Utfordringer og kompetansebehov i kommunenes folkehelsearbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
1 Ernæring NETTVERKSSAMLING mars 2009 Toril Skoglund.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Hva finnes av tobakksforebyggende arbeid i Troms? Handlingsplan for folkehelse i Troms Partnerskap for folkehelse i Troms På fylkesnivå: Fylkeskommunen,
Tema for presentasjonen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
Statlig ansvar for folkehelse - tverrfaglige utfordringer Midt-Troms Friluftsråd 5. juni 2012 Anders Aasheim Seniorrådgiver Tlf E-post
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Fremtidens folkehelsearbeid
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene-
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Joachim Bjerkvik
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Fauske 7. mai 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Folkehelsearbeid Folkehelsearbeid er samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme folkehelsen. God helse i befolkningen baseres på faktorer.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Bærum kommune Landets 5. største kommune: innbyggere
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Psykologer i kommunene
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Økonominytt fra Fylkesmannen Økonomiforum Troms 7. og 8. september 2015.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Presentasjon i OSO 22.februar 2018
KAD psykisk helse og rus
KAD psykisk helse og rus
Plankonferansen 11 desember 2014
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer og kompetansebehov i kommunenes folkehelsearbeid KS Høstkonferanse Tromsø, 12. oktober 2010 Anders Aasheim Rådgiver Tlf 918 33389 E-post aaa@fmtr.no

Grunnlag Folkehelsearbeid er samfunnets samlede innsats for å styrke faktorer som fremmer helsen, redusere faktorer som medfører helserisiko og beskytte mot ytre helsetrusler. Det viktigste målet med Samhandlingsreformen er at sykdom skal forebygges og behandles i en tidlig fase – der folk bor. (www.regjeringen.no)

Nøkkelspørsmålet for kommunene Hvilke forhold i vår kommune har så stor betydning for befolkningens helse at de utgjør sentrale utfordringer for kommunesamfunnet? - Hva beskytter og bygger opp befolkningens helse? - Hva truer eller svekker befolkningens helse? Kommunen trenger kompetanse til å svare på dette!

Dahlgren & Whitehead 1991

Sitat fra Helsedirektoratet: Eksempler på hva kommunen bør vurdere som en del av sitt folkehelsearbeid: Gjør kommunen nok for å fremme røykfrihet, sunne kostvaner og fysisk aktivitet? Ivaretar kommunens politikk for salg og skjenking av alkohol hensynet til de helsemessige konsekvensene hva gjelder skader, vold og utrygghet? Har kommunen et fungerende system for vaksinasjon, språkkartlegging, syn- og hørselskontroll og annen oppfølging av sped- og småbarn? Finnes det tilstrekkelige med egnede boliger til en overkommelig pris? Har kommunen lagt nok til rette for sosial deltakelse og sosialt støttende nettverk? Finnes det tilstrekkelig tilgang på jobbmuligheter i kommunen? Er kommunens offentlige bygg av god kvalitet (godt inneklima, universelt utformede etc) Har kommunen et godt, tilgjengelig, miljøvennlig og trygt transportsystem? Er nærmiljøet innbydende og med akseptabelt støynivå og god luftkvalitet? Har kommunen gode systemer og nivåer mht vannkvalitet, renovasjon og avfallshåndtering? Har kommunen en politikk som fremmer bærekraftig utvikling og som ikke bidrar til klimaendringer i kommunen og andre steder i verden? Gjør kommunen nok for å fremme rettferdig fordeling og for å bekjempe fattigdom i kommunen?

Nøkkelspørsmålet for kommunene Hvilke forhold i vår kommune har så stor betydning for befolkningens helse at de utgjør sentrale utfordringer for kommunesamfunnet?

