HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4 HVA ER DRAMA? Forelesning i drama 1.semester/F1A og F1B 4.semester/F3B 10.oktober 06 Hege Hansson
Lek Drama (dramapedagogikk) Teater
….er den direkte opplevelse mennesker deler med hverandre når man later som om man er en annen og oppfører seg som en annen enn man i virkeligheten er, og forestiller seg at man befinner seg et annet sted på et annet tidspunkt….. (Jonathan Neelands 2000:8)
spill tenkte figurer og/eller I drama arbeider vi med spill og strukturering av spill, som innebærer en aktiv identifisering med tenkte figurer og/eller situasjoner. Det er en estetisk erkjennelsesform hvor følelser og intellekt er refleksjonsmidler, kropp og stemme uttrykksmidler.
FIKSJON …..å late som om…..
Fiksjon Fiksjonsområder: Som om personer Som om gjenstander Som om miljø/sted
Fiksjon forts. - Si ja til/tro på/akseptere fiksjonen - Fiksjonssignaler, -regler - Fiksjonskontrakt - Fiksjonsbrudd (utenfor og innenfor fiksjonen) - Fiksjonskompetanse
Improvisasjon Er en grunnleggende metode og arbeidsmåte i drama (og i lek, og kan være det i teater)
Grunnelementer i den dramatiske fiksjonen Fabel Figur Tid Rom
Dramatiske virkemidler Spenning Kontrast Ritualer Symboler Rytme Lyd Lys Kostymer Rekvisitter
Dramaturgiske valg Fokus Tolkning Vendepunkt Stil og fortellerform
Metoder og konvensjoner dramaforløp hot seat møte med figur intervju kostymering rolle på veggen oppbygging av rom forumspill tablåer ritualer fortelling objekt(figur)teater stasjonslek dagbøker, brev, beskjeder osv osv
Teaterbriller på leken Funksjoner Spillkompetanse
Aktørenes funksjoner i leken Dramatiker Regissør Skuespiller Publikum Scenograf
Aktørenes spillkompetanse i leken Stemmebruk og språk Kroppslig/fysisk uttrykksform Forståelse av at ”dette er lek” Kollektiv bevissthet Akseptering/forhandling Status Fantasi og spontanitet Konsentrasjon og innlevelse
Hvorfor drama? Fra inntrykk til uttrykk…….fra indre bilder og forestillinger, til et språklig, kommunisèrbart uttrykk Vi har noe vi vil gi uttrykk for, noe vi vil oppdage, undersøke, utforske og noe vi vil bearbeide Beskyttelse i fiksjonen
I vekselspillet mellom opplevelser i spillet (fiskjonen) og erfaringer og opplevelser utenfor spillet (hverdagen), er det at ny innsikt kan oppstå – ny erkjennelse
Den dramapedagogiske syklus
Æstetik! Læren om værdien av det unyttige, værdien af det som gjør os mennesker til noget andet og mer end en transithavn for vore fødemidler (Niels Kjær)
”….. Og når vi lykkes, opplever vi en forunderlig synergieffekt; 1+1 er mer enn 2! Den innsikten og forståelsen som syntesen mellom form og innhold tilfører, er større enn det enkeltdelene representerer. Vi står i et kunstfag.” (Kari M. Heggstad, 7 veier til drama)