«Siste timer før jul-quiz»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

1814.
Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJONEN
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Vegetarmat Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Trude Nordli ved Jordal Ungdomsskole.
Aboriginere Et urfolk i Australia.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Den Amerikanske Revolusjon.
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Den Franske Revolusjonen
Den franske revolusjonen
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Enevelde og opplysningstid
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel Elevene skal kunne
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Mandag 8. November Powerpoint..
Fra ord til liv April 2010.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Grunnloven, Norge og uavhengighet
Kapittel Elevane skal kunne
NAPOLEON
Napoleonskrigene og Norge
“Disippel-høring”.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Napoleon Bonaparte.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON (en revolusjon = en veldig stor og rask forandring) Før 1500: Indianere alene i Amerika. Mange ulike grupper, ulike språk, ulike.
Den amerikanske revolusjon. På midten av 1700-tallet raste Sjuårskrigen mellom mange europeiske land. Det ble utkjempet kamper over store deler av verden.
En befolkning er mengden mennesker, innen et avgrenset område. F.eks: De som bor i Norge, er Norges befolkning. De som bor i Afrika, er Afrikas befolkning.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Napoleon. Hvorfor synger vi om Napoleon med sin hær ? Hva er det som har gjort denne mannen så kjent?
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
DA NORGE BLE EN EGEN, SELVSTENDIG STAT
Den franske revolusjon
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Utskrift av presentasjonen:

«Siste timer før jul-quiz» Oppsummer emnene dere har arbeidet med denne høsten Historie Vg3

Informasjon til lærer Dette er en quiz som lar deg sjekke hva elevene har fått med seg av de emnene dere har arbeidet med nå i høst. Vi har konsentrert oss om perioden fra ca. 1700 til ca. 1914. Slett eventuelt de spørsmålene dere ikke har arbeidet med. Bruk gjerne noen minutter etter hver oppgave til å diskutere med elevene om stikkordene de fikk var gode eller om det var noe som manglet. Hvilke stikkord ville elevene selv valgt? Dette gjør at elevene blir mer bevisste på temaet og på den måten får enda mer ut av opplegget. Framgangsmåte for quizen finner du på neste lysbilde. Vis denne til elevene. Vis quizen i fullskjermvisning da animasjonene i presentasjonen kun fungerer i denne visningen. Lykke til!

Framgangsmåte Gå sammen i grupper på 2-3 og finn fram penn og papir Quizen består av en rekke spørsmål der dere ved hjelp av stikkord skal komme fram til en person, en hendelse, et byggverk eller tilsvarende, alt hentet fra perioden fra ca. 1700 og til ca. 1914 i nyere historie Dere skriver ned svarene når dere tror dere vet det – og rekker opp hånden så lærer kan sjekke svaret Jo færre stikkord dere trenger før dere gjetter riktig, jo flere poeng! Poengene summeres opp avslutningsvis, og vinner kåres

Oppgave 1: Hvilken hendelse? 5 poeng: Vi kan si at hendelsen vi skal fram til startet 70 år tidligere, med en annen viktig hendelse for landet 4 poeng: Hendelsen har sammenheng med at kongens makt svekkes 3 poeng: Statsrådsak, vetostrid og riksrett er noen av de viktigste elementene i denne hendelsen 2 poeng: Utsagnet «All makt i denne sal», uttalt av Johan Sverdrup, står veldig sentralt i hendelsen 1 poeng: Utsagnet fortsetter: «Det kan ikke lenger regjeres uten Stortinget, det må regjeres med Stortinget» Svar: Parlamentarismen (1884)

Oppgave 2: Hvilken hendelse? 5 poeng: Tidligere samme århundre foregikk det en utvikling i et annet land som fikk avgjørende betydning for hendelsen du skal fram til 4 poeng: Dårlig økonomi og ugunstige privilegier trekkes ofte fram som noe av årsaken til hendelsen 3 poeng: Stenderforsamlingen spilte en viktig rolle i denne hendelsen 2 poeng: Stormen på Bastillen er en av de viktigste enkelthendelsene i det du skal fram til 1 poeng: Frankrike hadde ikke hatt 14. juli som nasjonaldag hadde det ikke vært for denne hendelsen Svar: Den franske revolusjon

