Barnehagens samfunnsmandat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges beste barnehage
Advertisements

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Norges beste barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Ny rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Utendørsanlegg | Sonedifferensiering & Logistikk
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Lek og Læring i barnehagen
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Grunnleggende verdier for oss:
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Pedagogisk dokumentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagens samfunnsmandat Fokus på forståelse av barndom, lek og læring

Barnehagens samfunnsmandat Når noen gis et mandat innebærer det at det gis, innenfor et definert område, en fullmakt til å bestyre og bestemme saker som angår dette området. samfunnsmandat kan derfor forstås som en fullmakt samfunnet gir barnehagen til å bestyre, påvirke eller forvalte noe som samfunnet ønsker skal forvaltes.

Barnehagens samfunnsmandat Barnehageloven Rammeplanen Virksomhetsplan Årsplan Månes plan Ukeplan

Barnehagens samfunnsmandat Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. (Barnehageloven § 1 Formål og § 2 Barnehagens innhold) Barnehagens samfunnsmandat er å tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Den skal både være en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre.

Barnehagens samfunnsmandat Rammeplanen Barnehagens samfunnsmandat Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver

Barnehagens samfunnsmandat Rammeplanen Barnehagens samfunnsmandat Barnehagens formålsbestemmelse Barnehagens verdigrunnlag (Lov om bhg §2) Barnehagens samfunnsmandat Barn og barndom /Barns medvirkning Samarbeid med barnas hjem Pedagogisk virksomhet Fysisk miljø som fremmer barns utvikling Inkluderende fellesskap

Rammeplanen I planlegging av årsplan, halvårsplan og månedsplan er det helt nødvendig å bruke rammeplanen som et instrument. Den må også brukes i pedagogisk dokumentasjon og vurdering.

Rammeplanen Det er utarbeidet 12 temahefter som skal støtte barnehagene i innføringen av lov og rammeplan. Mange inneholder refleksjonsoppgaver til bruk på personalmøter. Hele personalgruppen må være kjent med hva som står i lov, rammeplan og temahefter da disse redegjør for barnehagens samfunnsmandat.

Pedagogisk kvalitet Finner vi i holdningene mellom personalet og barna Bevissthet om og forbered for å møte det enkelte barns ønsker Hvordan vi støtter, stimulerer og utfordrer barna i deres læring Hvordan vi møter foreldrene Barnehagens innhold og målsetting

Gruppe oppgave Hvorfor har vi planer i barnehagene vår? Hvordan bruker vi planene?

Hvordan oppfatter vi barn? Et sårbartmenneske, som trenger beskyttelse og omsorg. Et handlende menneske som skaper Dette er to motsatte bilder av barnet, som enten sårbare og avhengige eller kompetente