Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Vidar Raugland, advokat Jens Garbo, politisk rådgiver
Personforsikringer for elever og ansatte i Halden kommune
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Venner som hjelper andre
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
PERSONALPLAN.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Veiledet lesing Mørkved skole
Norges Beste Barnehage
Bemanning – fra nasjonal styring til lokalt handlingsrom.
Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Saker fra medbestemmelse. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Saker (1) Styrking av systemansvarlig: –Resultat av HAMU-rapport ang. økt arbeidsbelastning.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.
Formålet med denne økta
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lønn og arbeidstid i Porsgrunn
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lokale forhandlinger 2012 Resultat og oppfølging.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Nytt fra Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nettverkskurs 26. novemver 2012 Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole.
Tidsressurspotten Skoleåret
Kurs for ATV 3. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Landsmøte 2009: ny organisasjonsstruktur. Medfører endringer i : –Kvoteringssystemet –Medlemsinndeling.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samhandling for et godt arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen 2011
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Velkommen til møte med brukerorganisasjonene
Barnehagens egensart – hva må til?
Utskrift av presentasjonen:

Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s1

Velkommen til Lærernes hus! Hvorfor er vi her? Det felles ansvaret for gode barnehager og skoler. Vi trenger hverandre. Tre spennende artikler fra eksterne bidragsytere: Jorunn Møller, Eirik Irgens og Åsbjørn Vetti Innspill fra noen som har prøvd. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2

Utdanningsforbundets fem profesjonsverdier Vi bærer et profesjonsansvar, vi er forpliktet til å ivareta barnet/eleven, vi har faglig og pedagogisk styrke, vi vektlegger vurdering og kritisk holdning, og vi opptrer selvstendig, ansvarlig og med vilje til å utfordre. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Å lede realledere Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4 Utdanningsledelse handler i stor grad om å lede profesjonsutøvere som selv er ledere i sitt daglige arbeid. Den gode utdanningsledelsen blir da den som kvalifiserer profesjonsutøverne best mulig til å ta sitt eget lederansvar, der kjernevirksomheten daglig foregår.

En krevende prosess Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5 En profesjonsorientert rolleforståelse hos tillitsvalgte og ledere. Avklaringer og beslutninger lokalt. Tilrettelegging for tillitsvalgtes deltakelse. Systematisk og løpende samarbeid.

Avspark! Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6 Vi er ikke snauere enn Gahr Støre: vi skal gjøre en forskjell! Det videre arbeidet må organiseres. Både åpenhet og mulighetsorientering trengs.