HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Virkemidler og komposisjon
Månedsevaluering november 2011
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Historiefaget i skolen
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
WRITE AN OPERA.
Sammensatte tekster: Photo Story
Skuespillerkunst i dagens teater.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Roman- og novelleanalyse
Rolighetsmoen barnehage
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
OPERAPROSJEKTET.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
"God bagasje på livets reise."
Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse.
Valgfag på Kastellet skole
Lekelyst - Med rom for lek.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
som lingvistisk disciplin
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Drama i barnehagen Rollefigur.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Skriving i begynneropplæringa
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Sammensatte tekster PPU
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
TEATER FOR BARN.
Sammensatte tekster ALU
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
DRAMA.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4 HVA ER DRAMA? Forelesning i drama 1.semester/F1A og F1B 4.semester/F3B 10.oktober 06 Hege Hansson

Lek Drama (dramapedagogikk) Teater

….er den direkte opplevelse mennesker deler med hverandre når man later som om man er en annen og oppfører seg som en annen enn man i virkeligheten er, og forestiller seg at man befinner seg et annet sted på et annet tidspunkt….. (Jonathan Neelands 2000:8)

spill tenkte figurer og/eller I drama arbeider vi med spill og strukturering av spill, som innebærer en aktiv identifisering med tenkte figurer og/eller situasjoner. Det er en estetisk erkjennelsesform hvor følelser og intellekt er refleksjonsmidler, kropp og stemme uttrykksmidler.

FIKSJON …..å late som om…..

Fiksjon Fiksjonsområder: Som om personer Som om gjenstander Som om miljø/sted

Fiksjon forts. - Si ja til/tro på/akseptere fiksjonen - Fiksjonssignaler, -regler - Fiksjonskontrakt - Fiksjonsbrudd (utenfor og innenfor fiksjonen) - Fiksjonskompetanse

Improvisasjon Er en grunnleggende metode og arbeidsmåte i drama (og i lek, og kan være det i teater)

Grunnelementer i den dramatiske fiksjonen Fabel Figur Tid Rom

Dramatiske virkemidler Spenning Kontrast Ritualer Symboler Rytme Lyd Lys Kostymer Rekvisitter

Dramaturgiske valg Fokus Tolkning Vendepunkt Stil og fortellerform

Metoder og konvensjoner dramaforløp hot seat møte med figur intervju kostymering rolle på veggen oppbygging av rom forumspill tablåer ritualer fortelling objekt(figur)teater stasjonslek dagbøker, brev, beskjeder osv osv

Teaterbriller på leken Funksjoner Spillkompetanse

Aktørenes funksjoner i leken Dramatiker Regissør Skuespiller Publikum Scenograf

Aktørenes spillkompetanse i leken Stemmebruk og språk Kroppslig/fysisk uttrykksform Forståelse av at ”dette er lek” Kollektiv bevissthet Akseptering/forhandling Status Fantasi og spontanitet Konsentrasjon og innlevelse

Hvorfor drama? Fra inntrykk til uttrykk…….fra indre bilder og forestillinger, til et språklig, kommunisèrbart uttrykk Vi har noe vi vil gi uttrykk for, noe vi vil oppdage, undersøke, utforske og noe vi vil bearbeide Beskyttelse i fiksjonen

I vekselspillet mellom opplevelser i spillet (fiskjonen) og erfaringer og opplevelser utenfor spillet (hverdagen), er det at ny innsikt kan oppstå – ny erkjennelse

Den dramapedagogiske syklus

Æstetik! Læren om værdien av det unyttige, værdien af det som gjør os mennesker til noget andet og mer end en transithavn for vore fødemidler (Niels Kjær)

”….. Og når vi lykkes, opplever vi en forunderlig synergieffekt; 1+1 er mer enn 2! Den innsikten og forståelsen som syntesen mellom form og innhold tilfører, er større enn det enkeltdelene representerer. Vi står i et kunstfag.” (Kari M. Heggstad, 7 veier til drama)