Kommunehelsetjenesteloven § 1-4 Plan- og bygningsloven §11-2 (Kommuneplanens samfunnsdel) Kommuneplanens samfunnsdel skal ta stilling til langsiktige utfordringer, mål og strategier for kommunesamfunnet som helhet og kommunen som organisasjon. (…) Kommunehelsetjenesteloven § 1-4      Kommunens helsetjeneste skal til enhver tid ha oversikt over helsetilstanden i kommunen og de faktorer som kan virke inn på denne. (…)

Plan- og bygningsloven § 3-1. Oppgaver og hensyn i planlegging etter loven Innenfor rammen av § 1-1 skal planer etter denne lov: sette mål for den fysiske, miljømessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utviklingen i kommuner og regioner, (…) sikre jordressursene, kvaliteter i landskapet og vern av verdifulle landskap og kulturmiljøer c) sikre naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv d) legge til rette for verdiskaping og næringsutvikling e) legge til rette for god forming av bygde omgivelser, gode bomiljøer og gode oppvekst- og levekår i alle deler av landet f) fremme befolkningens helse og motvirke sosiale helseforskjeller, samt bidra til å forebygge kriminalitet

Hvilke utfordringer har kommunen når det gjelder befolkningens helse? Noen utfordringer er like for alle kommuner Noen utfordringer er tilknyttet lokale forhold Nyttig informasjon til hjelp for å avdekke utfordringer kan finnes i Nasjonal statistikk Lokale kunnskapsressurser

Nasjonal statistikk Kommunehelseprofiler www.helsedirektoratet.no/kommunehelseprofiler Kommunebarometeret http://nesstar.shdir.no/kommunebarometer/ Norgeshelsa www.fhi.no Kostra www.ssb.no/kostra Helsebiblioteket www.helsebiblioteket.no

Lokal kunnskap Lokale ressurser kan benyttes for å finne ut hvor skoen trykker: Helsepersonell: Fastleger, fysioterapeuter, helsestasjon, skolehelsetjeneste, pleiepersonell, psykiatrisk helsetjeneste, andre… Folkehelsekoordinator Skoler og barnehager Barneverntjenesten NAV Politi Kirken Frivillig sektor Politikere Folk flest

Planlegging for å møte utfordringer knyttet til befolkningens helse. Gode eksempler fra noen kommuner i Møre og Romsdal. Inneholder også sjekkliste til bruk i arbeidet.

Samhandlingsreformen Stortingsmeldingen avgrenset reformen til å gjelde helsesektorens innsats i folkehelsearbeidet Stortingsbehandlingen vedtok føringer om å la Samhandlingsreformen omfatte et bredere perspektiv på helse.

Samhandlingsreformen: Fokus nå Etablering av lokalmedisinske sentra / halvannenlinje-tjenester (Målgruppe i kommunen: Pasienter) Styrking av forebyggende helsearbeid i kommunene (Målgruppe i kommunen: De som ikke ennå er blitt pasienter)

Midler i 2010 til lokalmedisinske sentre Harstad 200 000 Tromsø 1 250 000 Lenvik 900 000 Skånland 500 000 Torsken 600 000 Bardu 900 000 Nordreisa 500 000

Penger til kommunene til styrket forebyggende helsearbeid i 2010 Dyrøy: 88 000 Tranøy: 105 000 Torsken: 71 000 Berg: 62 000 Lenvik: 602 000 Balsfjord: 319 000 Karlsøy: 153 000 Lyngen: 199 000 Storfjord: 113 000 Kåfjord: 134 000 Skjervøy: 163 000 Nordreisa: 263 000 Kvænangen: 98 000 Harstad: 1 064 000 Tromsø: 2 748 000 Kvæfjord: 176 000 Skånland: 171 000 Bjarkøy: 46 000 Ibestad: 104 000 Gratangen: 80 000 Lavangen: 75 000 Bardu: 204 000 Salangen: 129 000 Målselv: 340 000 Sørreisa: 177 000 Link til saken på Regjeringens nettside: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/pressesenter/pressemeldinger/2009/styrket-sykehusokonomi-og-satsing-pa-rus.html?id=581527

Samhandlingsreformen Helsedirektoratet anbefalte kommunene å gjøre dette i 2010: Skaffe seg en oversikt over befolkningens helse og de faktorene som påvirker den. Styrke helsestasjon og skolehelsetjeneste Bygge opp lokale frisklivssentraler Jfr. brev til kommunene 19.mai

Frisklivssentral Kompetansesenter i kommunen på endring av levevaner og lavterskeltiltak Forankret i helsevesenet Bemannet av helsepersonell Beskrevet i Samhandlingsreformen som en grunnpillar i kommunens forebyggende helsearbeid Helsedirektoratet utarbeider veileder for etablering og drift av frisklivssentral (2010)

