MÅLRETTET MILJØARBEID

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Klasseregler.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Atferdsanalyse Vernepleierutdanningen Høgskolen i Telemark 2009
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Avoidance Frode Svartdal Okt
Verbal atferd HiAk Per Holth.
Kompetente barn og unge
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Generelle tiltak og forebygging
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Kvalitative og kvantitative metoder
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Planlegge og prioritere tiltak
Velkommen til fagdag i Hedalen
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
BASISREGISTRERING.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
MÅLRETTET MILJØARBEID
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Ambulant team for barn og ungdom
ROS-analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Kartlegging og analyse av atferd
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

MÅLRETTET MILJØARBEID Generell gjennomgang av grunnprinsipper/-begrep SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland 10.04.2017 PROGRAM FOR DAGEN 09.00 – 09.45 Generelt om målretta miljøarbeid, målvalg, m.m. 10.00 – 10.45 Igangsettende faktorer, forsterkning 11.00 – 11.30 Fortsettelse forsterkning 11.45 – 12.10 LUNCH 12.15 – 13.00 Lært hjelpesløshet, passivitet 13.15 – 14.00 Fagadministrasjon, registrering 14.15 – 15.00 Tvang/makt (4A), oppsumering SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland SI Habiliteringstjenesten for voksne Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland Kilder O.I. Løvaas, ”Meg-boka” H.A. Horne, B. Øyen, ”Målrettet miljøarbeid” J. Finnstad, J. Laursen, div. forelesninger/notater L. Grant, A Evans, ”Principles of Behavior Analysis SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

HVORFOR MÅLRETTET MILJØARBEID? Grunnleggende forståelse Prinsipper som er gyldige for ”alle” målgrupper Forebygge Reparere SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

MÅLRETTET MILJØARBEID Observere/kartlegge Målvalg Metode Registrering Evaluering SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

OBSERVASJON/KARTLEGGING Subjektive vurderinger av målperson/-atferd  -> -> Basisregistrering, el.l. SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland BASISREGISTRERING ..\basisreg\Basisregistrering(version 1).xls SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

MÅLRETTET MILJØARBEID Observasjon / kartlegging Målvalg SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland MÅLVALG Hvem foretar målvalg? SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland MÅLVALG Mål for hvem? …ETIKK!! Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig Realisme Opprasjonalisere/delmål Konkret, målbart SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland ”MÅLATFERD” En spesifikk definert atferd Bør være minst mulig rom for skjønn/tvil For eksempel hva er et slag? Hva med forsøk på..? Kan være noe en ønsker mer av Kan være noe en ønsker mindre av Den atferd en ønsker å påvirke gjennom målrettet arbeid SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

MÅLRETTET MILJØARBEID Observasjon / kartlegging Målvalg Metode SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland FUNKSJONELL ANALYSE HVORFOR??? Analysere hva som er funksjonen med en respons/atferd Hva opprettholder atferden? Se på hva som skjer forut og etter en respons Kartlegge om hensikten kan være: unngåelse sosialt betinget sensorisk SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland Operante paradigme Sd - R - Sr SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

DISKRIMINATIV STIMULUS ( Sd) ”Utløser” Betegnes ofte som forutgående hendelse til en atferd En avgrenset fysisk hendelse, en kombinasjon av hendelser, eller også fravær spesifikke hendelser. I prinsippet er begrepet helt åpent og kan inkludere enhver begivenhet som potensielt kan ha virkning på personens atferd. en stimulus som når den opptrer øker sannsynligheten for forekomst av en bestemt type atferd fordi atferden har ledet til forsterkning i nærvær av denne stimulus tidligere SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland Sd Kan jobbe målrettet mot å skape / endre diskriminativ kontroll 1. Presentere Sd 2. Prompting av respons 3. Forsterkning SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland RESPONS (R) Atferd Handling SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland 10.04.2017 FORSTERKNING (Sr) ”Noe” som fører til at atferden(R) opprettholdes, eller øker i forekomst Positiv forsterkning Negativ forsterkning SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland SI Habiliteringstjenesten for voksne Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland Operante paradigme Sd - R - Sr ”Utløsende faktor” – ”Handling” – ”Forsterkning / belønning” SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

ETABLERENDE OPERASJONER Motivasjon Deprivasjon (”mangeltilstand”) SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

ETABLERENDE OPERASJONER EO - Sd - R - Sr motivasjon foranledning, handling forsterkning utløser SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

