Tilpasset undervisning i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Vurdering for læring.
Oppfølgingstjenesten
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa = opplæringslova
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Lek og læring.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Ansvar og prosesser i skolen
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Veiledet matematikk.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Har du en bok som passer til meg, eller
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Lysåpning og senteravstand
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Hva er viktig for elevers læring?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Velkommen til foreldremøte i 2a
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset undervisning i matematikk Tilpasset undervisning i matematikk. v/Per Vidar Feiner-Endresen Spesialpedagogisk veileder Utadrettet virksomhet Haukåsen skole Per Vidar Feiner-Endresen, Spesialpedagogisk veileder . Jobbet på Haukåsen i 12 år som kontaktlærer og de senere år som spesialpedagogisk veileder. Lang erfaring med tilrettelegging for barn med spesielle behov.

Haukåsen skole. Haukåsen skole er en bydekkende kommunal spesialskole med et helhetlig tilbud til elever med nevrologisk betingede vansker og elever med multifunksjonshemming. Skolen har 76 elever og ca. 130 ansatte vår visjon: Læring, Mestring og Livskvalitet. Viktige elementer i et hvert barns liv. Det er dette vi jobber for og streber etter . At våre elever gjennom læringen skal oppleve mestring og få en bedre livskvalitet. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Opplæringsloven 9a ”Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring”. I tillegg skolens visjon. Et ytre «Rammeverk» vi må forholde oss til for å skape en god skolehverdag for våre barn. Opplæringsloven § 9a , Lov om rett til spesialundervisning § 5-1 , sakkyndig vurdering , Kunnskapsløftet og når det gjelder våre elever IOP. Det er utfordring å være spesialpedagog!! Og skape en god skolehverdag for elever m/spes.behov kan være krevende. Forskningen forteller at det er vanskeligere og lykkes med å lage et godt opplæringstilbud til elever med særskilte behov desto eldre de blir. Den faglige avstanden til resten av klassen øker, og det blir vanskeligere for eleven å hevde seg sosialt. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Cerebral Pares. Cp en «samlesekkebetegnelse». Symptomer, undergrupper og tilleggshandikap. Svært mange ulike årsaker. Stor variasjon når det gjelder det kliniske bilde. Tilleggshandikap ved CP: Tale- og språkforstyrrelser. Mental retardasjon. Syns- og hørselsforstyrrelser. CP Som om det ikke var nok. Dette er bakteppe/elementer vi må forholde oss til som pedagoger. Cerebral parese ofte omtalt som en samlesekkebetegnelse. De kognitive vanskene varierer avhengig av type CP. Lærevanskene er ofte sammensatte. Variert landskap. Tegne et bilde av en Ikke en måte(fasit) å tilrettelegge for elever med CP. Hvert barn har sitt behov og trenger sin individuelle tilpasning. For liten tid til å gå inn på hver enkelt undergruppe. Framstillingen en oversikt over faktorer som vi vektlegger når vi skal tilrettelegge for barn med CP, og som vi som skole føler har vært suksessfaktorer i vår tilpassede undervisning i matematikk. Sikkert mange kjente elementer og forhåpentligvis noen nye som kan inspirere. diplegi hemiplegi tetraplegi dyskinetisk CP ataksi Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Utfordringene i matematikkfaget for elever med CP. Tall- og mengdeforståelse. Sette tallene riktig under hverandre ved divisjon og multiplikasjon. Geometri. Gangetabellen, formler og regler. Matematiske begreper og måleenheter. Lesestykker. Klokka. Så hvilke utfordringer står vi overfor når det gjelder elever med CP? Barn med spastiske syndromer vansker med å tolke sammensatt visuelt materiale og med samspillet mellom øye og hånd. Lettere for å oppdage detaljer en helheten. Romoppfatning. Analog vs digital klokke. Geometri visuospatiale vansker og motoriske vansker. Ferdige stykker. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Tilrettelegging av matematikkfaget for barn med CP. Kommunikasjon. Skjerming. Praktisk matematikk. Tekniske hjelpemidler. Opplyse omgivelsene. Struktur og visualisering. Ha en synlig plan for undervisningen. Så hva er det vi vektlegger . Ingen trylleformel eller ferdig oppskrift, men prøving og feiling for å kommer frem til et godt undervisningsopplegg. Faktorer som vi vektlegger og som vi mener er viktige i forhold til tilrettelegging av matematikkfaget. Ta hensyn til. