Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
System for kompetansekrav NRHS – møte
Fellesfag Yrkesretting Relevans
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Normer, verdier og holdninger
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Omstilling uten nedbemanning
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Personlighetsbegrepet i veiledning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Veiledning av studenter
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utforskeren.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Ulike typer studier Å studere samfunnsfag  Hvorfor samfunnsfag?  De ulike samfunnsfagene prøver å finne svar på spørsmål om hvordan samfunnet henger.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Karriereveiledning i grupper
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,
Musikkstudier Rådgiversamling – Åpen dag Master i utøvende rytmisk – med spesialiseringer Vi omorganiserer masterløpet vårt. Vil bli en paraplymodell.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Kandidatundersøkelsen UiO 2014 Resultater for masterprogrammene ved MN Yvonne Halle.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Noen erfaringer fra NTNU ?
Sosialkonstruktivisme
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Studiespesialisering
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015

Disiplinbaserte utdanninger Studieprogram som ikke gir en yrkestittel, men som har en definert spesialisering innen en (tradisjonell) fagdisiplin Eks) STATSVITENSKAP MATEMATIKK SPRÅK (engelsk, spansk, tysk…) HISTORIE Utdanninger som ikke nødvendigvis er innrettet mot ett bestemt yrke, men som «plasserer» kandidaten ut fra akademisk tyngde (spesialisering). Det betyr ikke at de ikke får jobb! (Jfr. kandidatundersøkelser) Kanskje spiller andre faktorer en større rolle? Krever ofte mer proaktiv holdning hos kandidatene Store individuelle forskjeller - forventningsavklaring

Typiske karrierespørsmål SPØRSMÅL: «Hva blir jeg hvis jeg velger…» eller «Jeg har snart en bachelor i sosiologi – hva kan jeg egentlig bli da?» Noe av det vi svarer med: Hva har du til nå tenkt at du vil drive med? Det finnes ikke bare én vei (utdanning) til målet – og en vei (utdanning) kan ha flere mulige mål i sikte Ikke alle utdanninger skal være yrkesrettede – hvordan må du være anlagt for å trives med slike studier? Bevisstgjøre ønsker – presisere interesser, egenskaper, hva en er god til Endre «hva blir jeg hvis…» til 1) Hva slags felt kan jeg tenke meg? 2) Hva slags oppgaver? 3) Hvilke utdanninger gir meg en solid basis for å komme dit?

Får jeg jobb med…? Et svar som avhenger av flere forhold enn utdanningen i seg selv! Interesse og engasjement Selvstendighet og selvledelse Aspekter som blir viktigere i flere og flere roller: kommunikasjonsferdigheter, fleksibilitet, sosial kompetanse (samarbeidsevner) Evne til å omsette fra teori til praksis m.m. …EMPLOYABILITY Geografisk radius + et arbeidsmarked i endring

Hva bør de vite og tenke på – i større grad enn profesjonsutdannede? De må tolke stillinger og utlysninger – og selv tenke/mene: kan denne jobben utføres av en som meg? Hva tilfører jeg med min fagkompetanse? Forholdene rundt utdanningen min spiller en vesentlig rolle. Kan forme «yrkesimaget». Interesser, engasjement/frivillighet, verv, formidling, ansvarsroller. De må ofte argumentere hardere – arbeidsgivere velger ofte konservativt/trygt Hva slags personlige egenskaper er nyttige å ha i møte med en slik jobbsøkervirkelighet?

Hva studiene kan gi - Fagidentitet (spisskompetanse) = «briller» - Evne til å tenke utenfor boksen – se flere perspektiver - Trener deg i å tilegne deg ny kunnskap og nye ferdigheter = godt utgangspunkt for et arbeidsliv i endring - Evne til å argumentere! - Trening i vitenskapelig tenkning og metode = evne til å vurdere holdbarhet i fakta, undersøkelser, statistikk etc. - Grunnlag for å tenke nytt og mene – innenfor ens fagfelt, om samfunnet, om løsninger - Oppdagelse av nye arbeidsområder, nye behov - Høy skriftlig kompetanse - Utenomfaglige aktiviteter – som kan ha mye å si for jobb! Utenomfaglige aktiviteter

Potensielle svar Konsulent, rådgiver, koordinator, prosjektleder, prosjektmedarbeider, webredaktør, kommunikasjonsansvarlig, HR-rådgiver, teknolog, organisasjonskonsulent, samfunnsplanlegger, leder, konseptutvikler, frilanser, selvstendig næringsdrivende… Der du selv ser behovet for din kompetanse og din forståelse! MEN: sjelden slik at utdanningen alene gir disse stillingene!

Hva styrer de som velger disiplinbaserte studier? Masteravhandling, realfagsdidaktikk ( «Mine funn viser at de fagdisiplinbaserte realfagsstudentene først og fremst velger studier ut ifra hva de er interessert i, og har gode evner og talent i. De nevner lite om yrkesmuligheter. Deres yrkesønsker består av få konkrete yrkesbetegnelser. Svært mange ønsker å undervise eller forske i fremtiden. Samtidig er det mulig å se et gjenspeil av studiestedenes yrkesforslag i studentenes ideer. Både yrkesforslagene fra studiestedene og yrkesønskene til studentene er mer konkrete når det kommer til de yrkesrettede realfagsstudiene. Studentene (…) tror samtidig også at studiet deres både vil åpne for mange jobbmuligheter, og gi dem de mulighetene de ønsker seg». De som ikke klarer /vil bestemme seg for en profesjon? De som vil tenke utradisjonelt? Faglig sterke.

Kilder til informasjon om overgangen til arbeidslivet Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og arbeidsliv (NIFU) Kandidatundersøkelser, statistikk UiAs kandidatundersøkelse 2013  Garantien om jobb vanskelig å gi…  Samtidig viser våre undersøkelser gode tall for overgangen til arbeidsmarkedet! «Fremtidens kandidater vil måtte lage løsningene som vi i dag ikke kjenner»

TA GJERNE KONTAKT MED OSS! Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret: