Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Synnøve Sørflaten, Vegavdeling Møre og Romsdal

2 Status Bypakkane i Møre og Romsdal
Prinsippvedtak i alle tre byane vart gjort i 2010 og 2011 Vedtak om økonomiske rammer, innhald og bompengeopplegg i 2013 i Kr.sund og Molde og i 2014 i Ålesund. Vedtak om endringar i bypakken i Molde i 2015. Administrative arbeidsgrupper med deltakarar frå både kommunane, SVV og MRFK, og styringsgrupper med politisk og administrativ leiing, har utarbeidd grunnlaget for pakkane. Storleik på pakkane (2014-kr): Kristiansund: ca. 2,5 mrd. kr Molde: ca. 2,5 mrd. kr Ålesund: ca. 4,5 mrd. kr Ønskje om parallell framdrift Kapasitetsgrensen på hovedvegnettet i Ålesund, Molde og Kristiansund er snart nådd. Prognosene viser at vi blir stadig flere og trafikken vil fortsette å øke, og det er behov for modernisering og oppgradering av infrastrukturen. For å møte utfordringene samarbeider Statens vegvesen, kommunene og Møre og Romsdal fylkeskommune om bypakker, med mål om at disse vil bedre både fremkommelighet og bymiljø. I Molde har det vært knyttet mye usikkerhet til bytunnel, lang vs. kort, bypakkefinansiert eller E39-finansiert. Endte med at den korte bytunnelen, som opprinnelig lå inne i bypakken, ble tatt ut. I stedet er det i den «nye» pakken økt utbygging på E39 øst for Molde i tillegg til flere sykkelprosjekt. Synnøve Sørflaten, Vegavdeling Møre og Romsdal

3 Framdrift Bypakkane i Møre og Romsdal
Det faglige grunnlaget for bompengesøknadene skal behandles i Vegdirektoratet. Her blir alle detaljer, spesielt knyttet til finansiering og opplegg for bompengeinnkreving, gjennomgått og kvalitetssikret. Basert på resultatene av Vegdirektoratets gjennomgang, sender SVV Region midt bompengesøknaden til lokalpolitisk behandling. Dette arbeidet går nå litt saktere enn forventet, og det skyldes følgende: Det er ikke tilstrekkelige statsmidler i inneværende HP/NTP for den planlagte statsandelen i bypakkene. Vegdirektoratet kan ikke formelt behandle det faglige grunnlaget for bompengesøknadene, der det er en forutsetning om statlige midler ut over det som ligger i inneværende handlingsprogram/NTP, uten at dette er avklart sentralt. Vi venter derfor på en slik avklaring fra sentralt hold. Det er da viktig å presisere at dette ikke bare gjelder «våre» bypakker i Møre og Romsdal, men er generelt knyttet til regjeringens holdning til bompenger og hvordan vegprosjekter, også i byer, skal finansieres. Det anslås minst ett år fra Stortingets vedtak til oppstart av innkreving av bompenger kan begynne. Synnøve Sørflaten, Vegavdeling Møre og Romsdal

4 Prosjekt Type Planstatus Planlagt byggestart
1 Rv. 70 Røsslyngvegen- 4-felts veg, Reguleringsplan under arbeid 2019 Atlanten med ny fotgjengerundergang. Bil, kollektiv, gå og sykkel 2 Sykkeltrasé Vågen Sykkel Byggeplan under arbeid 3 Rv. 70 underg. Rensvik Gå og sykkel Godkjent reguleringsplan 4 Rv. 70 Rensvikkrysset Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2019 5 Rv. 70 Vikansvingen- 4-feltsveg, m g/s-tilbud Reguleringsplan under arbeid 2020 Kontrollplassen Bil, kollektiv, gå og sykkel (Nordsundbrua) 6 Rv. 70 Seivikakrysset- Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2023 Vikansvingen I første fase ( ) er det også planlagt opprustings- og informasjonstiltak for kollektivtrafikken og g/s-tilbudet. Det er i bypakkeperioden satt av totalt 150 mill. kr til full utbygging av hovednett for sykkel, og 120 mill. kr til investering i kollektivtiltak. Det er også satt av 65 mill. kr til tiltak for gående, trafikksikkerhetstiltak og støy- og luftforurensningstiltak. Strategiseksjonen

5 Kart Molde, fra Nils Prosjekt Type Planstatus Planlagt byggestart
1 E39 Kviltorp-Lergrovika Bil, kollektiv, gå og sykkel Vedtatt 2 Elvegata-Kviltorp Sykkel, gå Reguleringsplan på sluttbehandling i kommunen 3 E39 Bolsønes-Fuglset Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2019 4/5 E39 Fuglset-Kviltorp, Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid inkl. Knausenlinja 6 Fv. 402 Glomstuvegen Sykkel, gå 7 Julsundvegen-Elvegata Sykkel, gå 8 Fv. 401 Langmyrv. vest Sykkel, gå 9 Birger Hatlebakksveg Sykkel, gå 10 Enenvegen Sykkel, gå 11 Nøisomhetsvegen Sykkel, gå I tillegg til disse prosjektene, er det satt av midler til avkjøringsrampe fra lang E39-tunnel til Reknes, til Symralinja (kollektivtiltak) og til sykkeltiltak i Storgata. Strategiseksjonen

6 PROSJEKT TYPE PLANSTATUS MULIG BYGGESTART
1 Ny Brosundbro med tilhørende gater Byutvikling Del av Sørsideplanen 2017 2 Kollektivterminal i sentrum Byutvikling og kollektiv Del av Sørsideplanen 2017 3 E136 Breivika-Lerstad, 4-feltsveg Bil/koll./bydelsutvikling Reguleringsplan godkjent 4 E136 Lerstad-Sentrum, 4-feltsveg Bil/kollektiv/miljø Varierende på strekningen. 2018 5 Kollektivknutepunkt ved høgskolen Kollektiv Planarbeid igangsatt. 2018 6 Kollektivknutepunkt ved sykehuset Kollektiv Planarbeid igangsatt 2018 7 Fv. 399 Borgundvegen/ Volsdalen TS/gange/sykkel Reguleringsplan forventes 2017 godkjent tidlig 2015. 8 Brosundtunnel 2-felts veg/ett løp Byutvikling Større planarbeid må Usikkert gjennomføres Strategiseksjonen


Laste ned ppt "Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google