Virginia Hendersons svar Kull semester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva er psykisk utviklingshemming?
Etikk i møte med mennesket
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Helse og sykdomsbegrepet

Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Å lykkes eller være lykkelig?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Sykepleie til pasienter med Blodsykdommer
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Velferdsteknologi og ergoterapi
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Barn som pårørende.
Mestring og forebygging av depresjon
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Barn som pårørende.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Pust Liv eller død.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Beslutningsprosesser i sjukepleie Kull semester
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Pedagogisk pleieplan /sjukepleieprosessoppgåve hausten 2008
Pedagogisk pleieplan i forhold til ”case” løsning
PERSONLIG HYGIENE.
Definisjon av ulike HMS-begreper
AKTIVITET Maj-Tove Meling KULL 2005.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kompetanse for mangfold
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kapittel 1 Helse og sykdom
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til Newtonrommet
Utskrift av presentasjonen:

Virginia Hendersons svar Kull 2008 1. semester Hva er sjukepleie? Virginia Hendersons svar Kull 2008 1. semester Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvem var Virginia Henderson? Født 1897 i W.DC, døde i 1996 Sjukepleier, lærer, pioner Anerkjent og populær (fag) pensjonist Sjukepleieteoretiker Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvorfor lære om Henderson i dag? Henderson har laget en viktig teori om sjukepleie Hva sjukepleie er Hva sjukepleier gjør Hva som er sjukepleiens mål Hvordan sjukepleie er forskjellig fra andre yrker i helsesektoren Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Henderson er en klassiker Teorien leses av alle Teorien fortsatt aktuell Vi skjønner hva sjukepleie er i nesten alle sjukepleiesituasjonene også i dag Er abstrakt og har generelle begreper Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hva er sjukepleieteori? Teoretisk ramme for å svare på hva sjukepleie er Kjernen i sjukepleiearbeidet (fagets egenart) Yrkets mål Skillet mellom sjukepleiefaget og andre helsefag Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvilke andre teorier om sjukepleie finnes? Inndeling av sjukepleieteorier: Grunnleggende behov: Sjukepleie er ivaretakelse av pasienters grunnleggende behov Samhandling mellom sjukepleier og pasient Sjukepleiens mellommenneskelige aspekt er utgangspunktet Omsorg Sjukepleie har også (eller alltid) en omsorgsdimensjon Andre (holismeteori; systemteori) Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Felles komponenter i ulike sjukepleieteorier Teoriens grunnlag er verdier og antakelser om Mennesket Helse Sjukepleie Omgivelser Teoriens beskrivelse av sjukepleierens funksjon dreier seg om sjukepleiesituasjonen Sjukepleiens mål og hensikt Sjukepleierens rolle Sjukepleiens metoder Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvem var sjukepleieteoretikeren Virginia Henderson? Behovsteori Bygget på arven fra Florence Nightingale fra 1860: ”Notater om sykepleie: hva det er og hva det ikke er” 50-60-tall: Virginia Henderson ”Sykepleiens grunnprinsipper” 70-tall: Dorothea Orem ”Nursing: concepts of practice” 80-tall: ? Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvorfor skrev hun? Ble opplært i (teoriløst) ”the art of nursing” (1918) Ville beskrive hva god sjukepleie betyr for sjuke mennesker Ville forbedre selve sjukepleieutøvelsen Klargjøre sjukepleierens arbeidsområde og funksjoner Skille sjukepleie fra andre legeyrket Forbedre sjukepleierutdanningen Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvordan definerte hun sjukepleie? ”Sykepleiens enestående funksjon består i å hjelpe mennesket, enten det er sykt eller friskt, til å utføre de handlinger som bidrar til helse eller gjenvinning av helse (eller til en fredfull død), som dette mennesket ville ha utført uten hjelp hvis det hadde hatt den nødvendige styrke, vilje eller kunnskap til det. Hennes funksjon er å gjøre dette på en måte som hjelper ham til å bli selvstendig så raskt som mulig” (Mekki 2007:73; Kristoffersen m.fl.2005:35). Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hva uttrykker definisjonen? Sjukepleiere har eget arbeidsområde Som de har sjølstendig ansvar for Hva deres arbeid består i Profesjonell sjukepleie individuell hjelp på viktige områder i personens liv hjelpe pasienten med å gjennomføre den behandlingen som legen rekvirerer Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvilken antakelse bygger hun på? Et allment ønske om sjølstendighet At mennesker ønsker å være uavhengige; også akutt eller kronisk sjuke pasienter Alle har potensial til å mestre dagliglivets utfordringer uten hjelp fra andre Midlertidig sjukepleie Kortest mulig avhengig av hjelp Vissheten om døden Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvorfor trenger pasienter sjukepleie? Menneskets grunnleggende behov påvirkes under sjukdom og helsesvikt (faktum) Alle reagerer på forhold i tilværelsen Utgangspunkt for all god sjukepleie Bygger på fysiologiske og psykologiske teorier (tidlig 50-tall) Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvilke begrep bruker Henderson: ”Grunnleggende (generelle) behov” ”Forhold som alltid eller midlertidig er tilstede” ”Generell sjukepleie” Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Generell sjukepleie ved grunnleggende behov Å hjelpe pasienten med disse funksjonene eller Å skape forhold som vil sette pasienten i stand til: Å puste normalt Å spise og drikke tilstrekkelig Å få fjernet kroppens avfallsstoffer Å opprettholde riktig kroppsstilling når han ligger, sitter, går og står, og med å skrifte stilling Å sove og hvile Å velge passende klær og sko, og kle av og på seg Å opprettholde normal kroppstemperatur uansett klima ved å tilpasse klær og omgivelsestemperatur Å holde kroppen ren og velstelt og huden beskyttet Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Generell sjukepleie ved grunnleggende behov Å unngå farer fra omgivelsene og unngå å skade andre Å få kontakt med andre og gi uttrykk for sine egne behov og følelser Å praktisere sin religion og handle slik han mener er rett Å arbeide med noe som gir følelse av å utrette noe (produktiv sysselsetting) Å finne underholdning og fritidssysler Å lære det som er nødvendig for god helse og normal utvikling (Kristoffersen m.fl.2005:36) Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Forhold som alltid vil være tilstede Alder Livsløp Temperament Sinnstilstand; humør Sosial og kulturell status Familie, venner Økonomi Legemlig og åndelig utrustning Kropp, vekt Psyke; evner Sanser Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Forhold som forbigående kan være tilstede Forstyrrelser i væskebalanse; sult; brekning; diaré Surstoffmangel akutt Sjokk, blødning Påvirkning av kroppstemperaturen; kulde, varme Bevissthetsforstyrrelse Høgfebrile tilstander akutt Skade lokalt, sår, infeksjon Smittsom tilstand Preoperativ tilstand Postoperativ tilstand Immobilisert Smerter Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hvem er Hendersons ”pasient”? ”Pasienten er en person som ikke har tilstrekkelig styrke, vilje eller krefter til selv å utføre aktiviteter som er nødvendige for å opprettholde helsen, bli frisk fra sykdom eller få en fredfull død. Hadde pasienten disse ressursene, ville han selv ha sørget for det” (Mekki 2007:74; Kristoffersen m.fl.2005:35). Personen mangler krefter, vilje, kunnskap, eller har nedsatte evner eller helsesvikt. Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hva trengs for å ivareta behovene? Ressurser Fysiske og psykiske krefter Evne til sjølstendige beslutninger om gjøremål Evne til ivaretakelse av livsmønster Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Henderson og sjukepleieprosessen Henderson laget skriftlig pleieplan for en og en pasient over ett og ett døgn (NSF 1997:22-26) Tatt til inntekt for logisk og trinnvis modell for problemløsning Fra 1970-tallet kalt sjukepleieprosessen Ble beskrevet av andre i ettertid Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Problemløsning i sjukepleie ut fra Hendersons sjukepleietenkning Datainnsamling Bruke 14 punktene om grunnleggende behov Klarlegge pasientens behov for sjukepleie Bedømming av sjukepleiebehov Bruke kunnskap om normalfunksjoner Bruke pasientenes ressurser Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Problemløsning forts. Formulere pasientproblem Hvordan oppsto sykepleiebehovet? Hva kommer ressurssvikten av? Planlegge og iverksette tiltak Kompensere for mangel og svikt Assistere pasienten i nødvendige gjøremål for å dekke grunnleggende behov Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Hendersons betydning i dag Helhetlig sjukepleie: Hvordan forstå pasientens livsverden i denne prosessen? Hvordan ta hensyn til individualitet? Hva er konteksten som sjukepleien foregår i? Motvekt til medisinsk teknisk tenkemåte Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Noen oppsummerende punkter Henderson ble pioner som banet vei for helhetlig individuell sjukepleie Påvirkende forhold i sjukepleiesituasjoner Menneskets grunnleggende behov om utgangspunkt for sjukepleiens oppgaver og funksjon Sjukepleiens grunnleggende gjøremål Hjelpe pasienter til sjølstendighet Pleie pasienter og sørge for fredfull død Sjukepleie rettet primært mot sjukepleier/pasientforholdet Benny Huser HSH Stord 17.09.08

Litteratur Blix og Breivik (2006) Basisbok i sykepleie, Fagbokforlaget. Henderson (1998) Sykepleiens natur. Refleksjoner etter 25 år, Universitetsforlagets sykepleieklassikere. Kirkevold (1992) Sykepleieteorier – analyse og evaluering, Ad Notam Gyldendal Kristoffersen, Nortvedt og Skaug (2005) Grunnleggende sykepleie, Gyldendal akademisk. NSF/Norsk Sykepleierforbund (1997) ICN Sykepleiens grunnprinsipper, NSF-serien 3. Mekki (red.) (2007) Sykepleieboken 1, Akribe. Benny Huser HSH Stord 17.09.08