FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Ny barnehagelov og rammeplan
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Grunnleggende verdier for oss:
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
FORELDRERÅDET, FAU OG SAMARBEIDSUTVALG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til foreldremøte!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007 Litt: Andersen J.,Rasmussen K.,(1996).Mer foreldresamarbeid. Pedagogisk forum Rammeplan -07 Barnehageloven -05

Både far og barnehagen kommer langt bak i rekken. – Mor er best for barnet                                                                                                                                                                                                                          Både far og barnehagen kommer langt bak i rekken.

Definisjon foreldresamarbeid Et samarbeid mellom mennesker som i respekt for hverandres forskjellige kunnskaper, ferdigheter, egenskaper, erfaringer og holdninger arbeider mot samme mål på grunnlag av en felles sum av ressurser. Det ideelle samarbeidet hviler på gjensidig tillit og på felles ansvarsfølelse og bestemmelsesmuligheter. Det dreier seg om et likeverdig forhold. (Ravn, B. s. 204).

LOVEN §1 Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. §2 Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. Barnehagen skal bistå hjemmene i deres omsorgs- og oppdrageroppgaver, og på den måten skape et godt grunnlag for barnas utvikling, livslang læring og aktive deltagelse i et demokratisk samfunn. §4 Foreldreråd og samarbeidsutvalg. Godt og tett samarbeid er en vesentlig kvalitet ved en god barnehage. Den daglige kontakten er det viktigste men formelle samarbeidsorgan sikrer foreldre som gruppe reell innflytelse på barnehagens drift. Samarbeidsutvalget skal fastsette barnehagens årsplan.

Rammeplanen Foreldrene har ansvaret for barns oppdragelse. Barneloven 8. april 1981 nr.7 og barnekonvensjonen. FNs barnekonvensjon - regjeringen.no. Barnehagen er et kompletterende miljø i forhold til hjemmet. Barnehagen må vise respekt for ulike familieformer.

Forståelse og samarbeid Dekker ulike sider ved kontakten. Forståelse: gjensidig respekt og anerkjennelse for hverandres ansvar og oppgaver i forhold til barnet. Samarbeid: regelmessig kontakt der informasjon og begrunnelser utveksles. Spørsmål knyttet til barnets trivsel og utvikling samt barnehagens pedagogiske virksomhet skal drøftes.

åpenhet og forståelser for dilemmaer Hensynet til enkeltbarn i forhold til gruppa Respekt for foreldrenes prioriteringer og å ivareta barns rettigheter og grunnleggende fellesverdier som barnehagen er forpliktet på. Bygge på gjensidig åpenhet og tillit, selv om det skulle innebære kritikk. Foreldrene må gjøres oppmerksom på taushetsplikt og opplysningsplikt i forhold til barnevernet.

Samfunnsmandat og verdigrunnlag Informasjonsplikt om og begrunnelse for bh virksomhet og invitere foreldrene til medvirkning. Praktiseringen av bh verdigrunnlag bør drøftes jevnlig i foreldreråd og samarbeidsutvalg. Det er av særlig betydning at det skapes gjensidig forståelse og trygghet mellom bh og hjemmet på dette området.

Barnehagen som kulturformidler Et viktig møtested for barn og foreldre og som kulturformidler. I forhold til minoritetsspråklige har bh en oppgave i å la foreldrene forstå og gjøre seg forstått. Å møte foreldre fra ulike kulturer krever respekt, lydhørhet og innsikt. Dette forutsetter at personalet er bevisste og tydelige i egen yrkes rolle og trygge på egen kompetanse.

Veiledning Foreldre kan ha behov for hjelp og veiledning i oppdragelsesspørsmål. Å søke ekstern hjelp kan være på sin plass i vanskelige situasjoner. Informasjon om ulike hjelpeinstanser i kommunen. Foreldrene sikres medvirkning på barnehagens samlede virksomhet gjennom deltagelse i foreldreråd og samarbeidsutvalg.

