Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
KLASSELEDELSE.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kompetente barn og unge
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ungdomstrinn i utvikling
Generelle tiltak og forebygging
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Forebyggende innsatser i skolen
Strategier og prinsipper for implementering
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Skolevandring.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Mobbing og atferdsproblemer
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Autoritet i klasserommet
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø

Hvem står bak teksten? Kirsti Tveitereid (Lillegården kompetansesenter) LP-modellen Terje Overland (MST Hedmark/Oppland) MST Erling Roland (Senter for atferdsforskning Bergen) Zero, Connect Karin Rørnes (Høgskolen i Tromsø, AFL) Zero, Olweus, De utrolige årene, lærerprogrammet

Mandatet Kunnskapsløftet – kompetanse-strategien LÆRINGSPLAKATEN Skolen og lærebedriften skal: stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse Bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge Fra intensjonsbaserte strategier til en kunnskapsbasert praksis i skolen. Det innebærer noen veivalg som kan bety at skolen velger et tiltak i form av en modell eller et program!

Kilder til kunnskap Rammeverket (lov og læreplan) Forskning (best practise) Litteratur Erkjennelsen om læreren som en nøkkelfaktor, men ”Den gode lærer kan antagelig aldri beskrives, bare oppleves” (Inge Eidsvåg) …og likevel har vi på bakgrunn av de kilder vi har hatt tilgjengelig valgt å gi et kunnskapsbasert bilde av læreren som leder !

Læreren som leder Innhold: 1)Læreren som leder og forbilde for barn og unge 2)Læreren som leder i en inkluderende skole 3)Læreren som leder- forskning og publisering

Læreren som leder og forbilde for barn og unge Hva er lærerens spesifikke kompetanse? Fag og pedagogikk og yrkesetisk forankring! (utdanning) Personlig kompetanse (danning) Kunnskapsløftet forutsetter kompetente lærere som individuelt og kollektivt kan ta i bruk det frie handlingsrommet som ligger i skolen som system. Jfr. L-97 kritikken

Barn har rettigheter (§ 9a) ”Forhandlingsbarnet” ”Barn har fått rettigheter og valgmuligheter, men også større usikkerhet og et forsterket behov for voksne som kan veilede slik at valgene blir til barnets og fellesskapets beste.”

Kunnskapsløftet et perspektivskifte ”Læreren som kunnskapsleder i en framtidsrettet og elevaktiv skole” Læreren som forsker i egen praksis ”I en lærende skole vil empiriske forskningsfunn være grunnlaget for lærernes pedagogiske refleksjon, fortolkning og veivalg.”

Idealet om en autoritativ lærer Leder og forbilde ”Det fristilte barnet blir ikke mindre fri ved å møte læreren som tar et tydelig lederansvar og et ansvar for at både individ og fellesskap blir ivaretatt.”

Læreren som leder i en inkluderende skole Utfordringene (Evaluering og forskning) Det faglige trykket for lavt Problematferd og utydelige lederrolle Spesialundervisning intensjon og realitet Forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning Samarbeidet mellom skolen og hjemmet Forbedringspotensiale i det som er skolens kjernevirksomhet; ”…elevenes faglige læring og sosiale og personlige utvikling.” utdanning og danning

Fellesskap og individualisering Hvordan forstå prinsippet tilpasset opplæring ”Tilpasset opplæring er at hver enkelt elev møter et læringsmiljø som passer best mulig til elevens behov, forutsetninger og interesser, når dette samsvarer med skolens overordnede verdier for læring og psykososial utvikling.”

Den autoritative lærer Noen nøkkelbegreper: Sosial innflytelse og måloppnåelse Kontroll og varme Tillit Tydelig og trygg

Kunnskapsbasert klasseledelse ”Å ta valg og beslutninger på grunnlag av mest mulig sikker viten.” Kunnskapskilder: 1. Forskningsbasert kunnskap 2. Erfaringsbasert kunnskap 3. Brukerkunnskap 4. Rammeverk

Situasjonsbestemt klasseledelse Nøkkelbegreper: Delegerende Instruerende Overtalende Deltakende

Klasseledelse, klassemiljø, psykososial utvikling Om å lede indirekte gjennom å påvirke det sosiale mønsteret i klassen. (Jfr. forebygging av mobbing) Eleven opplever størst grad av frihet i en klasse der læreren som leder; ”…har viljen og evnen til å sette en god standard for atferd og læring, kapasitet til å gi støtte og omsorg, og mot og ferdigheter til å gripe inn når det er negative avvik fra den standarden som læreren har definert.”

Samarbeid som lederoppgave Nøkkelbegreper: Kollegialt samarbeid Foreldre Samarbeid, skoleledelse og skolekultur

Læreren som leder – forskning og publisering Kunnskapsoppsummering: ”læreren som leder” og ”klasseromsledelse” BIBSYS, NORART, SAMBOK, FRIDA Avgrensning: Norskspråklig fagstoff

Ledelse i klasserommet – forskning på norsk skole Et eksempel: Klette, Kirsti (1998): Klasseromsforskning – på norsk. Oslo, Ad Notam Gyldendal Denne boken sammenfatter og gir en oversikt over forskningstradisjonen rundt temaet klasseromsforskning i Norge. Artikkelsamling med flere forfattere.

Læreren som leder i klasserommet – forskningsbasert faglitteratur Et eksempel: Hargreaves, Andy (2004): Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet. Utdanning i en utrygg tid. Oslo, Abstrakt forlag ”Lærers oppgave i dag handler om hvordan lære unge mennesker å arbeide og lykkes i dagens samfunn preget av økende uforutsigbarhet og utrygghet. Dette budskapet formidler forfatteren utfordrende og kritisk.”

Lærerens personlighet – et utvalg forskningsbasert faglitteratur Tinnestad, Torunn og Sandra Val flaatten (2006): Læring, kommunikasjon og samspill i lærergrupper. En casestudie. Porsgrunn, Lillegården kompetansesenter (Statped. Skriftserie nr. 37) ”Denne rapporten bygger på en casestudie av 3 lærergrupper der kollegaveiledning etter en bestemt modell (LP-modellen) er benyttet. Hvordan analyserer lærere seg fram til en felles forståelse og løsninger på utfordringene i skolen.”

Læreren som leder av et Kunnskapsløft ”Vår hensikt med denne teksten er å gi skoleledere og lærere et faglig argument og et kunnskapsmessig grunnlag for vurdering når de selv skal velge modeller og tiltak som kan bedre læringsmiljøet i egen skole.”