Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten"— Utskrift av presentasjonen:

1 Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten

2 Innhold I Generelt om fengselshelsetjenesten
II Samhandling mellom helsetjenesten i fengsel og ute i kommunen vanskelig III: Kommunehelsetjenesten: Husk fengselshelsetjenesten!

3 I. Generelt om fengselshelsetjenesten

4 Fengselshelsetjenesten
- en kommunal tjeneste Leger Fastleger med kommunale oppgaver Sykepleiere Fulltidsansatte Mange med spesialisering i psykiatri Spesialisthelsetjenesten: SMP, DPS Psykologer Større fengsel andre fagpersoner Fysioterapeut ol

5 Bakgrunnskunnskap 60 % av nye innsatte har rusmiddelproblematikk
4 av 10 innsatte i behov av avrusning ved innsetting Fengsling medfører ofte en ikke planlagt (og ikke ønsket) avrusing. Hvor skjer avrusingen? Hjemmet Somatisk sykehusavdeling Fengslet’ Spesialisert avrusingsavdeling

6 Fordeler i fengsel Kaotiske liv blir strukturert
Forholder seg til en helsetjeneste Større eller mindre avhold fra rusmidler. Mulighet for observasjon og tett kontakt med tjenesteapparatet Muligheter for ulike programmet for utdanning og arbeid. Helhetlige og sammenhengende tjenester: Små forhold. Ikke mulighet for å shoppe leger, unndra seg informasjonsflyt mellom helsepersonell ol

7 II: Samhandling mellom helsetjenesten i fengsel og ute i kommunen vanskelig

8 Løslatelse: vanskelig med informasjonsflyt til kommunehelsetjenesten
Taushetsplikten (Innsatte / pasient ønsker ikke dette) Taushetsplikten HPL §25: «Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.» Uoversiktlig: Fengslene får innsatte fra alle kommunene i landet Innsatte bytter helsehjelpere (leger mm) i kommunene Innsatte flytter fra kommune til kommune

9 Viktige opplysninger til kommunehelsetjenesten: eksempel
Oppdatert medisinliste etter nedtrapping særlig LAR dosering: Erfart overdose ved gitt forskrevet dose pga tidligere videresalg Truende pasienter Hvordan kan kommunen forberede seg på å motta en som truer og bruker pressmiddel?

10 Taushetsplikten - helsepers
«Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.»

11 Begrensninger i taushetsplikten, HPL § 23.
at opplysninger gis den som fra før er kjent med opplysningene, at opplysninger gis når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold, at opplysninger gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at individualiserende kjennetegn er utelatt, at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre, at opplysninger gis videre når helsepersonell gjennom sin yrkesutøvelse har grunn til å tro at dyr blir utsatt for slik mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell at det anses rettmessig å gi opplysningene videre til Mattilsynet eller politiet eller at opplysningene gis videre etter regler fastsatt i lov eller i medhold av lov når det er uttrykkelig fastsatt eller klart forutsatt at taushetsplikt ikke skal gjelde. - Konkret planlagt å gjennomføre eget eller andres drap -Psykiatrisk pasient er i besittelse av våpen - Pasient er i ferd med å kjøre i ruspåvirket tilstand - helsepersonell selv har behov for den beskyttelse - i kraft av å yte helsehjelp til annet helsepersonell blir kjent med forhold hos helsepersonellet som representerer en fare for pasienters sikkerhet

12 Opplysninger til samarbeidende personell HPL § 25
«Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.» Relevant merknad: pasienter Informert, så langt det lar seg gjøre Antatt samtykke, eksplisitt samtykke ikke nødvendig rett til å reservere seg mot at opplysninger gis, selv om opplysningene kan være nødvendig for å yte helsehjelp (PBL§ 5-3 første punktum.) Det kan likevel tenkes tilfeller der helsepersonell, ut fra kravet til forsvarlig helsehjelp, kan utlevere opplysninger til samarbeidende personell selv om pasienten motsetter seg slik utlevering. Det vises til kommentarene til § 45 om dette.

13 Utlevering av og tilgang til journal og journalopplysninger, HPL § 45
Helsepersonell som yter helsehjelp til pasient skal gis nødvendige og relevante helseopplysninger, med mindre pasienten motsetter seg det. Relevant merknad: Det kan også tenkes tilfeller hvor opplysninger bør utleveres eller det bør gis tilgang selv om pasienten motsetter seg dette. Det vil fortrinnsvis være aktuelt der det er fare for liv og alvorlig helseskade. Eksempel: tvangsinnleggelser av psykiatriske pasienter, Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 5-3 tredje ledd og helsepersonelloven § 23 nr. 4, at helseopplysninger kan utleveres tross pasientens motstand dersom tungtveiende grunner taler for dette.

14 Alle unntak fra taushetsplikten
Individuell vurdering: for – mot Dokumenteres grunnlaget avgjørelsen

15 Pasienten motsetter seg informasjonsflyt: juridiske vurderinger:
Oppdatert medisinliste etter f.eks. nedtrapping : Den som har ansvaret for helsehjelpen kan beslutte at tungtveiende grunner taler for utlevering av oppdatert medisinliste etter nedtrapping, til tross for at pasienten nekter dette. Årsaken er at mangel på denne orienteringen vil påføre alvorlig skade til pasienten, som feilmedisinering av vanedannende legemidler (§ 45 første ledd). Videresalg av tidligere mottatt LAR medisin i kommunen, Den som har ansvaret for helsehjelpen kan beslutte at tungtveiende grunner taler for utlevering av denne opplysningen til tross for at pasienten nekter dette. Årsaken er at mangel på denne orienteringen vil kunne påføre alvorlig overdose dersom pasienten bli f.eks. innlagt på sykehus og få medisiner som forskrevet (§ 45 første ledd) , og at det er tungtveiende samfunnsinteresser for at lekkasje til det illegale markedet ikke skal forekomme (§23 nr 4). Truende pasienter Den som har ansvaret for helsehjelpen kan beslutte at tungtveiende grunner taler for utlevering av denne opplysningen til tross for at pasienten nekter dette. Årsaken er at mangel på denne orienteringen kan føre til at kommunehelsetjenesten ikke vil kunne legge til rette for at helsepersonell ikke skal bli presset til å gi annen helsehjelp enn fag forsvarlig (§ 45 første ledd), og at det er tungtveiende privat interesser som sikkerhet til helsepersonell i kommunehelsetjenesten (§23 nr 4 og § 25 ).

16 Uoversiktlig situasjon

17 III Husk fengselshelsetjenesten
Etter innsatt: Spør om kontakt med fengselshelsetjenesten Spør etter å få innhente helseopplysninger Vurder evnt om det foreligger unntak fra samtykke, OBS: ikke alle fengsel som er bevisst dette Sjekk kjernejournalen for endringer.


Laste ned ppt "Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google