Ungdomstrinn i utvikling Intensjon/formål med presentasjonen her! KS skoleeierprogram – 10. februar 2015 Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus
Hva er Ungdomstrinn i utvikling? En nasjonal satsing med tilbud om støtte til lokalt utviklingsarbeid i klasseledelse, regning, lesing og skriving. Satsingen har tre sentrale virkemidler - skolebasert kompetanseutvikling, lærende nettverk og pedagogiske ressurser. Elevene skal oppleve ”motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning” (Strategi for ungdomstrinnet s. 5). Alle skoler med ungdomstrinn får i perioden 2013-2017 tilbud om å delta i Skolebasert kompetanseutvikling. Skolene fordeles i fire puljer og en pulje varer i tre semestre. Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus
Arbeidsfordeling - kommuneoversikt Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus
Utviklingsveilederne bidrar med kunnskap, erfaringer og analyser som understøtter kommunens arbeid med pedagogisk praksis Støtter virksomhetenes arbeid med initiering, implementering og institusjonalisering av utviklingsarbeid Modellerer læringsfremmende struktur i møter og nettverk Bidrar med relevant forskning og teori Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus
Læreplanverket Gode resultater Nasjonale og, lokale satsingsområder Lokale og nasjonale satsingsområder, prosjekter Organisasjonslæring Organisasjonslæring Kollektivt orienterte skoler Kollektivt orienterte skoler/organisasjoner
Motivasjon, mestring og læring for alle elever Klasseledelse, regning, skriving, lesing, samt andre satsinger Organisasjonslæring Kollektivt orienterte skoler Lise Merete Austvik - Yngve Rønning - Anett Hertzenberg Utviklingsveiledere i Akershus