Oppgave 3: Hvem er jeg? 5 poeng: Jeg ble født på starten av 1800-tallet i Storbritannia 4 poeng: Jeg utviklet en teori som har fått stor betydning for flere felt, men kanskje først og fremst innenfor naturforskning 3 poeng: Jeg studerte en mengde planter og dyr og satte sammen en teori kjent som «utviklingslæren» 2 poeng: Teoriene mine har også blitt feilaktig brukt på andre områder, da omtalt som «sosialdarwinisme» 1 poeng: Utviklingslæren kalles også for darwinisme Svar: Charles Darwin

Oppgave 4: Hvilken periode? 5 poeng: Avtaler om moralsk opprustning og avskaffelse av slavehandel hører også med i denne perioden 4 poeng: En videreføring av teoriene til Charles Darwin brukes ofte for å forklare hendelser i perioden 3 poeng: Frankrike, Tyskland og Storbritannia var de toneangivende statene i det som ofte omtales som et «kappløp» 2 poeng: Økonomiske motiver, samt ønsket om å sivilisere folk er noen av årsakene til hendelsene i perioden 1 poeng: Perioden omtales ofte som «kolonikappløpet», og handler om hvordan europeiske stater ønsket å legge under seg områder i Afrika Svar: Imperialismen

Oppgave 5:Hvilken hendelse? 5 poeng: Denne hendelsen hadde neppe funnet sted hadde det ikke vært for at et nytt tankegods var blitt kjent 4 poeng: Vi befinner oss i siste halvdel av 1700-tallet, og hendelsen har blant annet å gjøre med at noen kolonier ønsket å løsrive seg 3 poeng: Byen Boston spilte en sentral rolle i denne hendelsen 2 poeng: Uavhengighetserklæringen er et meget konkret resultat av denne hendelsen 1 poeng: Hendelsen markerer at landet fikk en ny Grunnlov i 1789 og at Amerikas forente stater ble opprettet Svar: Den amerikanske revolusjon

Oppgave 6: Hvem er jeg? 5 poeng: Jeg ble sendt hjemmefra da jeg var ti år gammel for å gå på krigsskole 4 poeng: Jeg har vært hærfører, general og keiser 3 poeng: Jeg fikk vedtatt et lovverk som var preget av opplysningstidens og revolusjonens tankegods 2 poeng: Kriger er oppkalt etter meg, blant annet har jeg kjempet mot østerrikere etter å ha gått over Alpene 1 poeng: Mitt avgjørende slag sto ved byen Waterloo i 1815, et slag jeg tapte. Mitt etternavn er Bonaparte Svar: Napoleon Bonaparte

Oppgave 7: Hvilken hendelse? 5 poeng: Hendelsen du skal fram til er en bakgrunn for krigshandlingene i Europa i 1914-18 4 poeng: Hendelsen forgikk i Europa, men handlet egentlig om et annet kontinent 3 poeng: Du skal fram til en konferanse, og på denne deltok representanter fra 14 europeiske land, men ikke en eneste fra andre kontinenter 2 poeng: Målet med konferansen var blant annet å bli enige om retningslinjer for hvordan europeiske stater skulle gå fram når de la under seg områder i Afrika 1 poeng: Konferansen ble holdt i en stor, tysk by i 1884, og den har navn etter denne byen Svar: Berlinkonferansen

Oppgave 8: Hvilken -isme? 5 poeng: Ismen hadde røtter i det gamle, førindustrielle samfunnet 4 poeng: Tilhengerne av -ismen mente at brå forandringer ikke førte til noe godt for samfunnet 3 poeng: Irske Edmund Burke regnes som -ismens grunnlegger 2 poeng: Samfunnet bør endres gjennom små, gradvise tilpasninger, hevdet tilhengerne 1 poeng: Navnet på -ismen kommer av «conservare», som betyr å bevare Svar: Konservatismen

