Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling."— Utskrift av presentasjonen:

1 RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling

2 Innspillet fra Østfold fylkeskommune:
RV19 må inn i NTP i tidlig fase – uansett ramme. Stortingets merknad må følges opp. Mest mulig samtidighet bane og vei. NTP må inneholde konkret dato for oppstart. På tide å gå fra velvillighet til forpliktende vedtak. Må få en dato som forplikter og som gir oppdrag og klarsignal for planlegging.

3 Fordi: Prosjekt med høyest samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Prosjekt av avgjørende nasjonal betydning – ikke minst for næringsliv og godstransport.- Hva koster dette???? Norges største fergsamband med 2 millioner kjøretøy i året. Ferge kapasiteten øker med 30 prosent i år!!! Behov for å koordinere med jernbane. Mest mulig samtidighet bedrer funksjon og reduserer ulempe. Alvorlig belastning for byen og regionen både i forhold til trafikkaos, miljø (svevestøy) og barriere. Alvorlig på overtid – RV19 sin tur.

4 Østfold fylkeskommune:
Er løpende engasjert i bypakkearbeidet (sammen med kommunene i regionen, SVV og Jernbaneverket) Har vi en bypakke? Mest mulig forpliktende vedtak fra alle parter: Vi skal gjøre vårt: Skal ikke stå på oss!

5 Østfold fylkeskommunes prioriteringer i innspill til NTP 2018-2029
Planleggingen og utbyggingen av Rv 19/120 må sikres statlig medfinansiering og samtidig utbygging med jernbane gjennom Moss. Følgende vedtak er gjort vedrørende Rv 19 i ØFK den senere tid: Strategisk dokument RTP: Innen 2017: vedta igangsette planlegging og gjennomføre tiltak i transportpakke for Mosseregionen inkludert havneforbindelse Rv 19 – E6 med fergeleie Moss – Horten, herunder sikre finansiering. Innen 2023: Videreføre transportpakke for Moss.

6 OM RV 19 – løpende tiltak Riksveg 19 har alt: - viktig med løpende tiltak hovedåre for ferjetrafikken og lokaltrafikken fra Jeløy, også viktig for gående og syklende. Har dårlig tilbud – men plan for dette. Skal gjennomføres i Bypakke Moss/Rygge. Riksvegen går igjennom Moss sentrum og deler byen i to. Den oppleves som en stor barriere, spesielt for gående og syklende. Det er registrert 56 ulykker på strekningen fra Patterød til Mos ferjekai i perioden De fleste av ulykkene skjer i tilknytning til kryssene. Det er etablert opphøyd gangfelt i krysset ved Rådhusbrua. - ikke blitt registrert ulykker med fotgjengere/akende med alvorlig skadegrad etter dette.

7 Løpende tiltak - Forts Kollektivtrafikk:
Fremkommelighetstiltak avgjørende for at bussen skal bli et mer konkurransedyktig og attraktivt alternativ til privatbil. Behov for tiltak er knyttet til oppgradering av holdeplasser ved Nesparken og Patterød slik at de blir tilgjengelige for alle. I tillegg er det behov for å etablere innfartsparkering ved Patterød for å tilrettelegge for økt bruk av buss og samkjøring.

8 Løpende tiltak forts: Miljø: Målestasjoner opprettet og i drift. Både Miljødirektoratet og SVV kartlegger luftkvalitet Det pågår reguleringsplanlegging for tosidig sykkelfelt i Ryggevegen (fv 118) fra Melløs og ned til Klostergata. Dette gjøres i regi av staten da dette er vurdert å være g/s-trase langs E6. Det er en ferdig vedtatt reguleringsplan for sykkelveg med fortau langs riksveg 19 mellom Noreløkka og opp til Tigerplassen (vedtatt desember 2016). Utarbeidelse av byggeplan er startet Ny jernbanestasjon i Moss:Det er god kontakt mellom Bane Nor og SVV. Det blir omfattende anleggsvirksomhet når ny jernbanestasjon i Moss starter opp. Riksveg 19 skal være åpen i hele anleggsperioden – planer for det. Bypakke Moss/Rygge:Det arbeides med å se på mulig finansiering og prosjektportefølje i en eventuell Bypakke Moss/Rygge. Trafikkmodell etableres og det gjøres trafikkberegninger for å se på trafikkfordeling som igjen er grunnlag for finansiering og tiltak. Arbeidet med bypakka forutsetter tett samarbeid med Moss og Rygge kommune.

9 Berg og dalbane i 2016 – opp i revidert!
I en flertallsmerknad fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti heter det om riksvei 19, veien mellom E6 ved Mosseporten og ferjeleiet i Moss: «Disse medlemmer viser til at det arbeides med å få på plass en bypakke for Moss der utbygging av rv 19 er et svært sentralt prosjekt, og hvor det samtidig skal etableres dobbeltspor for jernbanen. Pågående planlegging av jernbanen antas å legge en del premisser for valg av løsning for rv 19. Disse medlemmer ber Samferdselsdepartementet bidra til forgang i planleggingen, slik at det i størst mulig grad sikres at planlegging og gjennomføring av KVU veisystemet for Moss/Rygge samordnes med dobbeltsporet gjennom Moss.» Dette må nå følges opp – ikke kun med jubel i avisa!

10 Jubel i påvente av statsbudsjettet 2017:
Anne Bramo: Regjeringen vil ha en samordnet framdrift: Neste trinn blir å ikke «bare» få planleggingen, men også gjennomføringen av rv 19 i tunnel prioritert i statsbudsjettet. – Denne regjeringen legger vekt på å fullføre helhetlige samferdselsprosjekter, ikke gjør det stykkevis og delt, understreker Anne Bramo.

11 NHO: Krever statlig plan sept. 2016
Solvik-Olsen viser til Ringeriksbanen som modell: Han er langt på vei enig med NHO i at noe må gjøres og vil ha bedre samarbeid mellom etatene. – Det er veldig omstendelig å bygge vei. Altfor omstendelig, spør du meg, sier ministeren og peker på at mer samarbeid har vært vellykket et annet sted i landet. – En trenger ikke alltid endre lover, men praktisere det på en annen måte. Ringeriksbanen er et godt eksempel på det. Vegvesenet og Jernbaneverket ble bedt om å samkjøre seg og det viste seg å fungere godt, sier han

12 RV19 – Konklusjon: Ikke et lokalt prosjekt –
Norges viktigste og største ferjesamband Avgjørende viktig for næringslivet nasjonalt RV 19 med størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Samtidig utbygging Samtidig planlegging Må få på plass en dato som forplikter slik at planlegging kan fortsette


Laste ned ppt "RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google