Folkehelsekommunene i Troms kan nå søke om midler til å bygge opp frisklivssentral Lavangen Salangen Lenvik Lyngen   Målselv Skjervøy Storfjord Tromsø Balsfjord  Bardu Dyrøy  Gratangen  Harstad Kvænangen  Kåfjord

Trening gjorde henne 30 år yngre. Ble ung igjen! Trening gjorde henne 30 år yngre. MODUM: Hun gikk fra ingen aktivitet til intervalltrening to dager i uka. Nå går kjellertrappa lett, og hverdagen til Lisbeth Sundberg (34) er totalt forandret. For ett år siden hadde Lisbeth Sundberg fra Drolsum et oksygenopptak på 26, noe som vitnet om at hun var i elendig fysisk form. Lisbeth hadde et opptak som tilsvarte normalverdiene for en 50-60-åring. Hun bestemte seg for å gjøre noe med at hun ble andpusten bare hun gikk opp kjellertrappa. Nå er det grunn til å smile. Hun går fortsatt på trening, og har ikke skulket en eneste en. Onsdag denne uken ble hun testet på tredemølla, og da var oksygenopptaket 44. Sundberg har nå et oksygenopptak som tilsvarer hva som er normalverdien for ei jente i begynnelsen av 20-årene. En økning på 18 O2-tall, tilsvarer 36 år i aldersreduksjon. Kilde: Bygdeposten 29. mars 2009

Frisklivssentralen i Bardu

Faglig nytt fra sentralt hold Ny nasjonal strategi for tobakksforebygging Ny nasjonal strategi for fysisk aktivitet Ny nasjonal strategi for skade- og ulykkesforebygging Veileder for etablering og drift av frisklivssentraler Flere veiledere til Plan- og bygningsloven: Konkretiserer hvordan det skal planlegges for å ivareta befolkningens helse.

Folkehelsearbeid og kompetanse Ulik kompetanse til ulike stillinger i kommunene: Ansatte i rådmannens stab el. tilsv. Ansatte i tjenesteytende stillinger

Ulik kompetanse til ulike stillinger FOLKEHELSEUTVIKLERE Plassering: I rådmannens stab Oppgaver: Kartlegging, analyse, planlegging, overordnede strategier, utvikling, koordinering, kommunikasjon, informasjon Kompetansebehov: Mastergrad Helsefaglig bakgrunn? Samfunnsfaglig bakgrunn? Annet?

Ulik kompetanse til ulike stillinger IVERKSETTERE Plassering: Tjenesteytere i ulike sektorer Folkehelsearbeid er en del av stillingen Oppgaver: Iverksette tiltak, satsinger og strategier, veilede og følge opp deltakere (individ og grupper) Kompetansebehov utover grunnutdanning: - Veiledningsmetodikk - Tverrfaglighet - Basal kunnskap på områdene hvor kommunen tilbyr tiltak

Dahlgren & Whitehead 1991

Utarbeidet av LØKTA for Fylkesmannen i Troms i 2010 Nyttig verktøy for å planlegge hvilken kompetanse kommunen trenger – også innen folkehelsearbeidet. Utarbeidet av LØKTA for Fylkesmannen i Troms i 2010 http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=60582&amid=3300345

Fylkesnivået Kompetanse hos Fylkesmannen: Bred, tverrfaglig. Gode forutsetninger for folkehelsearbeid. Kompetanse hos fylkeskommunen:

Hva gjør Fylkesmannen? På oppdrag fra Helsedirektoratet vil Fylkesmannen i løpet av høsten undersøke: I hvilken grad har kommunene styrket sitt forebyggende helsearbeid i 2010? Hvilke kompetansebehov har kommunene innen forebyggende helsearbeid framover? Hvilke gode eksempler på samhandling kan kommunene vise fram? Gjøres via en QuestBack-undersøkelse i november

Oppsummering Samhandlingsreformen, s. 83: Samhandlingsreformen skal legge til rette for å styrke kommunenes mulighet til å sette inn forebyggende tiltak og tidlig intervensjon ved at tiltak kan rettes mot livs- og helseproblemenes grunnleggende årsaker og sammenhenger. Regjeringen og Stortinget ber kommunene om å Ta stilling til hvilke utfordringer som er knyttet til befolkningens helse Arbeide systematisk og planmessig for å møte utfordringene og legge til rette for god helse