Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
1.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Selvfølelse vs selvtillit
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Konkurransevirkemidlene PRIS
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Kom, bli med på en annerledes dugnad!. Skedsmo Fotball er med på Norges raskeste idrettsdugnad! Bli med du også – be om et uforpliktende forsikringstilbud.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Forelesning i mikroøkonomi.
Øving 1 - Forretningsideen
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gründerskolen Blindern, Januar 2005
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Marked og strategi
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Vipe Bli din egen sjef - fra forretningsidè til forretning Kulturopplysning for næringslivet.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Årsmøte sak 6B - felles PRO Felles PRO Styremøtet besluttet å fremme forslag til årsmøtet om å gå inn.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Markedsføring.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
En kontrakt som koster dyrt
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kapittel 14 Prissetting.
Formålet med produktkalkyler
Engasjement og frivillig arbeid
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter ved prissetting Prisingsmodeller Nye vs. eksisterende kunder PRODUKTIFISERING Litt mer teori ØVELSER UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Produktdimensjoner Kjernenytten – hvilket umiddelbare behov dekker produktet? Sentral opplevelse – inkluderer også måten produktet/tjenesten leveres på Utvidet opplevelse – tilleggsprodukter og tjenester Potensiell opplevelse – skape tilhørighetsfølelse (klubb) UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Øvelse 4 – Produktutvikling 1&1 – 15 minutter: Definer kjernenytten til de tre differensierte produktene Produktnavn Produkttype Differensiert produktnavn Kjernenytte UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Øvelse 4 – Produktutvikling 2&2/3 – 15 minutter: Ta utgangspunkt i et produkt og kjernenytten til dette (et fra hver av dere) og definer sentral opplevelse, utvidet opplevelse og potensiell opplevelse Produktnavn Kjernenytte Sentral opplevelse Utvidet opplevelse Potensiell opplevelse UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Prissetting Kostnadsbasert prising Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Psykologiske aspekter vedr. prissetting UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader) UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Markedsbasert prissetting - Etterspørsel Kvantitet

Markedsbasert prissetting - Tilbud Kvantitet

Markedsbasert prissetting - Likevekt Kvantitet

Markedsbasert prissetting Elastisk Uelastisk D Kvantitet

Verdibasert prissetting Hva er verdien sett fra kundens side? Alternative løsninger Substitutter Hva koster alternativene? Forutsetter differensiering UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Kostnadsbasert vs. verdibasert prissetting Kostnadsbasert prissetting Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert prissetting Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Prisingsmodeller Pris pr. time Pris pr. enhet Flat prising Royalty No cure no pay Suksess-honorar Eierandeler Gjenkjøpsrabatter Prisdifferensiering Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

Psykologiske aspekter ved prissetting Pris versus kvalitet Kunder assosierer ofte kvalitet med pris Høy pris – høy kvalitet Lav pris – lav kvalitet Prisbarrierer – ”9,90 versus 10,00” Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

Tilfredsstille og ta vare på kunden Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde enn å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er - referanse Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

Hva er verdien av ditt produkt? Det finnes ingen objektiv verdi Til syvende og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer percieved value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + nettverket ditt og sist men ikke minst: DEG..... UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Øvelse 5 – Prisdifferensiering Individuelt – 5 minutter: Velg ett av de differensierte produktnavnene (ett av de tre), og lag tre versjoner av produktet: 1 billig, 1 middels dyr og 1 eksklusiv variant. Tenk gjennom egenskaper ved de ulike versjonene og potensielle kunder. Hvilke priser bør vi forlange? Produktnavn/type + Egenskaper Potensiell kunde Billig variant: Por Favor 1 DIY Bok + CD i posten Aktuelle og potensiell turister til Spania Middels dyr variant: Por Favor 1 kurs Bok + undervisning + DVD + kursbevis Aktuelle turister til Spania Eksklusiv variant: Por Favor 1 Rett Hjem Bok + individuell veiledning + eksamen Forretningsfolk med spanske forretningsforb. UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1