Avklaring av forventninger Forventninger til foreldrene Informasjon om barnet i familien Medansvar for samarbeidet Deltakelse i samarbeidsformer Åpenhet for barnets skyld diskresjon Forventninger til barnehagen Informasjon om barnet i barnehagen Hovedansvar for samarbeidet Tilbud om samarbeidsformer Åpenhet for barnets skyld taushetsplikt

Foreldresamarbeidets mål Et samarbeid som blir betraktet som mål i seg selv blir et ledd i en felles utviklings- og læringsprosess. Begge parter er aktive medskapere i prosessen. Er samarbeidet betraktet som et middel blir foreldrene utenforstående som kan brukes i det pedagogiske arbeidet.

samfunnsendringer barnehageloven Rammeplan for barnehager mål barna innhold omfang Samarbeids former vurdering barnehagen samarbeidspartner samfunnsendringer

Fem overordnede mål Målene må gjenspeile foreldres og personalets forventninger. Foreldre og personale har bruk for hverandre Foreldre har bruk for å kunne leve seg inn i og vite hva som skjer med barnet deres i barnehagen. Foreldre har bruk for å være sammen med- eller noen ganger annerledes sammen med barnet sitt. Foreldre har bruk for mer innflytelse på hverdagens pedagogikk i barnehagen Personalet må vise at de ser barnet og at de er glad i det. Personalet må vise at de liker barna, at de satser mye på det enkeltes barn trygghet og personlige identitet og at barnet får mye omsorg. Personalet må ha innsikt i foreldrenes oppdragelsesverdier og praksis. Altså må en dialog være et mål i seg selv. Foreldre føler et stort behov for å være mer sammen med barna sine. 5. Foreldrene ønsker å påvirke de aktivitetene og den dagsrytmen barna skal leve i hver dag i hovedtrekk og tendenser.

Det gode samarbeidet Trygghet mellom partene: en gjensidig respekt og et felles ønske om å fremme barnas trivsel i hverdagen. Åpenhet og lydhørhet: personalet og foreldrene har lyst til og tør å kontakte hverandre om alle emner som angår barnet og samarbeidet. Faglig kompetente og engasjerte førskolelærere: det skaper trygghet og ro når foreldrene merker at førskolelærerne og assistentene viser profesjonalitet og omsorg i samværet. Samarbeid, deltagelse og innflytelse som fungerer: Åpent samarbeid, ikke formalisert innflytelse: det må praktiseres stor åpenhet fra begge sider og kan håndtere kommunikasjon om alle relevante emner angående barnet og barnehagen.

Formelt og uformelt samarbeid Formelt: Foreldreråd, Alle foreldre – foreldremøter hvor en diskuterer ønsker og behov og kommer med forslag til barnehagen bla foreldrebetaling krever samtykke av foreldrerådet. Foreldrerådet velger representanter til Samarbeidsutvalget. Samarbeidsutvalget Skal ivareta samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene. Skal bestå av foreldre og ansatte og ev eier. Et rådgivende, kontaktsskapende og samordnende organ for alle parter som på ulike måter har et ansvar for barnehagens innhold og drift. Arrangere dugnader, temakvelder og andre arrangementer som kan skape kontakt mellom hjem og barnehage. Drøfter barnehagens ideelle grunnlag, formålsbestemmelsen og årsplan, forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse med mer.

Uformelt Alle her og nå møtene i garderoben og andre steder: Vær imøtekommende særlig overfor nye foreldre om morgenen. Still mange interesserte spørsmål om barnets trivsel, om praktiske ting, og fortell med små eksempler at det er stor oppmerksomhet og omsorg rundt barnet. Vis glede og vilje til å dele engasjement og små historier om barnets liv i barnehagen.

Eksempler på samarbeidsinitiativer Foreldremøter: Temakvelder, møte for nye foreldre, årsplanmøter etc. Kontaktpersoner og hjemmebesøk Dugnader Foreldrefrokost, kaffe, suppe osv. Møter knyttet til årstidsmarkering kulturelle møter for eksempel i forbindelse med det flerkulturelle arbeidet. Foreldre barn fest med overnatting Besteforeldredag Osv?