Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen 280411 Per G. Johnsen Allmennlege Director.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Om tvang... Sett fra fastlegens ståsted
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Elektronisk samhandling
Nasjonale kvalitetsregistre
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Elektronisk pasientjournal
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Barn som pårørende.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Samhandling rundt innsøking til behandling
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
Hva kan Helse Nord gjøre bedre? Onsdagsmøte UNN Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.

Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Journalføring.
Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Helseopplysninger i MTU, - rammer og sikring
Enkel brukerveiledning
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Hva er elektronisk samhandling?
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director i Deloitte AS

© 2011 Deloitte AS Utfordringer i allmennlege-hverdagen 2  Redusere risikoen for alvorlige feil i diagnostikk og behandling, og øke muligheten for læring og forbedring  Dokumentasjon og kommunikasjon  God utnyttelse av ressurser: helsevesenets – og pasientens Gode IKT-løsninger vil kunne hjelpe meg med alt dette..

© 2011 Deloitte AS Dokumentasjon og kommunikasjon Allmennlegens journalhverdag.. 3 Strukturert journal med mulighet for talegjenkjenning PLO-meldinger: gjør det mulig å synkronisere medikasjonslisten mellom primærlege og hjemmesykepleien. Elektronisk kommunikasjon med samarbeidende privatpraktiserende spesialister Epikrise fra sykehus

© 2011 Deloitte AS 4 Dokumentasjon og kommunikasjon.. om direkte lesetilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter Behovet for tilgang på tvers av virksomhetsgrenser (for eksempel mellom to helseforetak eller mellom et helseforetak og en kommunal virksomhet) må vurderes opp mot andre muligheter for kommunikasjon mellom virksomhetene, for eksempel meldingsutveksling. Elektronisk meldingsutveksling vil fortsatt være en viktig samhandlingsform, og i mange tilfeller den mest hensiktsmessige. Dette gjelder også ved kommunikasjon internt i virksomheten... HOD har i høringsnotatet til Forslag til forskrift om informasjonssikkerhet, tilgangsstyring og tilgang til helseopplysninger i behandlingsrettede helseregistre, 10. mai 2010, i merknadene til §22, Avtale om direkte lesetilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter, annet ledd, blant annet gitt til kjenne denne vurderingen:

© 2011 Deloitte AS 5 HOD har i høringsnotatet til Forslag til forskrift om informasjonssikkerhet, tilgangsstyring og tilgang til helseopplysninger i behandlingsrettede helseregistre, 10. mai 2010, foreslått følgende ordlyd i §22 _ Avtale om direkte lesetilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter : Dokumentasjon og kommunikasjon.. om strukturerte helseopplysninger Helsepersonell som ikke står under den databehandlingsansvarliges eller databehandlers instruksjonsmyndighet kan, dersom det på forhånd er inngått en avtale om det, gis direkte lesetilgang til helseopplysninger i behandlingsrettet register virksomheten er ansvarlig for. Avtale om lesetilgang kan bare inngås for tilfeller der formålet med tilgangen er ytelse av helsehjelp til pasient, og kan bare omfatte strukturerte helseopplysninger som er relevante og nødvendige for å nå formålet med behandlingen av dem. Det kan bare gis tilgang til opplysninger som det på forhånd er vurdert kan deles med annet helsepersonell som skal yte eller yter helsehjelp til pasienten. Det skal fremgå av avtalen hvilke formål (type helsehjelp) avtalen gjelder og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for avtalen, herunder også hvilke tekniske løsninger som skal benyttes ved slik tilgang. Avtale som nevnt i første og andre ledd, inngås mellom den virksomhet som har databehandlingsansvaret for behandlingen av opplysningene og den virksomhet som gis lesetilgang til opplysningene.

© 2011 Deloitte AS God ressursutnyttelse

© 2011 Deloitte AS Fritt sykehusvalg.. 7 E dei flinke dar? Utnytte ledig kapasitet Redusere ventetid for pasienten Redusere kostnader knyttet til ventetid (redusert arbeidskapasitet) Et sykehus nær deg.. Et sykehus nær familien din, som det er lenge siden du har besøkt?

© 2011 Deloitte AS 8

Redusere risikoen for alvorlige feil i diagnostikk og behandling Spørsmålet er ikke om det skjer, men når det skjer.. 9 Begrensning i kunnskap og ferdigheter Begrensning i kognitiv kapasitet Glem det du tror for du veit det e’kke sant det bare virker slik en gang i blant Øystein Sunde

© 2011 Deloitte AS Redusere risikoen for alvorlige feil i diagnostikk og behandling ”Autopilot-tenkning”.. 10 og tidligere kunne detektere ”Borkmans punkt” (Håkan Nesser) Computermedisin? Nei, sjekklister og beslutningsstøtte for å redusere risiko for feilslutninger

© 2011 Deloitte AS den kanoniske vei Beslutningstre

© 2011 Deloitte AS 12 ”Borkmans punkt”..

© 2011 Deloitte AS Historien gjentar seg.. 13 I sykehuset:

© 2011 Deloitte AS Historien gjentar seg.. Liggetid – døgnopphold – ØH (2006, 2007, 2008) Pasientgruppene dekker 98% av total liggetid i sykehuset

© 2011 Deloitte AS Innkomstdiagnose: vondt i brystet 15

© 2011 Deloitte AS Spørsmål til slutt 16 Kan vi visualisere beslutningsalgoritmer, som er transparente og sikrer standardisering av diagnostiske og behandlingsmessige forløp, og gir mulighet til systematisering, læring og forbedring? Det vil sannsynligvis kreve vilje og evne til nytenkning og samarbeid Det er en avgrunn mellom det vanskelige og det umulige Arne Næss

© 2011 Deloitte AS Ord til slutt.. 17 "Innovation distinguishes between a leader and a follower” -Steve Jobs