LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Advertisements

LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
LEDELSE.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Hauge-Partner Presentasjon.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Overordnet målsetting
Joachim Bjerkvik
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Lokale forhandlinger 2012 Resultat og oppfølging.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Lokale lønnsforhandlinger Hta 2.3.3, høsten 2010
Lederutviklingsprogram
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Kommunen som arbeidsgiver
Fra lederprat til utbetalt lønn… Fra forventning til anerkjennelse Troverdig C og Z I kroner….
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Universitetet i Tromsø
Veileder i Trepartssamarbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
LØNNSPOLITIKK Kriterier for lokale lønnsforhandlinger 2012 ved Horten videregående skole.
OMSTILLINGSPROSESSER PÅ ”GODT OG VONDT”
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Skranker i arbeidslivet
Samhandling for effektive planprosesser
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Hvorfor satse på IA? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Hvorfor satse på IA?.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Utskrift av presentasjonen:

LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET

VURDERING AV MEDARBEIDERES JOBBUTFØRELSE Utfordrer utøvelsen av rollen som personalleder Stiller krav til mål og resultatorientering evnen til å formulere krav strukturering og prosess åpenhet, dialog og forutsigbarhet gjennomføring, oppfølging, veiledning/støtte ”se og bli sett” troverdig resultatvurdering og lojalitet

VÅRT FELLES MÅL LØSE DE PRIORITERTE OPPGAVENE TIL RETT TID MED RIKTIG RESSURSINNSATS OG MED ET KVALITATIVT GODT RESULTAT

LEDERS VIKTIGSTE BIDRAG BIDRA TIL AT LØNN/BELØNNING VIRKER SOM MOTIVASJONSFAKTOR OG FORSTERKER FOR Å NÅ MÅLET

INDIVIDUELL LØNNSVURDERING BRUK AV VURDERINGSSKJEMA - skjema for å vurdere ledere - skjema for å vurdere egne medarbeidere

LEDERVURDERINGSSKJEMA Stillingens arbeids- og ansvarsområde (1) –Økonomiansvar –Administrativt ansvar –Personalansvar –Fagansvar –Utviklingsansvar –Intern støtte –Tjenesteproduksjon/tjenesteyting

LERVURDERINGSSKJEMA KOMPETANSE (2) –FORMELL KOMPETANSE –Realkompetanse –Behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft

LEDERVURDERINGSSKJEMA UTØVELSE AV JOBBEN (3) –Yter god service til tjenestestedets brukere –Er kreativ og handler helhetlig og nytt –Personlig integritet og tillitvekkende personlig framtreden –Mottar, gir og retter seg etter konstruktiv kritikk –Arbeider effektivt, er kvalitetsbevisst og sluttfører arbeidet til rett tid –Bidrar til positiv bedriftskultur og fremmer lojalitet, … –osv –Grad av resultatoppnåelse (jfr. forventningsavtale)

SKJEMA MED VEILEDNING Arbeids- og ansvarsområde (1) Eksempel: –Personalansvar –Veileder: Vurdere myndighet, antall å lede/ kontrollspenn, prosjektledelse, flere personellgrupper etc Ansvaret kan også være knyttet til prosjekt, funksjons-oppgaver ol Hjelpemiddel: –Stillingsbeskrivelse –Funksjonsbeskrivelse Det er kun endringer siden sist vurdering som skal tas med i betraktning

Bruk av poengskalaen: Arbeids- og ansvarsområde (1) Dersom ansvaret er tillagt stillingen som helt ny funksjon: 6 poeng Hvis ansvaret er utvidet gis poeng på skalaen fra 1 til 5 poeng. 5 poeng fordrer minst 50% utvidelse. Ansvaret kan også være tillagt midlertidig.

BRUK AV SKJEMA Kompetanse (2) Eksempel: –Formell kompetanse –Veiledning: Relevant etter- og videre- utdanning Merknader: –Jfr. Statens personalhåndbok, s. 278 –Arbeidsgiverdokumentet, s. 7 Kompetanse –Hovedavtalen del B, side 24 § 7 Kompetanseutvikling og § 8 Likestilling –Det skal ikke gis poeng for utdanning som gir automatisk lønnsopprykk –Kun endringer siden den seineste vurdering skal hensyntas

Bruk av poengskalaen: Kompetanse (2) 10 studiepoeng/2 måneders heltidsstudie: 1 poeng 6 poeng for 60 studiepoeng/1 år heltidsstudie Deltidsstudie omregnes til heltid 1 poeng per sertifikat

Vurderingsskjema: Utøvelse av jobben (3) Yter god service til tjenestestedets brukere Veileder: Vektlegge hvordan arbeidsgivers holdning blir utøvd i praksis Merknader: –Arbeidsgiverdokumentet s. 10 Synet på innbyggerne Forståelse, respekt, imøtekommenhet

Vurderingsskjema: Utøvelse av jobben (3) Er kreativ og handler helhetlig og nytt Veileder: Løsnings- og utviklingsorientert Foreslår, tar i bruk nye arbeidsmetoder/-måter Påtar seg nye oppgaver Ivaretar interesser utenfor eget ansvarsområde Merknader: –En proaktiv person –Ikke redd for å ta i et tak –Er positiv, men kan å sette grenser –Ikke navlebeskuende –Respekterer andres kunnskap og integritet

Vurderingsskjema: Utøvelse av jobben (3) Fremmer trivsel, godt arbeidsmiljø og myndiggjør medarbeiderne Veileder: Er sosial, har godt humør, viser omtanke og omsorg, er optimist, delegerer og lar medarbeiderne ta i bruk sine ressurser Merknader: –Arbeidsgiverdokumentet, s. 10 Menneskesyn –”Alle mennesker trenger en mening med sitt liv, og er villige til å ofre en hel del for de organisasjoner som gir dem denne”

Poengberegning: Utøvelse av jobben (3) Poengskalaen skal nyttes fullt ut for hvert kriterie. Vurderingene vil være skjønnspregede. Leder gir poeng i en innbyrderes rangering mellom de vedkommende vurderer.

Aktivitets- og framdriftsplan lokale lønnsforhandlinger 2006 Gjennomføring av MAS februar/mars Lederkonferansen 15. mars - vurdering Lederkonferansen 16. august - framdriftsplan/opplegg lokale lønnsforhandlinger, vedta arbeidsgiverprofil Individuell vurdering, lønnssamtaler Lederkonferansen 20.9 Fastsette arbeidsgivers 1. Tilbud Forhandlinger kap September Forhandlinger kap , september Forhandlinger kap september