Veiledningspedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Lederutvikling og skreddersøm
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Noen viktige perspektiver
Etiske modeller - hva er det?
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Dialogen som pedagogisk verktøy
Kompetente barn og unge
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Avdeling for sosionomutdanning
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
12 Reflekterende lesing.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Mål og læring hos elever
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
«Utviklende læring i matematikk»
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Veiledningspedagogikk ”På egne vilkår” Veiledningspedagogikk 16. april 2017 www.garmannslund.no

”På egne vilkår” Refleksjon over praksisteori Læreplanmål og læringsmål: Kunne analysere og begrunne egen og andres praksis teori/praksisutøvelse (LP). Læringsmål: Vite hva praksisteori er. Vite hva som former vår praksisteori. Reflektere over egen praksisteori. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Oppgave Individuelt: (5 min) Med god veiledning tenker jeg på. I par: (7-8 min) Vi mener at god veiledning kjennetegnes av: (4-5 punkt) 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Hva er praksisteori? En persons private, sammenvevde, men stadige foranderlige system av kunnskap, erfaring og verdier som til enhver tid har betydning for personens undervisningspraksis 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Tre hovedkomponenter: Personlige erfaringer Kunnskap (teori) Verdier. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Personlige erfaringer: All den erfaring en har fra undervisning, enten som lærer, instruktør eller elev/student. Personlige konklusjoner ut fra dette om hva som fungerer eller ikke. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Overførte kunnskaper – teori. Dette er kunnskap i vid forstand, dvs. alt fra det andre forteller om sine erfaringer til teoretiske modeller og begreper. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Verdier Det vi holder for sant og rett eller bra og dårlig i forhold til undervisning. Generelle etiske verdier. Filosofiske spørsmål. Politiske standpunkt. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Praksisteori er et komplekst fenomen. Komponentene påvirker hverandre gjensidig. Ikke mulig å isolere en bestanddel i en persons praksisteori. De ulike elementene vil ha ulik vekt fra person til person og i ulike situasjoner. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Kollektivt fenomen 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori P3 etisk rettferdiggjøring P2 teori og praksisbasert begrunnelser P1 handling 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori vet Tror jeg vet Vet ikke/kan ikke vite 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Strategi? – fundamentet for læreres/veilederes/instruktørers/lederes handlinger. Fundament for våre handlinger i yrkessammenheng. 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Praksisteori som strategi: 3 kunnskapselementer er vesentlig. Deklarativ kunnskap (hva) Prosedural kunnskap (hvordan) Kondisjonal kunnskap (når og hvorfor) 16. april 2017 www.garmannslund.no

Praksisteori Anvendt på veiledning utviklingsprosjekt om læringsstrategier (LS): 3 kunnskapselementer er vesentlig. Deklarativ kunnskap (hva) Hva kan de om LS? Prosedural kunnskap (hvordan) Behersker de LS og opplæring av LS? Kondisjonal kunnskap (når og hvorfor) Vet de noe om Når og Hvorfor LS? 16. april 2017 www.garmannslund.no

”På egne vilkår” Oppgave: Gå tilbake til det dere som gruppe tenkte med god veiledning. Bruk en av modellene som er presenteret for å vurdere praksisteorien bak gruppens tenkning. (20-30 min) 16. april 2017 www.garmannslund.no