Mine to poengerMine to poenger  1. Situasjonsbeskrivelse: Formålsrasjonalitetens og instrumentalismens hegemoni  Viktigheten av musikk og annen kunst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Mentale rom en liten innføring i teorien
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fagutvalg / programråd
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Religioner og livssyn i dag
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Etiske modeller - hva er det?
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Digital kompetanse i Mat og helse
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
KRL Av Karina Schjølberg
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Goffman, Garfinkel og Giddens
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Estetisk læreprosesser
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Berit Bratholm: Forelesning
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Bourdieus kapitalbegrep
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Mine to poengerMine to poenger  1. Situasjonsbeskrivelse: Formålsrasjonalitetens og instrumentalismens hegemoni  Viktigheten av musikk og annen kunst begrunnes eller legitimeres svært ofte i retning av hva dette er godt for – i nytten eller relevansen – i utdanning og samfunn.  2. Kritikk av dette hegemoniet – og et alternativ  Finnes det noe som kan kalles ”egenverdi” knyttet til kunst og kunsterfaring? Overhode?

Situasjonsbeskrivelse (Mitt poeng nr. 1)  Mange synes det er smart å argumentere for en øket satsing på kunst og kultur i skole og samfunnsliv ved å legge vekt på hva dette er godt for.  Man hevder for eksempel at musikkundervisning gjør oss smartere i matematikk, generelt mer kreative, sosiale og empatiske.

I utdanningspolitikk – og i kulturpolitikk  Dette gjelder ikke bare i utdanningspolitikk, men også i kulturpolitikk.  Tre norske eksempler:  Det nye operabygget i Oslo  Kulturhus i vårt langstrakte land  Bedre helse – lavere sykefravær

Hva er kunst godt for ?Hva er kunst godt for ?  Det vises ofte til forskning for slik argumentasjon omkring hva musikk og annen kunst er godt for.  Men – bør vi tro på den forskningen som sies å ligge bak slik argumentasjon?  Om tvilsom forskning – og enda mer om tvilsom tolkning av denne forskningen.  Blir vi smartere i matematikk? Blir vi mer tolerante? Flytter vi til tynt befolkede distrikter?

Hvorfor ”trenger” vi dette?Hvorfor ”trenger” vi dette?  Uansett: Det virker som om vi har lyst til å tro på dette. Hvorfor?  Et desperat behov for legitimering av vårt arbeid med musikk og annen kunst – som lærere og –pedagoger – fra grunnskole og musikk-/kultur skole til gymnas og høyere utdanning.  Men – er dette en smart måte å legitimere viktigheten av musikk og kunst – for eksempel i skolen?  Om forskningen er dårlig, er det definitivt ikke smart.  Og selv om forskningen skulle ha rett; hvor smart er det egentlig å argumentere for eksempel for musikk i skolen ved å hevde at musikk først og fremst er et middel, en metode, for bedre læring i andre fag?  Vi trenger å utvikle en alternativ måte å legitimere oss på!

Hvorfor er det slik?Hvorfor er det slik?  Men – før vi ser nærmere på alternativ form for legitimering knyttet til termen ”egenverdi”: Hvorfor dette behovet for legitimering?  Vi lever i en kultur dominert av nytte- og relevanstenkning.  Vi vurderer tilsynelatende alt vi gjør som et middel til noe annet enn seg selv…

Nytte- og relevanstenkningNytte- og relevanstenkning  Hvordan har vår kultur kommet til å bli dominert av denne nyttetenkningen?  Max Weber: Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd  Om den tekniske rasjonalitetens hegemoni.  Om avfortryllingen av verden.  Om gjenfortryllingen av verden.  Om rituell rasjonalitet.  Uansett: Det meste domineres av formålsrasjonalitet og instrumentalisme.

Kritikk av ”situasjonen” – og et alternativ. (Mitt poeng nr. 2)  Mitt prosjekt:  Om musikk-/kunsterfaringens egenverdi.  Om tanken om nytten av det unyttige – som frigjøringsprosjekt.  Hvorfor er dette viktig? Om det er slik at formålsrasjonalitetens og instrumentalismens dominans kan ses som en anti-humanistisk tendens, gir svaret seg selv…

Mine ”filosofiske hjelpere”Mine ”filosofiske hjelpere”  Hannah Arendt  Martin Heidegger  Dannelsestenkere (Humboldt, Gadamer, Nietzsche, Liessmann)  Immanuel Kant  Pierre Bourdieu

Hannah ArendtHannah Arendt  Hannah Arendt: The Human Condition.  Om menneskelivets tre aktivitetsformer: arbeid, produksjon og handling.  Handlinger – er sosiale aktiviteter med egenverdi.  Vi liker å handle, ikke bare å arbeide og produsere.  Dette handler om menneskets frihet – i møte med gleden over «de formålsløse aktiviteter».  (Martin Heidegger: Kunstverkets opprinnelse  Om forskjellen på ting, bruksting og kunstverk  Om værensglemsel – og det som kan stanse oss i vår værensglemsel)

Dannelse (Bildning)Dannelse (Bildning)  Dannelsestenkning (bildningtenkning) som kritikk av instrumentalismen.  (Kulturarv)  (Reisemetaforen)  Instrumentalismekritikk  Wilhelm von Humboldt og Humboldtuniversitetet i Berlin  Friedrich Nietzsche: Om våre tyske dannelsesinstitusjoners fremtid  Konrad Paul Liessmann: Theorie der Unbildung  Men samtidig – Martha Nussbaum, og Bernt Gustavsson…

Kant – og BourdieuKant – og Bourdieu  Immanuel Kant: Kritikk av dømmekraften  Om kunstens og kunstnerens frihet (autonomi)  Pierre Bourdieu: Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften  Om smak og behag – og sosiale klasser  Om habitus – og om kulturell kapital  Om å gjennomskue det sosiale spillet omkring smaken  Og allikevel: Om forestillingen om kunstens frihet som forutsetning for tanken om kunst som kritikk  Hva så med tanken om kunstens frihet i møte med profesjonsteoriens fokus på relevans og samfunnsnytte?

Kritikk Kan kunst ”bare” får være godt ?  Kunst som kritikk… Kritikk av hva?  Alle former for ”tatt-for-gitt-heter”.  Hva er våre ”tatt-for-gitt-heter” i dag?  Den snevre nytte- og relevanstenkningen.  Tanken om musikk- og kunsterfaringens egenverdi er i seg selv en kritikk av denne. Og dermed en kritikk av den anti-humanistiske tendensen som preger den snevre nyttetenkningen…  Kunst er nyttig for det som er hinsides nytte… Det er ved ”å være unyttig” at kunsten og kunsterfaringen tjener samfunnet best…

Mer å lese?Mer å lese?  Øivind Varkøy (red.) (2012): Om nytte og unytte. Abstrakt forlag.  Sigrid Røyseng & Øivind Varkøy (2013): The Good Music. A Dialogue on Technical and Ritual Rationality. In: ACT. Action, Criticism and Theory in Music Education. Nr.1/13.  Øivind Varkøy (2013): Den musikaliska erfarenhetens egenvärde. I: Øivind Varkøy & Johan Söderman (red.): Musik för alla. Studentlitteratur.  Øivind Varkøy (2015): The Intrinsic Value of Music. A Rethinking: Why and How? In: Frederik Pio & Øivind Varkøy (eds.): Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations. Springer.  Øivind Varkøy (in print): The Idea of Art as Critique. In: Ylva Hofvander Trulsson, Johan Söderman & Pam Burnard (eds.): Pierre Bourdieu and Music Education. Ashgate (høsten 2015).