Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept. 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Norges Beste Barnehage
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Gjelder alle treåringer (også norsktalende) i områder med høy andel innbyggere med minoritetsspråklige barn.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Christian Grorud
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Drammensskolen – Norges beste skole
Undervisningssektoren 2015
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Kampen skole Vår visjon:
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norges Beste Barnehage
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
”Drammensskolen – Norges beste skole”
Organisering av tjenestene
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Undervisningsetaten kroner.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept. 2010

Strategi Hva er utgangspunktet – utfordringen i Drammen? Organiseringen av kommunen – ”tenke helhetlig”! Helsestasjonene Barnehage (tidlig handling) Skole – ”Norges beste skole” Overgangene Veien inn i videregående opplæring Prosjekter

Levekår og utdanning Kommune Indeks 2007 Indeks 2000 Lav utdanning Snitt kommuner 5,55,45,9 Drammen7,36,96,0 Snitt ASSS6,66,35,8

Tett på og arbeid på tvers! *Rådmannens lederteam. Utdanningsdirektør med ansvar for oppvekst. Fokus på kompetanse – mestring Mye og fokusert ledelse! Klar ansvarsdeling og kunnskap om hverandre Senter for oppvekst – samkjøre hjelp! Tett på det enkelte barn og familie! Fattigdomsbekjempelse

Helsestasjonene Prioriterer svangerskapsoppfølging og differensierer i forhold til behov. Oppfølging av mor og barn Språk 4 I front mht. dataverktøy som følger familie og enkeltbarnet Skolehelsetjenesten Helsestasjonen for ungdom

Barnehage Øke barnehagedekningen – mål å ligge på ASSS- nivå. Vi er best i landet av de store byene på min. spr. i barnehage. Forsøk med gratis kjernetid for 3-åringer Overkapasitet mht. barnehageplasser – spesielt i de bydelene der vi ønsker større dekning. Oppfølging av mor! Kompetanse på å se – handle (rutiner) – følge opp

Visjonsprosjektet Visjon: ”Drammensskolen, Norges beste skole. En skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle potensial og blir et trygt og selvstendig menneske.”

Bedriften - skole DET INDRE LIVET Grunnleggende ferdigheter Hjem-/skole samarbeid Læringsmiljø/klasseledelse Ledelse Lokal styring Budsjett Innhold Elevene Foreldrene Levekår Utdanning Statlige Rammefaktorer Læreplan Lovverk Resultater Oppfølging fra skoleeier

Sosial utjevning – fattigdomsbekjempelse Utfordring: -Svak levekårsindeks -Lavt utdanningsnivå -Høy andel minoritetsspråklige Mål: Resultater over landsgjennomsnittet og bedre enn sammenlignbare kommuner! Drammensskolen skal ”gjøre en forskjell” for elevene! Graden vil avgjøre i hvor stor grad vi greier å realisere visjonen!

Handlingsplanens oppbygging ”Plattformen” for Norges beste skole: Denne plattformen hviler på tre ”pilarer”: Hjem/skole- samarbeid Grunnleggende ferdigheter Læringsmiljø/ klasseledelse Faglige resultater og elevenes generelle kompetanse Pilarene er fundamentert på en ”grunnmur”: Ledelse

Karrieresenteret - karriereveiledning Eget prosjekt i samarbeid med fylkeskommunen, NHO, NAV, høgskolen, BI, SiBu Mål : Bedre veiledning – alle lærere er karriereveiledere. Hva er jeg god på? Hva vil jeg/hva er drømmen min? Hva skal til for å komme der/realisere drømmen? Eksempel: Karriereveileder følger med helt til eleven er på plass i et nytt tilbud. (Eks. papirarbeidet kan være problemet!)

Prosjekter – Hva virker? Prosjekt 18 – 24 Prosjekt 18 minus Fylkeskommunen Fylket med minst frafall! Eks. Arbeidsinstituttet, osv. Oppsummering: Kunnskap har fokus fra dag en! Foreldre - barn – ungdom!