Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret 2010-2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Samiskopplæring i Nordland
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Foreldremøte vg3 Onsdag
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
Overgangsprosjektet.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kapittel 14 Simulering.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Fra grunnskole til videregående.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Nasjonale prøver.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
TIRSDAG Foreldremøte Vg3. Hva vi ønsker å snakke om 2  Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev  Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Foreldremøte 3. september 2018
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret

Ny GIV – (minst) tre prosjekter Ny GIV overgangsprosjekt Ny GIV oppfølgingsprosjekt Ny GIV telleprosjekt

Ungdommer som ikke fullfører videregående opplæring sliter med å skaffe seg arbeid. De fleste jobber krever datakunnskaper, språk- kunnskaper eller matematikk. Derfor er kampen mot frafall så viktig” Jens Stoltenberg til VG aug 2010

Ny GIV overgangsprosjektet Gi flere elever et bedre grunnlag for å gjennomføre videregående skole. Bygge bro Nødvendig støtte og oppfølging 2 første år i videregående

Intensivundervisning 10.trinn Intensivopplæring i vårhalvåret for de 10 % av elevene som presterer lavest etter første termin. Mål: Økt motivasjon og et bedre faglig grunnlag for videre skolegang Grunnleggende lese-, skrive og regneferdighet Læringsstrategier

Pilotfase skoleåret ungdomsskoler i Bergen (30% av elevmassen på trinnet) Intensivundervisning fra 1.mars 6 - 7,5 klokketimer pr uke

Hvordan ble tilbudet mottatt? 113 elever fikk tilbud 14 elever takket nei 99 elever startet opp 11 sluttet under veis 88 fullførte

Kjønnsfordeling i forhold til fagområder gutter jenter Lesing/ skriv 11 5 Regning/ mat Lesing og mat

Karakterutvikling matematikk skole A termin Termin eksamen 3 5

Karakterutvikling matematikk eks skole B termin Termin eksamen 3 3

Sammenlikning karakterutvikling Ny GIV- elever og samlet elevmasse på NG-skoler Kar 1Kar 2Kar 3Kar 4Kar 5Kar 6Snitt Alle elever NG- skoler - 13 % - 4 %+ 9 %+ 29%+ 81%5 % Elever Ny GIV - 76 %- 17%+ 12%+ 34%+ 44%+ 28%7 %

Karakterutvikling 1.terminStandpunktUtvikling i prosent Elever Ny GIV 2,793,07 % Alle elever pilotskoler 3,773,955 %

IV – ikke vurderingsgrunnlag Antall karakterer 1.termin: 1069 Antall karakterer 2.termin: 1166 Økning: 97 karakterer

Elever som er trøtt av skolen er ikke lei av å lære, de er lei av å ikke lære.

Hva mener foresatte om Ny GIV? JaNeiVet ikke Informasjon88 % 8 % 4 % Faglig utbytte73 % 027 % Økt trivsel 62 %19 % Betydning for tanker om vg skole 85 % 4 %11 % Anbefale Ny GIV? 96 % 4 % 0

” Jeg har allerede anbefalt Ny GIV til andre. Vi ønsker alle det beste for våre barn, og en fullført skolegang er ønskelig. Motivasjon og tro på at en kan og er god nok er et utgangspunkt.”

Utfordring til rådgiverne Forsterke karriereveiledningen for elevgruppen Bidra til realistiske søknader til videregående opplæring