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Kommunikasjon. Trenger tid til å «fordøye» informasjonen som blir gitt. Bruk tavle , tekst med det du skal si. Nøkkelord på tavle, korte setninger uten for mye info. En beskjed om gangen. Adresser informasjonen. Bruk elevenes navn! Bekreft at man har forstått – ikke forvent! Husk matematikk er ofte veldig abstrakt! Tid : koster ingenting. Det skal ikke bestilles eller legges inn i noe budsjett. forskning viser at Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Tid… 2/3 ytringer i et klasserom kommer fra læreren 0,8-1,5 sek ventetid på spørsmål Lærer svarer ofte selv P. Black og D.William Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Skjerming. Var for støy og endringer. Bruk av støyskjerm og grupperom. Regler for arbeidsøkter. Fysisk tilrettelegging. Sørg for at eleven har gode arbeidsbetingelser. Varé for støy og lyder. Mister lett konsentrasjonen og lar seg forstyrre. Viktig å skape et godt fysisk arbeidsmiljø l Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Praktisk matematikk. Tilrettelegging handler også om å gjøre ting forståelig. Veien fra teori til praksis er ofte vanskelig. Jobber mye med overføring av matematisk teori til praktisk/hverdagslige gjøremål. Letter forståelsen når ting blir mer håndfaste og konkrete. Lettere å undre seg. For barn med visuospatiale vansker lettere å forholde seg til virkelige ting enn til bilder og figurer. Ex. Kjøreopplæring tegninger i læreboka om forkjørsrett kontra kjøre selv. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Eksempler på praktisk matematikk. Å tilrettelegge handler om å se muligheter ikke begrensninger!!! Pengetrening. Mynter, mengde og verdien av penger gjennom å leke butikk og lage handleliste og handle inn. Ta offentlig kommunikasjon. Klokka og orientere seg i samfunnet. Veie, måle ved hjelp av praktiske øvelser. Overføre det teoretiske og mange gange abstrakte i matematikken til noe håndgripelig bokstavelig talt!! Kjenn og ta på!! Praktisk matteuke! Jobber bare praktisk. Bruker skolens nærmiljø. Ute og inne. Prøver å ha «åpne svar» «Kan du måle noe du synes er langt?/kort? Å få delta og å føle mestring gir livskvalitet!!!! Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Tekniske hjelpemidler. Datamaskin. Kalkulator. Bøker med ferdig oppstilte stykker. Gangetabell, regler og formler tilgjengelig. Konkretiseringsmateriell. Tilrettelegging handler om å optimalisere arbeidsforholdene for eleven. Tekniske hjelpemidler kan være et tiltak som kan bidra til dette. Datamaskinen gir rask tilbakemelding og den er tålmodig i motsetning til mennesker. Autokorrektur. Kalkulator. For de som har vanskeligheter med automatisering av tallfakta og med å lære regneprosedyrer. Gangetabell, regler og formler limt til pulten. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Eksempler på bøker/materiell med ferdig oppstilte stykker. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Konkretiseringsmateriell. Numicon God er faring med konkreter. Mye forskjellig på markedet, God erfaring med Numicon. En av de viktigste grunnene til at barn, unge og voksne strever med matematikk, er at den altfor tidlig blir veldig abstrakt. Materiellet består av fargerike tallformer, ulike tallinjer, bilder, tallkort og mye mer som inviterer barn til å oppdage matematiske strukturer og relasjoner. LEK Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Eksempel på abstraksjon. Tallsymbolet for mengden syv er i utgangspunktet like abstrakt for barn som arabiske tegn er for en voksen som ikke har kjennskap til arabisk. Det er en tillært kunnskap Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Opplyse omgivelsene. Personer som jobber med eleven veiledes. Får opplysninger om elevens funksjonsnivå i de ulike fagene. «Mestringsark» henger ved pulten, ligger i egen perm eller først i matteboka. Et informasjonsark med plass til å skrive en personlig tekst om hvilke kognitive utfordringer du har, og hvordan andre kan hjelpe deg i konkrete situasjoner. Hentet fra CP-foreningen. Viktig at personer som jobber rundt eleven assistenter, vikarer og faglærere kjenner til elevens utfordringer. Teksten skal være personlig. Eleven være med på å utforme teksten. Innsikt i sine egen utfordringer. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Struktur og visualisering. Ha en tydelig plan for undervisningen. Forbered eleven og assistenter skriftlig. Fra det kjente til det ukjente- mestringsfølelse. Vansker med å komme i gang med oppgaver på egen hånd. Starthjelp v.h.a «oppskrift» Hva skal jeg gjøre! Skjev evneprofil. Lett for å bli over- og undervurdert. Barn med diplegi f.eks. stort ordforråd og veslevoksent språk. Gode muntlige språkferdigheter lett for å overvurdere. Lett å stille for store krav. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015

Mestringsopplevelser. Tilrettelegging av læringsmiljø handler om å legge til rette for mestringsopplevelser. At også elever med spesielle behov etter endt skoletime eller skoledag skal erfare at JEG KAN! Jeg får til ting. Jeg er viktig i fellesskapet i klassen/gruppen. Jeg kan bidra. Forståelse eller drill/pugg? I matematikkfaget som i andre fag bedre forståelse viktig for fremgang. Viktig grunn til at elevene får oppgaver tilpasset sine forutsetninger. Per V. F- Endresen CP-konf. 29/01/2015