OPERANTE PARADIGME + EO EO Behov Sd Utløser R …så handling Sr forsterkning (”belønning”) SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland POSITIV FORSTERKNING Positiv - tilføre… Forsterkning - opprettholde eller øke forekomst….. Dvs. Tilføre ”noe” som opprettholder, eller øker forekomsten av den atferden som den etterfølger SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland Eks. POSITIV FORST. Er tørst(Sd) - ”kan jeg få drikke?” (R) - Får drikke (Sr) Er tørst (Sd) - biter seg i armen (R) - Får drikke (Sr) Instruks: ”Hell i melk”(Sd) – heller i melk (R) – Ros (Sr) SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland NEGATIV FORSTERKNING Negativ - fjerne… Forsterkning - opprettholde eller øke forekomst….. Fjerne en stimulus kontingent på en respons opprettholder/øker sannsynlighet for at responsen gjentas SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

Eks. NEGATIV FORSTERKNING Fryser (Sd) - ”kan du hente jakka mi?” (R) - Får jakka (Sr) ---fjærner ubehaget dvs. å fryse--- Instruks:”vask badet” (Sd) - Slår (R) - slipper å vaske (Sd) --- Slipper unna kravet ---- SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

Eksempler – forsterkning Kommer tidsnok på jobb (nytilsatt / etter 5år) Holder fartsgrensa Husarbeid (som utføres av menn ) Unger som trasser i butikken Kundeservice Hilser på den nye naboen SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland FORSTERKERBANK Individuelt tilpasset Gruppere: Spiselig Sosial Materielt Tjenesteyting ”Billig” ”Dyrt” SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland Tegnøkonomi Betingede forsterkere Muliggjør bruk av forsterkere som ikke kan gis kontingent på atferd, eller i treningssituasjon. Reduserer fare for metning Eks: Penger Div. rabattkort (hver 5. bleiepakke gratis, osv.) SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

MÅLRETTET MILJØARBEID Observasjon / kartlegging Målvalg Metode Registrering SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland REGISTRERING Et måleverktøy, ikke metode! Hvor går vi? (ikke så farlig å gå feil hvis man oppdager det…) Objektivitet (?) Dokumentere effekt Dokumentere, ikke effekt Grafisk framstilling synliggjøre motiverer tilgjengelig for alle SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland REGISTRERING Forekomst / ikke forekomst Antall Tid Kvalitet SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland REGISTRERING Kontinuerlig Forskjellige tidsintervaller SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland BASELINE ”Utgangspunktet” Definere en registreringsperiode uten å gjøre endringer vedr. målperson. Gjennomsnittet i denne perioden -- Baseline Nødvendig for å se virkning av intervensjon/tiltak SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland REGISTRERING ..\Book1.xls SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland EVALUERING Viktig at det er planlagt rutiner for evaluering. På rett vei? Hvem, hva, hvor, når? Hvis endringer i metode - markere på registrering/graf SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland METODE/INTERVENSJON Dokumentert effekt Tidligere erfaringer Etikk Lovverk (kap. 4A) Lik praksis / lojalitet SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland LIK PRAKSIS Forutsetning for å lykkes Ofte ”eneste” nødvendige metode Vær gjerne uenige i målvalg og metodikk, men når noe er bestemt FØLGES DETTE! Vær lojal, neste gang er det ditt forslag som ”vinner” SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

FORUTSIGBARHET / STRUKTUR Dagsplaner Faste rutiner Handlingskjeder Konkreter SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland STRUKTURERING Miljøregler Dagsplan/ukeplan Avtalestyring Kan være like viktig for personalatferd, som direkte hjelp til målperson (lik praksis) Nøytral Sd som ikke avhenger av dagsform med mer Informerende SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland DAGSPLANER Tekst Bilder Over kort- /lang intervall Evt. knyttet opp mot forsterkning SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland FAGADMINISTRASJON Rutinebeskrivelser Rapportsystem Møtestruktur Opplæring/kollegaveiledning SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland FAGADMINISTRASJON Lik praksis (på det som skal ha lik praksis) Tilrettelegge for møter (Turnus) Nedskrevne rutiner Kortfattet, presist, tilstrekkelig, oversiktlig Tydelig ifht. endringer Sørge for nødvendig opplæring (ha en plan) Kvalitetssikring Sjekklister ifht opplæring Inndeling i team Må være oppdatert!! SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland FAGADM. SI Habiliteringstjenesten for voksne, Oppland

FAGADMINISTRASJON