Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
KLASSEHJELPER`N.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Skrivestien.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Morfologi.
Hva er god skriveopplæring?
TOFU TimeOut For Utvikling
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Skriving som kommunikasjon
Planhierarkiet i skolen
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Basiskompetanse i arbeidslivet
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Strategier og kompetanse
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Til tjeneste Lions Norge Hvordan få og beholde nye medlemmer? LCI har utarbeidet et hjelpemiddel Just Ask! Rekrutteringsguide for klubbene.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Tankekart og læringstrategi
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?

Å lage plan Innhold: Hvorfor er det viktig å ha en plan? Ulike typer planer. Hva velger vi? Eksempler på ulike planer Videre arbeid

Helhetlig plan for å sikre at det jobbes systematisk med skriving som grunnleggende ferdighet Planen skal kvalitetssikre arbeidet og legge vekt på god progresjon Planen skal være et redskap for lærerne i det daglige arbeidet Skoleledelsen må sikre at planen blir brukt, og at nye ansatte får kjennskap til at den finnes Planen er dynamisk og må endres når det er behov for det

Ulike typer planer - hva velger vi? Plan for de grunnleggende ferdighetene Plan for lesing og skriving som grunnleggende ferdighet Plan for skriving som grunnleggende ferdighet Plan over helhetlige skriveopplegg og gode skriveoppgaver Plan eller en oversikt/plakat over hva skolen ønsker å satse på (prinsipper for god skriveopplæring) Legge skriveplanen inn i eksisterende planer

Utdrag fra skriveplanen for Oslo kommune Se hele skriveplanen for Oslo kommune

Språkplan Hva er viktig for dere å ha med i en språkplan/skriveplan? En systematisk plan som tydeliggjør progresjonen i arbeidet med de språklige grunnleggende ferdighetene fra 1. -10. trinn Bla gjennom Språkplanen Hva er viktig for dere å ha med i en språkplan/skriveplan?

Plan for større skriveprosjekt med gode skriveoppgaver For å sikre at skolen jobber med helhetlige skriveprosesser i løpet av et skoleår, kan det være lurt å legge inn større skriveprosjekt i en årsplan: Hva er det viktig at elevene lærer? Ta utgangspunkt i læreplanmålene når dere lager skriveoppgaver Se på hva som kjennetegner en skriveprosess Hva slags emnehjelp og skrivestøtte trenger elevene?

Hensiktsmessige skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen

Videre arbeid Fordele arbeidsoppgaver og legge en plan for framdrift Hvem skal utarbeide planen? Hvordan sikre at planen tas i bruk? Hvem skal ha ansvaret for å oppdatere planen?