Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Bergen en sykkelby med potensiale
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Møreaksen - et samlet fylke
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Universell utforming i Mandal kommune.
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Sykehustomt Frei.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Mobilitetsuken i Bergen 2010 Reis Smartere – Lev bedre
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Plan- og bygningsloven
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Effektiv og engasjerende kompetanseutvikling
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Driftsassistansen for VA i Møre og Romsdal Drift av silanlegg Aktuelle tiltak for å bedre renseeffekten i eks. finsilanlegg (Etter Bjørn Rusten )
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
Vinterdrift av kommunale veier
Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer
Digital startpakke kurs 1
Massehåndtering og kulturminner
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Informasjonsmøte Støytiltak Statens vegvesen E39/rv15 Nor bru – Hjelle
Transmisjonsnett i Tyskland
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø 25.08.14 Bente Kjøll Øverbø Sykkelkontakt Vegavdeling Møre og Romsdal

Kristiansund kommune, Statens vegvesen og M&R fylkeskommune Planarbeid i Kristiansund Kristiansund kommune, Statens vegvesen og M&R fylkeskommune Maren fra Kristiansund kommune skal etterpå snakke om planlegging av sentrumsplanen. ?? Jeg skal snakke om Bypakkearbeidet i Kristiansund, fordi jeg (kanskje) har vært mest borti det av oss to  Men nå ser jeg at Astri er Her  Jeg har deltatt i reguleringsplanarbeid på riksvegen som fagperson på syklende og gående (fra vegvesenet), og har en veiledende rolle gjennom Vegvesenets sektoransvar (i å koordinerearbeidet med Nasjonal sykkelstrategi) Bypakkearbeidet i Kristiansund er et samarbeid mellom kommune, stat og fylke. Fylkeskommunen er blant annet sterkt inne angående kollektivplanlegging og vegeiere.

Rv. 70 – aktuelle parseller for planlegging Bypakke Kristiansund Rv. 70 – aktuelle parseller for planlegging Jeg vil starte med å snakke litt overordnet om Bypakken i Kristiansund. Bypakken var (i utgangspunktet) forbedring av innfartsvegen / riksvegen, men blir (med rette) mer og mer et byutviklingsprosjekt; der oppgradering av kollektivtilbud, forbedring av forholdene for gående og syklende og generell bedring av trafikksikkerheten får mer betydning. Kartet viser riksveg 70 som snor seg gjennom hele Kristiansund sentrum. De innringede delstrekningene planlegges nå i første omgang i Bypakkesammenheng, dette blir store utbyggingsprosjekt. Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Hovedmål Bypakke Kristiansund Framkommeligheten for næringstrafikken blir meget god, og tilbudet for reisende med miljøvennlige transportformer (sykkel, gange og kollektiv) blir så attraktive at persontrafikkveksten tas på disse transportformene. (framkommelighet, trafikksikkerhet og kapasitet) ?? Det store spørsmålet som ofte blir stilt; er om ikke personbiltrafikken også bare vil vokse når vegnettet blir bygd ut? Det antas at noe personbiltrafikk vil avta ved innføring av bompenger. ?? Utviklingen kommer antagelig an på hvem det ekstra kjørefeltet i hver retning blir forbeholdt – kollektiv, samkjøring…

Sykkeltiltak Bypakke Kristiansund Realisere sykkelplanen. Noen tiltak er «enklere og rimeligere» (skilting, holdningsskapende arbeid, fjerne P-plasser, økt vinterdrift, mm.) mens andre er store ombyggingstiltak. Alle tiltak virker sammen. Antatt investeringsbehov for å realisere sykkelplanen og dermed nå 8% sykkelandel, er på ca. 200 millioner. Alt dette (Bypakkefinansieringen) forutsetter godkjennelse av Stortinget.

Temaplan sykkel (høringsversjonen av plankartet) Bypakke Kristiansund Temaplan sykkel (høringsversjonen av plankartet) Dette er plankartet i sykkelplanen for Kristiansund by. Denne har vært til høring og vil kanskje bli godkjent i år? ??Forklare kartet En del av hovednettet ligger på kommunalt vegnett. Det antas at det ikke behøves behøves store ombyggingstiltak (relativt) , men for eksempel skilting og trafikkregulering (ikke stiplede linjer), dekkeutbedringer.. ?? Kanskje dette kan planlegges og konkretiseres gjennom et framtidig handlingsplanarbeid? Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Gjennom Bypakken vil blant annet gang- og sykkeltilbudet langs Rv 70 forbedres… Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Sykkelveg med fortau Bypakke Kristiansund … med sykkelveg med fortau (bilde fra Trondheim) Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Krysningspunkt av Riksveg 70 Bypakke Kristiansund Krysningspunkt av Riksveg 70 Viktig å redusere barriereeffekten av den framtidige 4-felts innfartsvegen. Det er store forbedringspotensialer ved dagens situasjon, her er noen bilder fra underganger og broer over riksveg 70: Bildet er fra Frei (skoleundergang) Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Bypakke Kristiansund I Gomabakken Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Bypakke Kristiansund Ved Melkvika på Nordlandet Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Bypakke Kristiansund og manglende forbindelser! (Ved Omsundet mellom Nordlandet og Frei) Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen

Vågen inngår i tidlige Bypakketiltak (på grunn av at den avlaster riksvegtrafikken av syklende), men denne skal nå Maren snakke om … Presentasjonstittel endres i "Topptekst og bunntekst" i menyen under "Sett inn"-fanen