KLASSELEDELSE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KLASSE- og UNDERVISNINGSLEDELSE
Advertisements

Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KLASSELEDELSE.
læringsarbeid i klassen
Læreren som læringsleder
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
- Verdsettende ledelse
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Drop-In metoden i skolen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Finsk lærer i svensk skole
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

KLASSELEDELSE

Terje Ogdens inndeling: Planlagt og strukturert undervisning. Læreren korrigerer begynnende problematferd uten å avbryte aktivitetsflyten i klassen. Læreren griper inn i forhold til forstyrrelser og uro, men slik at aktiviteten i klassen raskt kan gjenopprettes.

Klasseledelse Tenk deg at du var elev. Hvordan skulle du ønske at din lærer var som leder i klassen?

KLASSELEDELSE Emosjonell støtte Organisering Læringsstøtte Faglig innholdsforståelse? Tilbakemeldings-kvalitet? Positivt miljø? Sensitiv lærer? Organisering for læring? Atferdsledelse? Elevengasjement?

Emosjonell støtte POSITIVT MILJØ Hva er det? Hvorfor er det viktig? I klasserom med positivt miljø vil lærere og elever være entusiastiske om læring og vise respekt overfor hverandre. Læreren er varm og støttende, og er interessert i elevenes hverdag. Lærere og elever har positive relasjoner med hverandre og trives med hverandre i klasserommet. Hvorfor er det viktig? Elever er mer motivert til å lære når de er glade, avslappede og har gode relasjoner med andre. De får mer ut av undervisningen når de er glade for å delta. Ved å skape et positivt klassemiljø, vil elever og lærere glede seg over å være sammen, og få mer ut av den tiden de er sammen.

Emosjonell støtte Hvordan kan jeg observere om det er et positivt miljø i klassen? INDIKATORER: Vennemønster – relasjoner – gruppearbeid Varme, støtte, glede, respekt, nærhet Tonen i klassen Latter og smil, språk, oppriktig ros Lærers interesse for elevene Fritidsinteresser, familie etc.

Emosjonell støtte Sosialpedagogisk væremåte Stiller bekreftende spørsmål: ”Du syntes det var vanskelig?” ”Var det irriterende å ikke få det til?” Tar ikke parti i konflikter, avviser ikke, men bekrefter barnets opplevelse: ”Du synes at Anne var slem?” ”Du ble ordentlig lei deg?”

Klasseledelse Hvordan ønsker du at elevene skal oppleve deg som leder? Hvordan tror du elevene opplever deg som leder? Beskriv en vrien situasjon, og drøft hvordan en sosialpedagogisk væremåte kunne ha fungert?

Klasseledelse Snill, eller streng?

Snill, eller streng? Eller…? RELASJON ? KONTROLL

Hvor er du? * har autoritet RELASJON * kompis * utydelig * autoritær KONTROLL

Felles praksis, og konsistens? Vi møter elevene på samme måte. Konsistens: Systemet vi utøver vår felles praksis i, bør være konsistent, ellers kan systemet oppleves som utydelig. Proaktiv aggresjon i et utydelig system? Hvordan utformes best en felles, og samtidig konsistent praksis?

Konkret Hvordan håndteres? Start av dagen – avslutning av dagen? Start av timen – avslutning av timen? Pause?

Konkret Hvordan håndteres? Uro? Glemming? Elever som ikke vil jobbe; uvirksomme? Elever som ikke adlyder? Elever som faller utenfor; gruppearbeid?

Konkret Hvordan håndteres? Uhøflig språkbruk, verbal trakassering Banning

Konkret Hvordan håndteres Arbeidsplan? Felles arbeidsplan? Fast mal, for eksempel 1. – 7. trinn? Vet elevene hva de skal lære i løpet av uka? Bør de vite hva de skal lære i løpet av uka? Skal alle elever ha samme læringsmål?

Klasseledelse Klare forventninger Oppfølging Omdirigere - improvisere Effektiv ros – ærlig ment Interesse for elevene Håndtering av uønsket atferd (mann/kvinne/liten/stor?) Fornuftig tidsbruk Korte beskjeder – snakk LITE

RESPEKT Hva menes med begrepet respekt? Har du noen gang vært ironisk, sarkastisk eller respektløs overfor en elev, eller har du noen gang sett andre i en slik situasjon? Hva skjedde? Kan enkelte situasjoner oppstå hvor det er vanskelig å møte eleven(e) med respekt? Når? Hvorfor? Hvorfor skal vi møte elevene med respekt? Kan mangel på respekt for elever undergrave skolens konsistens mht sosial kompetanse? Skal vi si ifra til hverandre når vi ser en kollega opptre uten respekt for elevene? Hvordan? Sier man ”unnskyld” til elever?