Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Advertisements

Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
-ikke bare for zippylæreren…
Klasseregler.
Psykiske utfordringer ved MS
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Knarrlagsund oppvekstsenter,
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Diagnose – forståelse eller merkelapp
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Hvordan lykkes med et prosjekt?
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
DISKUSJON (å slå i stykker)
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Å leve med ADHD i familien
Oppsummering av FOU - prosjekt
Mestring og forebygging av depresjon
Definere og velge hovedmål og delmål
Marknadsundersökning If/Norge. 1. Hvor godt forberedt anser du at virksomheten er på en potensiell krise? 1-8 der 1 er ikke forberedt og 8 svaert godt.
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Senter for atferdsforskning
Lek og Læring i barnehagen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Workshop, Dokka – 9. nov
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Emosjoner Espen Røysamb.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Konflikthåndterings-modeller
Asperger syndrom og ADHD
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Kapittel 1 SAMSPILL.
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Arbeidskultur i Drammen kommune
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ og individualisert kommunikasjon - to eller flere personer som tar del i en problemløsende situasjon

Betingelser: * finne fram til fellesskap (felles interesser) * skape samspill * gjensidig identifisering

barnets oppfatning fordreininger? plan oppklaring implementering aktuell situasjon realistisk urealistisk

*få tak i barnets oppfatning av problemet *barnets forsvar forteller oss noe om barnet *taust barn: monolog fra miljøterapeut *dialog mellom to miljøterapeuter ? ?

hvordan oppklare fordreininger?: * ta en kronologisk gjennomgang * skaffe til veie tilleggsinformasjon om situasjonen - sider som barnet ikke har klart for seg - eller som det "glemmer"

* gjøre rede for hvordan det så ut for den voksne eller for andre "utenforstående" * oppfordre barnet til å analysere hvordan det kan ha blitt opplevd av andre involverte i konflikten * gjøre en konkret rekonstruksjon

Barns defensive manøvrer: 1 fysisk uro 2 bråk 3 banning 4 spille verdensmester

5 manipulering - forandrer tema - forførende sjarm-anger - rolle-bytte - projeksjon - "tjue spørsmål", "du gjetter" - problemflom

6 redsel, tilbaketrekking 7 forlegenhet, skam

Planlegging framover *barnet må være delaktig i planen *det må gjøres helt klart - hvilke valgmuligheter og hva valget innebærer *"back to normal" - utfordringer *forenklede prosedyrer for umodne barn

Advarsler og begrensninger: - upassende episode/situasjon - upassende rolle - upassende humør - upassende omstendigheter

Pass opp hvis... - oppmerksomheten forsterker negativ atferd - den voksne "liker" konflikter og utagerende atferd - det er den voksne som har behov for samtalen

-det kommer i konflikt med den ordinære virksomheten - situasjonssamtalen blir en teknikk framfor en tilnærming/filosofi -situasjonssamtalen blir et mål (og ikke en metode / et middel)

- vi ikke er klar over "tvangs"-aspektet som knyttes til samtalen - situasjonssamtalen "skyver" annen aktivitet i bakgrunnen