HVA ER ORGANISASJONSSTRUKTUR? Organisasjons-struktur er en fordeling av arbeidsoppgaver og ansvar som er relativt stabil over tid
STRUKTUR OG ATFERD forventninger upersonlige -stabilisere, Til strukturen knyttes et sett for hvordan personer i strukturen skal opptre. Disse blir sett på som Strukturen virker gjennom å upersonlige -stabilisere, - begrense, og samordne atferd
positivt eller negativt? Struktur - positivt eller negativt? Initiativ, kreativitet, endring ? Stabilitet, trygghet, forutsigbarhet ?
Arbeidsdeling og spesialisering HVORDAN STRUKTURERE? ALTERNATIVENE På individnivå: På gruppenivå: - Funksjonsbasert - Markedsbasert - Kombinasjoner: Matrisestruktur Nettverksstruktur A. Arbeidsdeling og spesialisering
B. Samordning av enkeltoppgaver 1) Gjensidig tilpasning 2) Direkte tilsyn 3) Standardisering av arbeidsoppgaver 4) Standardisering av resultater 5) Standardisering av kunnskap 6) Standardisering av normer
C. Sentralisere eller desentralisere? Sentralisert beslutningsmyndighet Fordeler: Ulemper: Desentralisert beslutningsmyndighet
d. Styring og kontroll Hvordan få samsvar i mål mellom individ og organisasjon? Virkemidler: Rekruttering Sosialisering Disiplinering Kontroll
HVA PÅVIRKER UTFORMINGEN? Jo sterkere grad av avhengighet mellom arbeidsoppgavene, jo større behov for samordning og kommunikasjon felles ressursavhengighet sekvensiell avhengighet gjensidig avhengighet Oppgaver
Teknologi og struktur Størrelse Masseproduksjon -> økt standardisering Automatisert masseproduksjon -> mindre standardisering og direkte kontroll Kunnskapsteknologi -> økt innslag av profesjonelle, mer spesialisert og desentralisert struktur Øker -> mer spesialisert, formalisert og desentralisert struktur - mer seinere Størrelse IKT, omgivelser
ULIKE ORGANISASJONSFORMER Henry Mintzberg (1979): Organisasjoner består av fem hoveddeler: (Fig. side 100)
noen fordeler og ulemper… 5 typologier Entrepenørorganisasjonen Maskinbyråkratiet Den divisjonaliserte organisasjonen Det profesjonelle byråkratiet Den innovative organisasjonen … og kort om kjennetegn, noen fordeler og ulemper…
”Kartet og terrenget…” Avrunding: ”Kartet og terrenget…” Tilstedeværelsen av en formell struktur gir ingen garanti for at den faktiske atferden i organisasjonen samsvarer med denne strukturen.