”DEN RØDE TRÅDEN” MELLOM BARNEHAGE OG SKOLE I SKEDSMO KOMMUNE Plan for overgang barnehage/skolePlan for overgang barnehage/skole VirksomhetsplanenVirksomhetsplanen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
VELKOMMEN TIL BRAGERNES SKOLE VI VIL TRIVES VI VIL LÆRE
Arbeidssted.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Strategier og tiltak på skolenivå
Undervisningssektoren 2015
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Motivasjon Din motivasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Liten skole, stort hjerte.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
LYSTLUNDEN Horten vidergående skole. ROM – OG FUNKSJONSPROGRAM Programmet skal redegjøre for alle funksjoner i skolen, og hvilke fysiske krav som må være.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Skolevandring.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet Foreldremøte Velkommen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Hvorfor en overgangspakke?
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
TROLLUNGANE – REVEHIET
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Den røde tråden NASJONALT Barnehageloven Rammeplan m/temahefter
Overgang for elever med spesielle behov
MatMedSmak.
MatMedSmak.
Siste året i barnehagen
MatMedSmak.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Oppstart i barnehagen.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”DEN RØDE TRÅDEN” MELLOM BARNEHAGE OG SKOLE I SKEDSMO KOMMUNE Plan for overgang barnehage/skolePlan for overgang barnehage/skole VirksomhetsplanenVirksomhetsplanen Plan for kvalitetssikring av lese- og skriveopplæringenPlan for kvalitetssikring av lese- og skriveopplæringen Plan for kvalitetssikring avPlan for kvalitetssikring av matematikkopplæringen matematikkopplæringen

SAMARBEIDE BARNEHAGE/SKOLE Rammeplanen ”Barnehagen skal, i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehage til førsteklasse og evt. skolefritidsordning.” ”Planer for barns overgang skal være nedfelt i barnehagens årsplan.” ”Barnehage og skole bør gi hverandre gjensidig informasjon om sine respektive virksomheter.” Kunnskapsløftet ”Godt og systematisk samarbeide mellom barnehage og barnetrinn… skal bidra til å lette overgangen mellom de ulike trinnene.”

Administrasjonen Vardeåsen nærmiljøsenter Rektor Seksjonsleder skole Undervisning trinn Seksjonsleder barnehage 5 avdelinger Åpen barnehage Seksjonsleder SFO 2 baser Stab

MÅL VED OPPSTART 1997 Skole, barnehage og SFO skal ha utviklet en felles pedagogisk plattform. Praksis skal synliggjøre pedagogisk sammenheng mellom virksomhetene. Organisering av dagen skal ivareta hensynet til brukerbehov, helhet og fleksibilitet i tilbudet. Senteret skal fremstå som et fellesskap, organisatorisk og personalmessig. Det skal etableres forebyggende strukturer på tvers av virksomhetene. Senteret skal være synlig i nærmiljøet og fremstå som en arena for allsidig samhandling mellom ulike brukergrupper. Det skal være etablert et strukturert samarbeid med kultursektorens virksomhet i senteret.

HVORDAN REALISERE MÅLENE? Et samarbeidende lederteamEt samarbeidende lederteam Felles pedagogisk plattform for nærmiljøsenteretFelles pedagogisk plattform for nærmiljøsenteret Felles kompetansehevingFelles kompetanseheving Felles personalrom og arbeidsromFelles personalrom og arbeidsrom Et godt arbeidsmiljø, ansattundersøkelse 2 g/årEt godt arbeidsmiljø, ansattundersøkelse 2 g/år Felles satsingsområder på tvers av barnehage/skole/SFOFelles satsingsområder på tvers av barnehage/skole/SFO Planer på tvers:Planer på tvers: Lokal plan for overgang barnehage/skole/SFO Lokal plan for overgang barnehage/skole/SFO Plan for vennskapssamarbeide barnehage/skole/SFO Plan for vennskapssamarbeide barnehage/skole/SFO Sosial plan Sosial plan Utprøving av ny modell for medvirkningsorganeneUtprøving av ny modell for medvirkningsorganene Fellessamlinger der barnehage og skole har ansvar sammenFellessamlinger der barnehage og skole har ansvar sammen Åpen barnehageÅpen barnehage Samarbeide med lag, organisasjoner og nærmiljøSamarbeide med lag, organisasjoner og nærmiljø Samarbeide med kultursektoren, fritidsklubbSamarbeide med kultursektoren, fritidsklubb Utlån av lokalerUtlån av lokaler