Oppgave 9: Hvilken hendelse? 5 poeng: En av virkningene av denne hendelsen var at kongens makt ble svekket 4 poeng: En av de viktigste årsakene til hendelsen var utfallet av Napoleonskrigen 3 poeng: En sentral aktør i denne hendelsen, var Kristian Fredrik 2 poeng: I mai 2014 feirer vi her i landet et stort jubileum grunnet denne hendelsen 1 poeng: 17. mai 1814 ble dokumentet som markerer denne hendelsen undertegnet Svar: Norge får egen grunnlov, 1814

Oppgave 10: Hvilken periode? 5 poeng: Perioden var en forutsetning for de endringene som kom i tiårene etter 4 poeng: Tankene som kom til uttrykk i perioden bar preg av en ny tid 3 poeng: «Våg å vite» er en oppfordring som gjerne knyttes til perioden 2 poeng: Montesquieu, Rousseau og Voltaire er sentrale personer innenfor perioden 1 poeng: Vi befinner oss på starten av 1700-tallet, og maktfordeling, ytringsfrihet og tro på like rettigheter er sentrale i retningen/perioden du skal fram til Svar: Opplysningstiden

Oppgave 11: Hvilken hendelse? 5 poeng: Et nytt system som ble innført 21 år tidligere har betydning for hendelsen du nå skal fram til 4 poeng:7. juni er en viktig dato i denne hendelsen 3 poeng: En strid om en såkalt «konsulatsak» var den direkte årsaken til hendelsen 2 poeng: Hendelsen skjedde i 1905, og to naboland var involvert 1 poeng: Hendelsen gjorde at Norge ble et fritt og selvstendig rike Svar: Bruddet med Sverige, 1905

Oppgave 12: Hvilket begrep? 5 poeng: Begrepet vi skal fram til er et samlebegrep for et fenomen som har eksistert til alle tider, og som fortsatt eksisterer 4 poeng: Nomadene i førhistorisk tid og flyktninger i dag dekkes begge av begrepet 3 poeng: Push- og pull-faktorer bruker vi gjerne for å forklare årsaker til det begrepet omtaler 2 poeng: Fra bygdene til byene, fra Norge til Amerika, fra bondesamfunn til industrisamfunn er noen av bevegelsene begrepet dekker 1 poeng: Et annet navn på begrepet er «folkevandring» Svar: Migrasjon

Oppgave 13: Hvilken hendelse? 5 poeng: Flere engelske fotballbyer er sentrale i denne hendelsen 4 poeng: Et voksende marked i Europa er en viktig drivkraft for hendelsen 3 poeng: Kraftig befolkningsvekst, økt jordbruksproduksjon og bedre kommunikasjon er også årsaker til hendelsen 2 poeng: En viktig virkning av hendelsen er økt urbanisering 1 poeng: Hendelsen kalles en revolusjon, og spesielt tekstilproduksjonen sto sentralt i utviklingen Svar: Den industrielle revolusjon

Oppgave 14: Hvilke bevegelser? 5 poeng: Bevegelsene samles under en fellesbetegnelse og foregikk på 1800-tallet 4 poeng: Bevegelsene hadde røtter i brede lag av befolkningen og fikk stor betydning for den politiske utviklingen i landet 3 poeng: Bevegelsene førte til at flere lag av befolkningen fikk innflytelse i landets offentlighet 2 poeng: Både språkspørsmål, religionsspørsmål og alkoholspørsmål samles i disse bevegelsene 1 poeng: Bevegelsene var en avgjørende faktor for innføringen av parlamentarismen i 1884 Svar: Motkulturer

Oppgave 15: Hvem er jeg? 5 poeng: Jeg har vært statsminister og jeg levde på 1800-tallet 4 poeng: Jeg er tysk 3 poeng: Jeg er blant annet kjent for utsaget «Tidens store spørsmål avgjøres ikke med taler og flertallsbeslutninger, men med blod og jern» 2 poeng: Jeg skaffet meg ganske mange fiender i min levetid, spesielt i Frankrike 1 poeng: Jeg var hovedarkitekten bak samlingen av Tyskland i 1871 Svar: Otto von Bismarck

Og vinneren er ... GRATULERER!

God jul og godt nytt år!