig å snakke tydelig ( sterk og klar). Dermed unngås gjentakelser, og sendetiden reduseres. Derfor: Behold den naturlige rytmen du har i daglig tale. Snakk jevnt og rolig snakk høyere enn vanlig, men rop ikke La ikke stemmen synke på den siste del av uttrykket eller sendingen, men forsøk tvert i mot å heve den. Les meldingen i hele uttrykk eller korte setninger Gjør et opphold mellom setninger eller uttrykk når meldingen skal skrives ned Hold mikrofonen ca 5 cm. fra munnen Trykk inn ’’snakkeknappen’’ og hold den inne i ca 1-2 sek. før en begynner å prate. Hold knappen inne i ca 1-2 sek. etter samtalen er ferdig

RADIOPROSEDYRER: hovedelementer Standard oppbygging ID - hvem snakker Tydelig Kortfattet Bruke OVER - SLUTT

Ekspedisjon av meldinger: En radiomelding består av tre deler ANROP - MELDING - SLUTTORD Anropet består av følgende ord: KALLESIGNALET til den du ønsker kontakte med Ordene DETTE ER… EGET kallesignal Sluttordet OVER el SLUTT Den som blir anropt svarer etter samme mal. Etter at kontakt er opprettet kan ID sløyfes i den videre sambandsprosedyre. (Større aksjoner - fortsett med ID). NB! Den som starter meldingen skal normalt avslutte.

Ekspedisjon av meldinger Meldingen består av følgende deler a) melding, så kortfattet som mulig b) ordet OVER c) mottaker gjentar innhold i meldingen Sluttordet består av følgende deler: ordet OVER eller SLUTT

110 gir viktig melding til UL: Alarmsentralen sender oppkallstone, deretter: “UL - DETTE ER 110 - OVER” UL svarer: “110 -DETTE ER UL - OVER” Alarmsentralen: “ Det er melding om ulykke med buss og lastebil involvert ved Ski gamlehjem - OVER” UL svarer: “UL kjører til Ski gamlehjem - melding om ulykke med buss og lastebil involvert OVER” Alarmsentralen: “Riktig - SLUTT”

SISTE ORD: Bruk standard Bruk ID Vær kortfattet Vær tydelig Bruk OVER og SLUTT

Sjekkpunkter DETTE ER FORSTÅTT MOTTATT MOTTATT SLUTT OVER SLUTT VENT SLUTT

Sambandsøvelse SAMBANDSØVELSE Navn Gruppe Kanal Rom Lego-oppg. 1a 2 Gudvin , Geir og Nils 1a 2 118 Lager modell Odd, Arnfinn og Arnstein 1b 2 122 Bygger modell Svein-Marthin, Kåre Egil og Pål 2a 4 Bibliotek Bygger modell Svein S., Einar og Stein K. 2b 4 Glassbur Lager modell Nils Ole og Frode. 3a 5 127 Lager modell Ivar og Inge 3b 5 126 Bygger modell Svein G. og Stein G. 4a 6 128 Bygger modell Yngve og Herbjørg 4b 6 121 Lager modell