Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Trondheim Helseklynge
Sør-Afrika KFUM Tensing
Pedagogisk utviklingsarbeid
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Innledning ved BioHus konferansen
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Valgfag på Kastellet skole
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Henning Warloe (H) Byråd for byutvikling, klima og miljø Kystbyseminaret
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
MMT270 Utvikling av kreative næringer. Del I. Den kreative klasse:
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)

Trøndelag Forskning og Utvikling as Bakgrunn Kultur- og opplevelsesnæringene har et betydelig verdiskapingspotensial både direkte og indirekte Kultur- og opplevelsesnæringene har som innovative og lærende næringer egenskaper de fleste næringer etterstreber Kultur- og opplevelsesnæringene vitaliserer kultursektoren og øker steders attraktivitet for befolkningen, næringslivet og tilreisende. Kultur- og opplevelsesnæringene bidrar i betydelig grad til kvinnelig sysselsetting. Dette er viktig for bosettingen i distrikts-Norge. Kultur-og opplevelsesnæringene er ikke bare et byfenomen, men omfatter også bygdene. Kultur- og opplevelsesnæringene kan karakteriseres som miljøvennlige.

Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses – næringer - Noe nytt? Kultur og økonomi er integrert i senmoderniteten Produktverdi knyttet til symbolsk innhold og hvordan dette skaper opplevelser Individualisering – globalisering – konkurranseutsatt økonomi

Trøndelag Forskning og Utvikling as Forskjeller fra materiell vareproduksjon Opplevelser psykologisk ståsted Stemninger Humanistisk ståsted Det ekstraordinæer / Det meningsgivende Reisen som metafor Å fristille seg / åpne opp for det spesielle Livsprosjekt – Del av et levd liv Den doble produksjonsprosessen Tilbyder gir ramme om ”prosesser” Opplevelser, skaping og mening er knyttet til individene ”Møtet” som binder de to prosessene sammen

Trøndelag Forskning og Utvikling as Hva menes med kultur og opplevelsesnæringer Det kan være fruktbart å skille mellom fire diskurser innen kultur – og opplevelsesnæringene Kulturbasert næringsutvikling Kreativ industri og kreative næringer Opplevelsesøkonomi Turisme og reiseliv som opplevelsesnæring

Trøndelag Forskning og Utvikling as Kulturbasert næringsutvikling Kulturbasert næringsutvikling legger vekt på at kulturproduksjon av varer og tjenester er basert på lokale ressurser i vid betydning, Dvs; som strategi for både nærings- og stedsutvikling. Økende betydning siden midten på tallet, både i forhold til sysselsetting og produksjonsvekst i de fleste kapitalistiske land.

Trøndelag Forskning og Utvikling as Kreativ industri og kreative næringer Kreativ industri omfatter sektorer og leverandører innenfor f.eks. høyteknologi, film og televisjon, spill, nye medier, musikk, moter og kunst. Betegnelsen kulturindustri brukes også om slike virksomheter, fordi aktivitetene internasjonalt viser tilbøyeligheter til å anta organisatorisk form som komplekse, verdiskapende nettverk i klynger. Vellykkede klynger kan igjen tiltrekke seg dyktige, kreative talenter, det som kalles ”artistisk gravitasjon”. Nettopp denne dimensjonen har vært sentral i Richard Floridas tenkning omkring den kreative klasse og dimensjonene teknologi, talent og toleranse.

Trøndelag Forskning og Utvikling as Opplevelsesøkonomi Opplevelsesøkonomien har sitt opphav i Pine & Gilmore sin bok ”The Experience Economy. Work is Theatre. Every business a stage” (1999) Når noe benevnes opplevelsesøkonomi er fokus rettet mot de målsettinger og mulige fordeler ulike virksomheter kan oppnå ved å satse på opplevelser for kunden, der kunden definerer et produkts verdi Service i tradisjonell forstand er ikke nok; kundeopplevelsene er det sentrale Pine & Gilmore vektlegger det performative aspekt Dans, drama og musikk, m.m. er vesentlige elementer for å skape opplevelsesverdier i en bedrift

Trøndelag Forskning og Utvikling as Turisme og reiseliv som opplevelsesnæring Vanskelig å skille mellom turisme/reiseliv og spesielt kulturbasert næringsutvikling og opplevelsesøkonomi. Utgjør en egen diskurs så er det fordi turisme/reiseliv er en heterogen, men veletablert næringssektor, som hører hjemme innenfor kultur- og opplevelsesnæringene. Turismen var faktisk først til å operere i skjæringspunktet mellom kultur og økonomi Introduserte begrep som kulturturisme, kulturarvturisme, med vekt på opplevelser. Turismen og reiselivet er spesielt viktig for de muligheter som ligger for næringsutvikling i de rurale områdene.

Trøndelag Forskning og Utvikling as Kreative Trøndelag Kultur og opplevelsesnæringer i Trøndelagsregionen Fra felles fylkesplan om strategier for næringsutvikling (side 10) Integrere kunst og kultur i regional steds- og næringsutvikling gjennom å styrke bevisstheten om kunstens rolle i innovasjon i det offentlige rom. Gjøre kreativiteten til driver i alt endrings- og utviklingsarbeid, og utnytte at mangfoldet i befolkningen gir større muligheter til å finne de kreative kreftene. Sette fokus på kreativitet som allmenn ferdighet og ikke bare som en gave noen få eier. Skape og utvikle gode vilkår for produksjon og formidling av profesjonell kunst og nye kreative næringer. Legge til rette slik at det nyskapende kunstmiljøet kan gi bidrag i verdiskapingen. Utnytte de sentrale museene i regionen i utviklingen av kulturbasert næringsutvikling

Trøndelag Forskning og Utvikling as Hva finnes i Trøndelag (ØF – Rapport 2004) Arkitektur Design Festivaler Film/foto Kunst Litteratur Markeds- kommunikasjon Media Mote Museer Musikk Måltid Opplevelsesbasert læring/ spill Scenekunst Sportsbransjen. Turisme/reiseliv

Trøndelag Forskning og Utvikling as VRI: Samarbeidspartnere Næring (I prosess) Nettverksutvikling Kysten Lysøysund Framtidsbåten Den kreative reisen Bedrifter (potensielt): Seil og damp; Skippertunet; Bjerkem natur og kultur; Sus i serken; Mølnargården Stiftelsen Frohavet m.m. Kompetanse- miljø Trøndelag FoU HINT HiST (?) Geografisk inst (NTNU)

Trøndelag Forskning og Utvikling as Hva bør vi gjøre ? Arbeidet vil variere langs et spekter beskrevet med følgende punkter Kunnskapsproduksjon kunnskapsformidling Skape ny viten samtidig som ny og eksisterende viten formidles Kunnskapsproduksjon kontra være med å skape nye produkter og organisasjonsformer Tradisjonell forskning kontra aksjonsforskning Nærhet kontra distanse Mange spesifikke metoder: intervjuer; surveys; fokusgrupper; passiv og deltagende observasjon; samt dokumentanalyser og lignende.