Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjarne Sunde Endret for 5 år siden
1
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet underholdning. En god historieforteller holder på oppmerksomheten til publikum, skaper interesse og engasjement, og formidler budskapet sitt på en måte som appellerer til de fleste. Det finnes mange teknikker for å oppnå denne effekten. Lidenskap og engasjement for det man forteller om er viktig, en klar og tydelig stemme og fremtoning, trygghet på seg selv og gode kunnskaper er alle viktige byggeklosser enten det skjer verbalt eller visuelt.
2
Visuell fortellerteknikk
Den hvite haien er kommet for å drepe. En ung kvinne blir dens første offer. Politimesteren Martin Brody vil stenge badestranden, men den lille byen lever av sommegjestene og forretningsfolkene i byen....
3
Bøøøhhh!
4
Anslag, konflikt, konfliktløsning
Forventning Det dramatiske anslaget skaper forventning om fortsettelsen. Vi forbereder oss på det vi tror kommer til å hende. Etter et dramatisk anslag kan vi forvente et drama og etter en humoristisk anslag en komedie. Slik er forståelsen for teatrets eller filmens budskap, samt for all visuell kommunikasjon! Og slik blir også påvirkning på et mottakelig og forberedt publikum.
5
Forandring Anslaget som presenterer konflikten i et vellykket teaterstykke eller i en god film, skaper sterke reaksjoner hos publikum. Aller sterkest er følelsen av å stå foran en forandring. Anslaget forbereder en forandring på to plan. Filmens/skuespillets rollefigurer stilles overfor konflikter, kamp, avgjørelse, noe som kommer til å forandre dem. Noen seirer og noen taper. Man blir nysgjerrig på hva det vil føre til?
6
Overraskelse
7
Løsning?
8
Bevegelse framover Anslag Presentasjon Fordypning Tid
Konflikt Opptrapping opptrapping Konflikt løsning Nedtoning
9
Eksempel Den lille mann som protesterer mot noe viktig
10
Hvordan skal det gå videre?
Det er viktig at den underlegne karakteren befinner seg i en helt håpløs situasjon. Personen, det lille mennesket i samfunnet. Kroppsspråk, sinne eller fortvilelse gjør ham til en viktig person. Den gamle skrivemaskinen, det høye skranglete bordet og den lave stolen til tross. Denne visuelle styrken får oss til å følge dramaets fortsettelse intensivt. Hvordan vil det gå? En bevegelse fremover er skapt.
11
Anslaget kommer først Spennende, suggestiv, «filmatisk» framførelse
Dristige og overraskende vekslinger lokker lengre inn i stoffet Effektfulleog elegante vekslinger i en spennende enhet
12
Anslaget - slik kan det begynne
13
Vindu/Windows autentisk bilde fra lofotfiske ca. 1910
14
Speil
15
Fakta
16
Prosa
17
Poesi
18
Fortelling
19
Historiefortelling
20
Reportasje om mennesker
21
Etnisk spenning
22
Fargedramatisering
23
Manipulering med farge
24
Hvem bodde her?
25
Drama
26
Hva forteller dette bildet?
27
Metafor
28
Liggende format
29
Stående format
30
Bevgelse
31
Symetri/asymmetri
32
Samspill mellom tekst og bilde
33
Hvordan leser vi bilder?
34
Konsentrasjon om motiv
35
Skaper hvert bilde engasjement?
36
Det surrealistiske bildet!
37
Humoristisk illustrasjon
38
Naturalistisk illustrasjon
39
Typografisk illustrasjon
Herb Lubalin
40
Herb Lubalin
41
Stilisert illustrasjon
42
Stilisert og forklarende
43
Collage
44
Følelser
45
Realistisk
46
Portrett
47
3 dimensjonal illustrasjon
48
Dybde og rom
49
Beskjæring og fargedramatisering
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.