Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og 44. 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Lederutvikling og skreddersøm
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
«Lese og løse oppgaver»
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Øving 2 – Markedsplanen I
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Ulike perspektiv på læring
Ulike perspektiv på læring
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og 44. 2011

Mål for ukene: Studentene skal selvstendig og i fellesskap: ha kunnskap om og kunne anvende ulike former for vurdering for og av læring ha kunnskap om ulike vurderingsformer, samt reflektere over utfordringer og dilemmaer med å anvende vurderingsformene i praksis (Fra PEDU600 000 Pedagogikk i lærerutdanning for ungdomsstrinnet) 16.04.2017 Camilla Wiig

Temaer for perioden med Vurdering Fokus Litteratur Sentrale begreper innen vurdering Formativ, summativ Wittek, St. meld. 16, Vurderingsforskriften Vurdering for/av læring Modell i kap 6 T. Slemmen, R. Engh Mappevurdering Ungdomsskolen Dysthe, M. Øhra Kriterier for vurdering Wittek Digitale mapper Forskning på feltet. Engelstad, Smith, M. Øhra, B. Bratholm, ITU 16.04.2017 Camilla Wiig

Mappeoppgave; Vurdering for læring Omfang: 6- 8 sider eks. litteraturliste Innlevering: fredag 4.Nov/mandag 7. nov. Student veileder student: Deltagerne i praksisgruppene veileder hverandre 24.10 Avtale ansvar, fordele oppgaver, idemyldring på faglig innhold og struktur 25.10 Veiledning på disposisjon og valg av faglig innhold 31.10 Veiledning på første utkast av medstudenter 2.11. Veiledning på andre utkast 4.11 Innlevering innen midnatt eller 7.11 kl. 06.59 16.04.2017 Camilla Wiig

Respons fra medstudenter Når: mandag 31. oktober 1200-1600 Hvor: Den første på hver gruppe finner rom/møtested Hvordan: Send siste utkast av deres egen oppgave til hverandre etter avtale. Velg om dere vil bruke tid til å lese på forhånd eller om dere vil begynne med å lese når dere møtes. Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Responsregler (basert på Bjørke 2006, s. 100): Forfatteren sier litt om: Hvordan det var å legge frem dette stoffet Hva du synes du har fått til og hva du synes er vanskelig Hva du ønsker tilbakemelding på Tilbakemelding: Gi tilbakemelding ut ifra det forfatteren har bedt om Trekk frem det du synes er bra, begrunn hvorfor du synes det er bra (se punkt d) Bruk jeg form (f. eks. det jeg registrerer er…., det jeg oppfatter er…), eller spørsmålsform (hva mener du når du skriver at…., kan du utdype…?) Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Responsregler (forts) Tilbakemeldingen kan dreie seg om: Er fokus i oppgaven klart presentert? Går det klart frem hvilke begreper som er sentrale og er de presist definert Blir de sentrale begrepene brukt på en analytisk måte? Hvordan er innledning og avslutning? Henger de ulike delene i oppgaven sammen? Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Responsregler (forts) Når det blir gitt tilbakemelding forholder forfatteren seg taus, noter de innspillene du får …………………………………………………….. Når alle forfatterne har lagt frem og fått respons, diskuter: Hvordan var det å ta imot tilbakemelding? Hva kan eller vil du bruke av de innspillene du fikk? Hvordan vil du jobbe videre med mappeoppgaven? Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Beskrivelse av metode for student veileder student, fase 1; kontakt, kontrakt, kontekst Camilla Wiig, HIVE

Kontakt, kontekst, kontrakt Kontakt: Å forstå hverandres kommunikasjon er en forutsetning i en pedagogisk prosess som veiledning utgjør. Det er veileders ansvar og prøve å sette seg inn i den praksis og tankegang veisøker har. Å stille seg inn på veilederkandidatens kanal. Enhver sann hjelper begynner med ydmykelse (S.Kierkegaard )

Kontrakt Sett av tid til å utforme en kontrakt I kontrakten framgår: hvilke personer veiledningsforholdet gjelder, hvem skal være informert, kopi av kontrakten? Hvor ofte skal de møtes, hvor lang tid hver gang, hvor skal vi treffes? Hvor lenge skal veiledingsforholdet gjelde ? Når sendes veiledningsgrunnlag til veileder, hvordan utforme dette ? Hvordan skal veiledningen foregå – perspektiver i veiledningen? Kjøreregler- kommunikasjonskontekst Hvordan avslutte ? Evaluering av hver veiledningsøkt Mathisen,Høigaard (2004:56)

Kontekst - kontrakt Kontekst: Alt som inngår i sammenhengen veiledningen inngår Organisatoriske rammer; rom, tid, gruppen veiledningen blir gitt i. Strukturelle rammer; veiledningens plass i institusjonen, ledelse, rammer og mål, forankring