Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Geir Karlsen og Thomas Dahl Med Kjetil Steinsholt som kommentator
2
Evidenseopptimismen Robert Slavin: Educational research are in the same position as medical research was 100 years ago – the ultimate possibilities lies in the evidence-based orientation (Key-note lecture at ECER 2007, Gent)
3
Tallenes klare tale Et ønske og behov for entydighet og klarhet. Hva er det som virker?
4
Evidenseorientert forskning som løsningen
All forskning bør være evidenseorientert – i det minste i en bredere forstand, eller? Problemet med en snever forståelse, med utgangspunkt i medissin Hovedproblemet er imidlertid spranget fra å hevde at evidenseorientert forskning kan støtte en solid grunn for evidenseobasert praksis
5
Hva er forskjellen mellom medisin og utdanning?
Å være en elev er ikke synonymt med å ha en sykdom Å undervise representerer heller ingen helende kur Utdanning og læring er kanske bedre kjennetegnet av elevenes aktive deltakelse i meningsskaping (Steinsholt Every descision has to be insane 2008)
6
Hva, hvorfor, hvem og hvordan
Lærere bør oppmuntres til å forholde seg til den situasjon som foreligger i klasserommet Faren med forestilligen om evidensebasert praksis er at det gis løfter som det er tvilsomt vil bli holdtg, samtidig som at lærerens oppmerksomhet dras vekk fra den reelle situasjonen På den andre side kan evidenseorientert forskning og forskning generelt gi redskap for motstand og samtidig kunne bidra til utvikling.
7
Nyttig og unyttig forskning
Forskning må i vid forstand også være nyttig, men ikke alltid i en snever tidshorisont Forskning må gi motstand, reise kritikk og tvil om ”vedtatte sannheter” Større presisjon og kvalitet er viktig dersom utdannningsforskning skal bli utelukkende unyttig
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.